50 let starý vánoční dárek: Vědci otevírají zapečetěný kontejner z mise Apollo 17

Vědci z European Space Agency (ESA) si tento měsíc hodlají rozbalit 50 let starý vánoční dárek z Měsíce.  Plyne to z tiskové zprávy, které byla zveřejněna minulý týden.

Tým je připraven pomocí speciálně vytvořeného nástroje opatrně otevřít kontejner s lunárním regolitem pocházející z mise Apollo 17, tedy zatím poslední cesty NASA na Měsíc.

Díky dotyčnému nástroji, přezdívanému „otvírák na konzervy Apollo“, bude možné extrahovat vzácné plyny, které ve vzorcích mohly zůstat zachovány.

„Otevření a analýzy těchto vzorků nyní, s technickým pokrokem dosaženým od éry Apolla, může umožnit nové vědecké objevy na Měsíci,“ uvedla Francesca McDonald z ESA. „Může to rovněž inspirovat a informovat novou generaci průzkumníků.“

Dotyčné vzorky shromáždil astronaut Gene Cernan a pocházejí ze sesuvu půdy v údolí Taurus-Littrow. Cernan k jejich získání použil 70 centimetrů dlouhou trubici, kterou zatloukl do povrchu naší přirozené družice.

Diskuze (17) Další článek: Tip: Používejte v Edgi svislé karty. Nezapomeňte vypnout záhlaví okna, ušetříte tak místo