Největší nákladní loď: MSC OSCAR
Tato kontejnerová loď je tak obrovská, že se američtí rejdaři obávali, zda ve Spojených státech amerických bude vůbec mít kde přistát. Obslouží ji jen ty největší světové přístavy. Kdybyste do ní skládali osobní automobily, vešlo by se jich tam zhruba 39 000. Její nosnost je 197,362 tun. Byla postavena v Jižní Koreji a náklady na její stavbu činily přibližně 140 miliónů amerických dolarů. Délku má 395 m a uveze 19 224 normovaných kontejnerů.


Nákladní loď MSC Oscar pojme nejvíce kontejnerů, konkrétně 19 224
Foto: Kees Torn, Frans Berkelaar, Wikimedia, CC BY-SA 2.0
Pokračování 2 / 9
Nejdelší nákladní loď světa: CSCL Globe
Tato obří loď byla spuštěna na vodu v roce 2014 a s MSC OSCAR z předchozí kapitoly se těsně přetahuje o prvenství. Zatímco MSC OSCAR má titul největší nákladní lodě z důvodu, že uveze o něco málo více kontejnerů, tento soupeř zas těsně vede na délku. Loď je dlouhá 400 metrů a široká 59 metrů. Její maximální rychlost činí 22 uzlů (41 km/hod) a uveze o 124 kontejnerů méně než MSC OSCAR, tedy 19 100.


Kontejnerová loď CSCL Globe je nejdelší nákladní lodí, na délku měří 400 metrů
Foto: Keith Skipper a Kees Torn, CC BY-SA 2.0; Walter Rademache, CC BY-SA 3.0
Pokračování 3 / 9
Největší osobní loď: Oasis Of The Seas
Výletní loď Oasis of The Seas je v podstatě plující město. Na její palubu se vejde téměř 6300 pasažérů a další dva tisíce lidí posádky. Je dlouhá 360 metrů a široká 60,5 metru. Má dieselelektrický pohon a dokáže plout rychlostí až 22 uzlů (zhruba 42 km/hod).


Výletní loď Oasis of The Seas je plovoucím městem s bazény, kinosály, nákupním centrem a zábavním parkem s kolotoči
Foto: Ereine, Wikimedia, CC BY-SA 2.0, Baldwin040, Wikimedia, CC BY-SA 3.0, Paul Dickerson, Wikimedia, Navin75, Flickr, CC BY-SA 2.0
Pokračování 4 / 9
Nejvějtší jachta: Azzam
Na této luxusní jachtě o délce 180 metrů boháči najdou vše, po čem jejich srdce touží. Stavba Azzam trvala tři roky a vyšla na 600 milionů dolarů (cca 15 miliard korun). Nechal si ji postavit Khalifa bin Zayed Al Nahyan stojící v čele Spojených Arabských Emirátů. Uvnitř je několik desítek luxusních kajut a hlavní sál o velikosti 29×18 m. Kromě luxusu se dbalo i na techniku. Pohon obstarávají dvě plynové turbíny a dva pomocné dieslové motory, výkon je 95 tisíc koní a umožní lodi plout rychlostí až 59 km/h. Výbava zahrnuje i malou ponorku.


Jachta Azzam svým pasažérům poskytuje veškerý myslitelný komfort
Foto: ChrisKarsten, Wikimedia • DCwom, Wikimedia • AlbaCiC, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)
Pokračování 5 / 9
Největší vojenská loď: Nimitz
Největší lodí postavenou k vojenským účelům je letadlová loď třídy Nimitz amerického námořnictva. Má délku 333 metrů, šířku 77 metrů a energii pro 4 turbínová ústrojí zajišťují dva jaderné reaktory. Na palubě uveze až 90 letadel či vrtulníků různých typů. V letech 1968 až 2009 bylo postaveno celkem 10 takových lodí. Plánovaná životnost je 50 let.



Letadlová loď Nimitz. Větší armádní plavidlo zatím vyrobeno nebylo
Foto: U. S. Navy, volné dílo
Pokračování 7 / 9
Největší ponorná loď: Dockwise Vanguard
Tato loď je zajímavá tím, že se dokáže dočasně ponořit pod hladinu moře. No dobře, to už jsme zmiňovali i transportní lodi Blue Marlin. Jenže to je loď klasického tvaru, kdežto Dockwise Vanguard je víceméně plovoucí plošina a mohla by se zapsat také jako nejširší nákladní loď. Místo v dnešním výčtu si tak bezpochyby zaslouží obě. Dockwise Vanguard je dlouhá 275 metrů a široká 79 metrů.


Ponorná loď Dockwise Vanguard. Poslouží jako dok pro přepravu jiných obřích lodí anebo pro transport celých ropných plošin - na obrázku s plošinou je loď částečně ponořená
Foto: Kees Torn, Wikimedia, CC BY-SA 2.0 + Eni Norge
Pokračování 8 / 9
Největší tanker: TI Asia
TI Asia patří do třídy takzvaných TI supertankerů (kromě ní do této třídy spadá ještě TI Africa, TI TI Europe a TI Oceania). Tyto tankery jsou dlouhé 380 metrů a může na ně být naloženo přes 3 tisíce miliony barelů ropy. Při plném zatížení mají výtlak 509,484 tun.

Supertanker TI Asia uveze více než 3 miliony barelů ropy (Foto: Drydocks.gov.ae)
Pokračování 9 / 9
Největší těžební loď: Shell Prelude FLNG
Prelude byla navržena pro účely těžby a zkapalňování zemního plynu. Díky tomu zemní plyn může být shromažďován a v podstatě i rafinován přímo na moři – tedy bez nutnosti vést ho potrubím na pevninu. Délka Prelude FLNG činí 488 metrů a šířka 74 metrů, což z ní dělá jednu z největších lodí světa vůbec. Připomeňme, že nejdelší kontejnerová loď má 400 m a nejširší nákladní 79 m.

Loď Prelude FLNG je v podstatě gigantická plovoucí továrna (Foto: Shell)
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně