Dojezd na jedno nabití je stále jednou z hlavních překážek většího rozšíření elektromobilů. Přesto již teď na trhu najdete spoustu modelů, které na jeden zátah ujedou přes 700 kilometrů. Minimálně na papíře.
Novější metodika WLTP je přesnější, u některých hybridů není problém dostat se i mírně pod prezentované hodnoty. U elektromobilů odběr elektřiny závidí nejen na jízdním stylu a profilu trati, ale také na množství zapnutých spotřebičů, zatížení kabiny a na počasí. V chladných či velmi horkých dnech může dojezd kolísat o vyšší desítky kilometrů, v extrémních případech i o stovky.
Tady je pět vozů prodávaných na českém trhu, které se pyšní maximálním akčním rádiem přes 700 kilometrů. Ovšem pozor, ne u každého vozu je v jeho technických údajích uvedeno, zda se jedná o dojezd zahrnující všechny druhy silnic, nebo jenom město. Proto bereme v potaz tu nejvyšší zveřejněnou hodnotu.
1. Mercedes-Benz EQS 450+
- udávaný dojezd: až 702 km, nebo až 866 km v městském režimu
- základní cena: 3 002 010 Kč
Luxusní německý liftback je bezemisní alternativou klasické třídy S. Ve verzi 450+ s jedním elektromotorem o výkonu 265 kilowattů vzadu a obřím akumulátorem s využitelnou kapacitou 118 kWh podle oficiálních stránek českého zastoupení Mercedesu na jedno nabití zvládnete až 794 kilometrů, přičemž v městském režimu dokonce až 866 km.
Vozu hodně pomáhá sice nepříliš atraktivní, zato ovšem velmi efektivní zakulacený design s nízkým aerodynamickým odporem. Cena začíná na 3 002 010 Kč.
2. Volkswagen ID.7 Pro S
- udávaný dojezd: až 704 km
- základní cena: 1 578 900 Kč
Nejmladší a nejlepší elektromobil od Volkswagenu ukazuje, jak měly modely ID. vypadat od začátku. Rychlá multimédia, kvalitní interiér a úsporný elektromotor. Zadní jednotka s označením APP550 disponuje 210 kW a 545 Nm a je v případě verze Pro S kombinována s dosud největším akumulátorem na platformě MEB.
Přidáním jednoho modulu totiž jeho využitelná kapacita vzrostla ze 77 na 86 kWh. Díky tomu liftback s pohonem zadních kol podle údajů Volkswagenu ujede až 704 kilometrů. Za ID.7 Pro S zaplatíte minimálně 1 578 900 korun.
3. Tesla Model 3 Long Range RWD
- udávaný dojezd: až 702 km
- základní cena: 1 099 990 Kč
Tesla Model 3 po loňském faceliftu výrazně zapracovala na svých nedokonalostech a přináší mimo jiné hezčí design a kvalitnější interiér. Kombinace většího akumulátoru (75 využitelných kilowatthodin) s pohonem zadních kol je klíčem úspěchu i u jednoho z nejprodávanějších elektrických aut světa.
Varianta Long Range RWD stojí 1 099 990 Kč (+25.500 korun za dokumentaci a transport vozu) a podle údajů výrobce ujede až 702 km. Díky výkonu 208 kW je trojka dostatečně dynamická, o čemž svědčí zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 s. Ve srovnání s předchůdcem potěší také mnohem lepší cestovní komfort.
4. Peugeot e-3008
- udávaný dojezd: až 700 km
- základní cena: 1 189 000 Kč
Třetí generace francouzského SUV přišla nejen se spalovacími a plug-in hybridními verzemi, ale také s čistě elektrickým modelem e-3008. V jeho případě máte na výběr dvě provedení: základní se 157 kW a užitečnou kapacitou 73 kWh a vrcholnou zadokolku se 170 kilowatty a velkým akumulátorem s 96,9 kWh. A právě druhá jmenovaná se na stránkách českého Peugeotu chlubí dojezdem až 700 kilometrů na jedno nabití. Bližší informace ovšem chybějí.
Cena tohoto modelu začíná na 1 189 000 Kč, slabší alternativa s menší baterií je o 110 až 120 tisíc korun levnější.
5. Mercedes-Benz EQS 450+ SUV
- udávaný dojezd: až 696 km
- základní cena: 3 063 720 Kč
Jestliže na prvním místě najdeme luxusní liftback od Mercedesu, pětici uzavírá jeho derivát s vyšší světlostí. SUV se ve variantě 450+ nijak technicky neliší od nižšího sourozence. I v tomto případě se o pohon stará jeden elektromotor umístěný vzadu s totožným výkonem 265 kW. Neliší se ani využitelná kapacita baterie se 118 kWh.
A protože EQS SUV je větší a těžší, s totožnou technickou výbavou zvládne o necelou stovku kilometrů méně. Cenově se ovšem až tolik neliší, stojí totiž 3 063 720 korun.