I v roce 2017 jste mohli navštívit inovativní Shell Eco-marathon. Tato akce vyzývá vysokoškolské i středoškolské studenty k vytvoření vlastního futuristického vozu. Na rozdíl od jiných automobilových závodů však nejde o rychlost, nýbrž o co nejmenší spotřebu energie. Výsledky letošního ročníku si můžete prohlédnout v této komentované galerii.

I v roce 2017 jste mohli navštívit inovativní Shell Eco-marathon. Tato akce vyzývá vysokoškolské i středoškolské studenty k vytvoření vlastního futuristického vozu. Na rozdíl od jiných automobilových závodů však nejde o rychlost, nýbrž o co nejmenší spotřebu energie. Výsledky letošního ročníku si můžete prohlédnout v této komentované galerii.

Vše se uskutečnilo v rámci čtyřdenního londýnského festivalu Make the Future, který se snaží představit řešení současných problémů s energetickými zdroji.

Vše se uskutečnilo v rámci čtyřdenního londýnského festivalu Make the Future, který se snaží představit řešení současných problémů s energetickými zdroji.

Cíl 171 studentských týmů z 29 evropských zemí? Ujet s vlastnoručně vyrobeným vozidlem co nejdelší vzdálenost na jeden litr, kilowatthodinu či krychlový metr pohonných hmot.

Cíl 171 studentských týmů z 29 evropských zemí? Ujet s vlastnoručně vyrobeným vozidlem co nejdelší vzdálenost na jeden litr, kilowatthodinu či krychlový metr pohonných hmot.

Výsledky byly měřeny na speciálním 1,6 km dlouhém okruhu v Olympijském parku královny Alžběty.

Výsledky byly měřeny na speciálním 1,6 km dlouhém okruhu v Olympijském parku královny Alžběty.

Soutěž je dělena do dvou hlavních kategorií. Tou první jsou prototypy (Prototype), kde jde o maximální efektivnost.

Soutěž je dělena do dvou hlavních kategorií. Tou první jsou prototypy (Prototype), kde jde o maximální efektivnost.

Druhou kategorií je tzv. UrbanConcept, v němž je upřednostňován praktičtější design.

Druhou kategorií je tzv. UrbanConcept, v němž je upřednostňován praktičtější design.

Dvě hlavní kategorie jsou rozděleny do dalších tří podkategorií: motory s přímým vstřikováním paliva, elektromobily a auta jezdící na vodík.

Dvě hlavní kategorie jsou rozděleny do dalších tří podkategorií: motory s přímým vstřikováním paliva, elektromobily a auta jezdící na vodík.

Závody pro vozy s přímým vstřikem pohonných hmot v kategorii Prototype opanovali Francouzi. Jejich futuristický Microjoule na jeden litr paliva ujel 2503,9 km

Závody pro vozy s přímým vstřikem pohonných hmot v kategorii Prototype opanovali Francouzi. Jejich futuristický Microjoule na jeden litr paliva ujel 2503,9 km

V kategorii UrbanDesign dokázal automobil toulouských studentů na litr paliva ujet 684,4 kilometrů.

V kategorii UrbanDesign dokázal automobil toulouských studentů na litr paliva ujet 684,4 kilometrů.

Nejúspornější prototyp jezdící na vodíkové palivové články (880,5 km/m3) sestrojili studenti z německého Stralsundu.

Nejúspornější prototyp jezdící na vodíkové palivové články (880,5 km/m3) sestrojili studenti z německého Stralsundu.

Ve kategorii UrbanConcept zvítězili Nizozemci z Twente. Ti zabodovali se spotřebou 227,8 kilometrů na metr krychlový.

Ve kategorii UrbanConcept zvítězili Nizozemci z Twente. Ti zabodovali se spotřebou 227,8 kilometrů na metr krychlový.

U elektromobilů šlo o ujetou vzdálenost na jednu kilowatthodinu. Italský prototyp Escorpio týmu Zero C z Itis Leonardo Da Vinci urazil 753,2 kilometrů.

U elektromobilů šlo o ujetou vzdálenost na jednu kilowatthodinu. Italský prototyp Escorpio týmu Zero C z Itis Leonardo Da Vinci urazil 753,2 kilometrů.

V UrbanConcept si připsala již třetí výhru Francie. Auto navržené týmem SolarCarSolutions / ISEN Toulon dosáhlo výsledku 186,9 km/kWh.

V UrbanConcept si připsala již třetí výhru Francie. Auto navržené týmem SolarCarSolutions / ISEN Toulon dosáhlo výsledku 186,9 km/kWh.

Vyvrcholením byl tzv. Drivers’ World Championship - závod mezi vítězi UrbanConcept z Ameriky, Asie a Evropy.

Vyvrcholením byl tzv. Drivers’ World Championship - závod mezi vítězi UrbanConcept z Ameriky, Asie a Evropy.

V tomto závodu, který musel být bohužel předčasně ukončen kvůli nepřízni počasí, triumfovali Američané ze Saint Thomas Academy Experimental Vehicle Team Alpha - a to za základě výsledků z kvalifikace. Nyní je čeká výlet do sídla Ferrari! Foto: Associated Press

V tomto závodu, který musel být bohužel předčasně ukončen kvůli nepřízni počasí, triumfovali Američané ze Saint Thomas Academy Experimental Vehicle Team Alpha - a to za základě výsledků z kvalifikace. Nyní je čeká výlet do sídla Ferrari! | Foto: Associated Press

V Maranellu budou mít šanci popovídat si jak s inženýry, tak i s jezdci formule 1. Ti jim poskytnou spoustu cenných rad, které budou moci využít i na zdejším testovacím okruhu Fiorano.

V Maranellu budou mít šanci popovídat si jak s inženýry, tak i s jezdci formule 1. Ti jim poskytnou spoustu cenných rad, které budou moci využít i na zdejším testovacím okruhu Fiorano.

Shell Eco-marathon má také speciální nezávodní ceny, jež jsou udělovány za technické inovace, design, bezpečnost, vytrvalost nebo za skvělou komunikaci.

Shell Eco-marathon má také speciální nezávodní ceny, jež jsou udělovány za technické inovace, design, bezpečnost, vytrvalost nebo za skvělou komunikaci.

Češi tradičně chyběli. Naposledy se studentské soutěže zúčastnili studenti z ostravské VŠB s projektem Hydrogenix I. Ten v roce 2005 obsadil 4. místo v kategorii vozů s vodíkovým pohonem.

Češi tradičně chyběli. Naposledy se studentské soutěže zúčastnili studenti z ostravské VŠB s projektem Hydrogenix I. Ten v roce 2005 obsadil 4. místo v kategorii vozů s vodíkovým pohonem.

Slováci oproti tomu nasadili hned 3 týmy. Východní bratry reprezentovali vysokoškoláci z bratislavské STU, košické TUKE, ale i středoškoláci z dopravní průmyslové školy v Trnavě.

Slováci oproti tomu nasadili hned 3 týmy. Východní bratry reprezentovali vysokoškoláci z bratislavské STU, košické TUKE, ale i středoškoláci z dopravní průmyslové školy v Trnavě.

Kořeny Eco-marathonu sahají až do roku 1939, kdy zaměstnanci Shellu uzavřeli přátelskou sázku o to, kdo dojede nejdál se stejným množstvím paliva.

Kořeny Eco-marathonu sahají až do roku 1939, kdy zaměstnanci Shellu uzavřeli přátelskou sázku o to, kdo dojede nejdál se stejným množstvím paliva.

První ročník byl uspořádán v roce 1985 a vítěz v něm na litr benzínu ujel 680 kilometrů.

První ročník byl uspořádán v roce 1985 a vítěz v něm na litr benzínu ujel 680 kilometrů.

Současný rekord měří 5,5krát více - 3771 km.

Současný rekord měří 5,5krát více - 3771 km.

Letošní 33. ročník navštívilo přes 25 tisíc diváků.

Letošní 33. ročník navštívilo přes 25 tisíc diváků.

Mezi nimi byla i britská zpěvačka Alesha Dixon, slavná matematička Rachel Riley či gadgetový odborník Jason Bradbury.

Mezi nimi byla i britská zpěvačka Alesha Dixon, slavná matematička Rachel Riley či gadgetový odborník Jason Bradbury.

Novinkou byla diskuze v rámci Intelligence Squared. V té se debatovalo o Londýně, který by se do roku 2050 mohl stát uhlíkově neutrálním městem.

Novinkou byla diskuze v rámci Intelligence Squared. V té se debatovalo o Londýně, který by se do roku 2050 mohl stát uhlíkově neutrálním městem.

Vše se uskutečnilo v rámci čtyřdenního londýnského festivalu Make the Future, který se snaží představit řešení současných problémů s energetickými zdroji.
Cíl 171 studentských týmů z 29 evropských zemí? Ujet s vlastnoručně vyrobeným vozidlem co nejdelší vzdálenost na jeden litr, kilowatthodinu či krychlový metr pohonných hmot.
Výsledky byly měřeny na speciálním 1,6 km dlouhém okruhu v Olympijském parku královny Alžběty.
Soutěž je dělena do dvou hlavních kategorií. Tou první jsou prototypy (Prototype), kde jde o maximální efektivnost.
25
Fotogalerie

2500 km na litr paliva. Studenti v Londýně předvedli extrémně úsporná auta

  • V Londýně proběhl již 33. ročník soutěže Shell Eco-marathon, která je zaměřená na úsporné vozy navržené studenty
  • Cílem bylo ujet co možná nejdelší vzdálenost na jeden litr, kilowatthodinu či krychlový metr pohonných hmot
  • Kromě toho se hodnotila také praktičnost designu

V rámci inovativního festivalu Make the Future se v Londýně uskutečnil již 33. ročník soutěže Shell Eco-marathon. Tato akce je zaměřená na studenty sestrojené vozy, které musí prokázat největší možnou úsporu pohonných hmot. Družstvo, jež vyhraje hlavní cenu, se za odměnu podívá do italského Maranella. Tam ho budou čekat inženýři i jezdci z týmu Formule 1 - Scuderia Ferrari.

Určitě si přečtěte

Články odjinud