64. Lamborghini Sián je z Lega. Vznikl v Kladně a má světovou premiéru v Praze. Zajděte se podívat

Sián je první hybridní a vůbec nejvýkonnější Lamborghini v historii. Limitovaná edice má pouze 63 kusů, každý dostal unikátní design podle přání zákazníka, ceny začínaly na 3,6 milionu dolarů (83,6 mil. Kč), přesto se po nich jen zaprášilo. Pak přišlo LEGO, v životní velikosti postavilo 64. kus a vy si jej teď můžete prohlédnout v Praze.

Podobně jako pojízdné Bugatti Chiron v roce 2018 (a řadu dalších modelů), také Sián postavili v kladenské továrně LEGO. Poprvé se měl předvést na autosalonu v New Yorku, dokonce tam odletěl, ale kvůli covidu se akce zrušila, a tak světová premiéra probíhá až v Praze. Do konce roku si můžete model prohlédnout v obchodním centru Westfield Chodov (před prodejnou Zara).

S tím je spojená soutěž. V pasážích obchodního centra do 17. prosince narazíte na letáčky, kam stačí vyplnit osobní údaje, odpovědět na jednoduchou otázku a můžete vyhrát jednu z 15 stavebnic LEGO od McLarenu GTR v ceně 1 329 Kč po Lamborghini Sián FKP 37 v ceně 9 999 Kč:

1:1

Na Sián nepadla volba náhodou, loni totiž LEGO uvedlo stavebnici v měřítku 1:8. Od předchozích aut v měřítku 1:1 se jedovatě zelený supersport liší, různé modely vznikají na základě různých požadavků.

McLaren Senna z roku 2019 je ze systémových kostek, které jsou pro pevnost celku slepené. Sián a už zmíněný Chiron jsou z Lega Technic a obešly se bez lepení. Ale zatímco Chiron má motor, skutečně jezdí a uveze řidiče, Sián klade hlavní důraz na design.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Stovnání obou LEGO Siánů. 1:1 a 1:8.

Kromě základní ocelové konstrukce, která modelu propůjčuje pevnost, je všechno pospojované z dílků LEGO Technic. Stavitelé použili 154 různých typů kostek, z toho 20 bylo vytvořeno speciálně pro tento model. Celkem na něj padlo 400 000 dílků. Model váží asi 2,2 tuny, ale většina hmotnosti připadá na masivní ocelovou platformu, která slouží k přepravě, v útrobách skrývá elektrickou instalaci a po doplnění krytů se na ní Sián také vystavuje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jak jdou dohromady primárně hranaté tvary stavebnice LEGO Technic a živočišné tvary boloňského supersportu? O přesné pozicování povrchových dlaždic se starají písty, které se používají například v buldozérech LEGO Technic. Ocelové šasi modelu uvidíte, až když jej budete hledat (nejlépe na stropu kabiny).

Barevné provedené kladenští konzultovali přímo v Automobili Lamborghini. Většina povrchových dílů je ve stejné zelené, jako prodávaný Sián v měřítku 1:8. O plynulé barevné přechody do šedé na přední kapotě a střeše se postaral přímo lakýrník v Automobili Lamborghini.

Pro dokreslení dojmu má model několik dílů ze skutečného vozu. Na první pohled jsou vidět litá kola s pneumatikami, ale brzdové kotouče a jasně červené brzdové třmeny už jsou z Lega. Automobilka dodala také znaky se zuřícím býkem a tzv. show plate, tedy tabulku s označením Sián FKP 37 – stejnou měly i skutečné vozy z limitované edice vystavené v showroomech.

Oslava letitého partnerství s Lamborghini

Automobilka dodala také 3D model, ze kterého v Kladně vycházeli. Zvenčí byl design vozu do detailu zkopírován. „Dlouho mi trvalo si to auto nakoukat, pochopit, co se tam po designové stránce děje, proč je tady nějaká linka či zlom,“ vysvětluje Lubor Zelinka. Mimochodem slovo Sián v boloňském dialektu znamená „blesk“ a blesky převedli stavitelé i do instalace. U přední části auta stojí dotykový panel, na kterém si může každý z návštěvníků pohrát se světly, efektem blesku, který se rozbíhá po světelných prvcích po obvodu karoserie, a konečně nastartovat motor – pochopitelně jde pouze o akustický efekt.

Jak taková gigantická stavebnice vzniká, přibližuje hlavní designer kladenské továrny LEGO, Lubor Zelinka: „Nejdřív musíme vytvořit ideový koncept, jak z drobných dílků LEGO Technic zhmotníme ikonu mezi supersporty. Ten potom rozpracujeme do posledního detailu, ale návod krok za krokem, jako v klasické stavebnici, modelářům nepřipravujeme. Modelář dostane jen počítačový model a pak už záleží na jeho zručnosti, šikovnosti, zkušenosti, aby vůbec věděl, odkud začít, co si musí předem připravit a tak dále. Je to umění, aby vše drželo, bylo to věrohodné, abychom použili optimální množství kostek.“ Model se 5 370 hodin vyvíjel a dalších 3 290 hodin stavěl, podílelo se na něm 15 specialistů.

Klepněte pro větší obrázek
Takhle vypadá skutečný Sián (další obrázky na kliknutí v galerii).

A proč vlastně LEGO staví tyhle obří modely, i když je lidem nikdy nenabídne? „Je to taková oslava partnerství – v tomto případě společnosti LEGO Group a Automobili Lamborghini. Spolupracujeme s nimi na běžných modelech, které LEGO prodává, a postavit tento Sián v měřítku 1:1 bylo jakousi nadstavbou běžných vztahů,“ říká Lukáš Horák, manažer projektu Sián.

Podívejte se na představení lifesize Siánu:

Diskuze (10) Další článek: Digitálně od příjezdu do odjezdu. Český startup MyStay digitalizoval pobyty v hotelích, ještě než to bylo cool

Témata článku: Praha, Lego, Stavebnice, Design, Model, Kladno, Lubor Zelinka, Bugatti Chiron, Lego Group, Kladně, Lego Technic, Lamborghini, New York, Westfield Chodov, Třmen, Premiéra, Sián, Lamborghini Sian, Lepení, KLA, Limitovaná edice, Lambo Sián, Továrna, Lamborghini Sián, Stavebnice Lego na Heureka.cz



Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
Futurolog ukázal vizi bizarní továrny s robotickými dělohami. Vyrobí 30 000 dětí ročně

Futurolog ukázal vizi bizarní továrny s robotickými dělohami. Vyrobí 30 000 dětí ročně

** Futurolog se pochlubil konceptem těhotenství budoucnosti ** Ženské lůno nahradí fabrika s umělými dělohami ** Nebude chybět mobilní apka a virtuální realita

Jakub Čížek
RodičovstvíEmbryoBudoucnost
Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

** O bublinách v galaxiích toho víme jen velmi málo ** Theo O’Neill a jeho kolegové se to snaží zlepšit ** Zmapovali magnetická pole naší Lokální Bubliny

Stanislav Mihulka
Astronomie
Fairphone 2 v březnu dostane poslední aktualizaci, Fairphone 4 zase vyhlíží update na Android 12

Fairphone 2 v březnu dostane poslední aktualizaci, Fairphone 4 zase vyhlíží update na Android 12

** Značka Fairphone je ukázkou dlouholeté softwarové podpory ** Telefon z roku 2015 měl sedmiletou softwarovou podporu ** Novější Fairphone 4 zase brzy dostane Android 12

Martin Chroust
FairphoneAndroid 12Podpora
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Spousta řidičů v Česku riskuje pokutu kvůli umístění držáku mobilního telefonu. Zákon hovoří jasně

Spousta řidičů v Česku riskuje pokutu kvůli umístění držáku mobilního telefonu. Zákon hovoří jasně

** Kam s telefonem v autě, které nemá palubní počítač? ** Variant držáků je celá řada, ale každý má svá specifika ** Není možné jej umístit, kam se vám zlíbí

AutoRevue.cz
LegislativaPro řidičePříslušenství