3D biotiskárna vytiskne na Mezinárodní vesmírné stanici lidskou tkáň

Na Mezinárodní vesmírné stanici teď probíhá jeden podivuhodný výzkum za druhým. Ještě letos v červenci se na palubu ISS vydá jako náklad nosné rakety společnosti SpaceX nové zařízení, které rozhodně stojí za pozornost. Je to 3D biotiskárna, která nese označení 3D BioFabrication Facility (BFF).

3D biotiskárna bude mít za úkol vytisknout na oběžné dráze lidskou tkáň. Při tisku jako inkoust používá lidské buňky a tkáňové proteiny či peptidy. Podle společnosti Techshot, která bude operátorem 3D biotiskárny na palubě ISS, jde o první krůček k budoucí produkci kompletních lidských orgánů na 3D tiskárnách, pro astronauty a vesmírné kolonisty, a možná i pro pacienty na Zemi.

Techshot uvádí, že 3D biotiskárna BFF bude nejprve po dobu dvou let testovat tisk srdeční tkáně o postupně vzrůstající tloušťce. Pak bude následovat další fáze testů, která by měla trvat do roku 2024. Během této fáze bude biotiskárna vytvářet kousky srdeční tkáně, jejichž funkčnost pak budou vědci testovat dole na Zemi, v malých laboratorních zvířatech, jako jsou například potkani.

Způsobí biotiskárny revoluci v transplantologii?

Ve vzdálenější budoucnosti by podobná zařízení mohla vyřešit momentální velmi nepříjemný nedostatek vhodných orgánů pro transplantace, který se navíc neustále zhoršuje. Pokud by biotiskárny dodávaly fungující orgány, navíc šité na míru jednotlivým pacientům, tak bychom mohli alespoň z části opustit praxi, kdy lékaři před transplantací obvykle musejí čekat, až zemře vhodný dárce potřebného orgánu.

Část umělých orgánů by přitom mohla pocházet z biotiskáren na oběžné dráze. V současné době jsou lety na oběžnou dráhu stále nesmírně drahé, i když se situace začíná postupně zlepšovat. Biotisk náhradních tkání a orgánů ve vesmíru ale nabízí zásadní výhody. Tkáně z biotiskáren v pozemské gravitaci mívají sklon zhroutit se vlastní váhou, čímž vznikne neužitečný pudink z lidských buněk.

V prostředí mikrogravitace je to ale jiné. Podle Techshotu 3D tkáně vytištěné na oběžné dráze zůstávají bez větších potíží pevné a stabilní. Pak už jenom stačí vytištěnou tkáň umístit do systému pro pěstování buněk, aby tam zesílila. Po nějakém čase se hotová lidská tkáň může na palubě nákladní kosmické lodi vrátit zpět na Zemi.

Diskuze (2) Další článek: Posílejte si notifikace z Androidu na Windows 10: Nová funkce systému už je dostupná pro všechny

Témata článku: Technologie, 3D tisk, Vesmír, Výzkum, SpaceX, Země, Mezinárodní vesmírná stanice, Tiskárny, Buňky, Orgány, Transplantace, ISS, Orgán, Dráha, Paluba, BFF, Tkáň, Oběžná dráha, Buňka, Tiskárny na Heureka.cz

V menších komunitách je Wikipedia zranitelná. V některých zemích roznáší dezinformace

** Některé neanglické Wikipedie šíří nepravdivé informace o globálním oteplování. ** Dle Wikimedia Foundation je potřeba rozšířit komunitu. ** Západní filozofie Wikipedie v některých kulturách nemusí být chápána.

DezinformaceWikipedia