Evropský výrobce letadel Airbus  oznámil , že v roce 2021 ukončí výrobu největšího současného dopravního letadla na světě, tedy modelu A380.

Evropský výrobce letadel Airbus oznámil, že v roce 2021 ukončí výrobu největšího současného dopravního letadla na světě, tedy modelu A380.

Do dvou let totiž zvládne uspokojit současné objednávky a žádné nové už nepřicházejí, aerolinky totiž dávají přednost menším letadlům. 

Do dvou let totiž zvládne uspokojit současné objednávky a žádné nové už nepřicházejí, aerolinky totiž dávají přednost menším letadlům. 

Posledním impulsem pro oznámení ukončení výroby byla změna objednávky letecké společnosti Emirates, která snížila poptávku modelů A380 z původních 162 letadel na 123.

Posledním impulsem pro oznámení ukončení výroby byla změna objednávky letecké společnosti Emirates, která snížila poptávku modelů A380 z původních 162 letadel na 123.

Snížení objednávky o 39 obřích letadel aerolinka kompenzovala navýšením dodávek menších modelů, konkrétně 40 kusů A330neo a 30 kusů A350. 

Snížení objednávky o 39 obřích letadel aerolinka kompenzovala navýšením dodávek menších modelů, konkrétně 40 kusů A330neo a 30 kusů A350. 

Aurbus A380 na pražském letišti Váslava Havla Foto:  XLinhi CZ ,  CC BY-SA 4.0

Aurbus A380 na pražském letišti Váslava Havla | Foto: XLinhi CZCC BY-SA 4.0

Airbus A380 má rozpětí křídel bezmála 80 metrů, délku necelých 73 metrů a výšku 24 metrů.

Airbus A380 má rozpětí křídel bezmála 80 metrů, délku necelých 73 metrů a výšku 24 metrů.

A poklesem zájmu o model A380 už se Airbus potýká delší dobu a nebýt Emirates, výroba by skončila už dříve. Letadlo je drahé a některým letištím kvůli jeho nadstandardním rozměrům a kapacitě působí provozní komplikace.

A poklesem zájmu o model A380 už se Airbus potýká delší dobu a nebýt Emirates, výroba by skončila už dříve. Letadlo je drahé a některým letištím kvůli jeho nadstandardním rozměrům a kapacitě působí provozní komplikace.

Především vychází draze i provoz takto velkého letadla – provozovat dvě menší letadla vyjde přibližně na stejné náklady. 

Především vychází draze i provoz takto velkého letadla – provozovat dvě menší letadla vyjde přibližně na stejné náklady. 

Dle propočtů některých expertů se vyplatí vypravit spíše dva moderní menší letouny než tohoto dvoupatrového obra. Dvoupodlažní paluba pojme až 853 cestujících.

Dle propočtů některých expertů se vyplatí vypravit spíše dva moderní menší letouny než tohoto dvoupatrového obra. Dvoupodlažní paluba pojme až 853 cestujících.

Letoun pohání čtyři dvouproudové motory a má maximální provozní rychlost 945 km/h. Jedná se o největší dopravní letadlo na světě.

Letoun pohání čtyři dvouproudové motory a má maximální provozní rychlost 945 km/h. Jedná se o největší dopravní letadlo na světě.

Jedná se o moderní stroj prošpikovaný nejmodernější technikou.

Jedná se o moderní stroj prošpikovaný nejmodernější technikou.

A nabízí velký komfort cestujícím

A nabízí velký komfort cestujícím

Aerolinky si mou nechat interiér vytvořit podle svých požadavků

Aerolinky si mou nechat interiér vytvořit podle svých požadavků

Takto může vypadat místo v první třídě

Takto může vypadat místo v první třídě

Na horní palubě je také 78 míst ve třídě Business class.

Na horní palubě je také 78 míst ve třídě Business class.

Sedadlo je možné stisknutím tlačítka proměnit na lůžko s délkou 198 cm.

Sedadlo je možné stisknutím tlačítka proměnit na lůžko s délkou 198 cm.

Tady je varianta Suite pro dva s manželským lůžkem. Když si všimnete, jsou to vlastně dvě běžná Suites bez dělicí přepážky. Lůžka se při nepoužívání dají sklopit nebo složit do pohovky určené k sezení.

Tady je varianta Suite pro dva s manželským lůžkem. Když si všimnete, jsou to vlastně dvě běžná Suites bez dělicí přepážky. Lůžka se při nepoužívání dají sklopit nebo složit do pohovky určené k sezení.

Suites jsou na horní palubě Airbusu a jde doslova o hotelové pokoje v oblacích. Na tomto obrázku je jednomístná varianta. Lůžko má rozměry 193 × 68 cm, takže nejde o zcela plnohodnotnou velikost.

Suites jsou na horní palubě Airbusu a jde doslova o hotelové pokoje v oblacích. Na tomto obrázku je jednomístná varianta. Lůžko má rozměry 193 × 68 cm, takže nejde o zcela plnohodnotnou velikost.

Teď už jsme o patro níž, na hlavní palubě Airbusu A380, kde je třída Premium economy. Tedy ještě ne úplný základ.

Teď už jsme o patro níž, na hlavní palubě Airbusu A380, kde je třída Premium economy. Tedy ještě ne úplný základ.

Jsou tady lepší sedadla s větší šířkou a více místa pro nohy. A rovněž bezdrátová sluchátka pro palubní multimediální systém. Mimochodem pro každou třídu má Singapore Airlines jiný jídelní lístek.

Jsou tady lepší sedadla s větší šířkou a více místa pro nohy. A rovněž bezdrátová sluchátka pro palubní multimediální systém. Mimochodem pro každou třídu má Singapore Airlines jiný jídelní lístek.

A tohle je už třída Economy, kde na 343 místech stráví let většina cestujících.

A tohle je už třída Economy, kde na 343 místech stráví let většina cestujících.

Sedadla už nejsou kožená, mají menší šířku, méně místa pro nohy, klasické sklopné stolky...

Sedadla už nejsou kožená, mají menší šířku, méně místa pro nohy, klasické sklopné stolky...

Zde má každý svůj osobní prostor chráněný skořepinou z uhlíkového kompozitu.

Zde má každý svůj osobní prostor chráněný skořepinou z uhlíkového kompozitu.

...a špuntová sluchátka k 11palcovému displeji multimediálního systému.

...a špuntová sluchátka k 11palcovému displeji multimediálního systému.

Také v Business class dostane cestující bezdrátová sluchátka vybavená redukcí vnějšího hluku.

Také v Business class dostane cestující bezdrátová sluchátka vybavená redukcí vnějšího hluku.

Do dvou let totiž zvládne uspokojit současné objednávky a žádné nové už nepřicházejí, aerolinky totiž dávají přednost menším letadlům. 
Posledním impulsem pro oznámení ukončení výroby byla změna objednávky letecké společnosti Emirates, která snížila poptávku modelů A380 z původních 162 letadel na 123.
Snížení objednávky o 39 obřích letadel aerolinka kompenzovala navýšením dodávek menších modelů, konkrétně 40 kusů A330neo a 30 kusů A350. 
Aurbus A380 na pražském letišti Váslava Havla Foto:  XLinhi CZ ,  CC BY-SA 4.0
25
Fotogalerie

Airbus A380 se přestane vyrábět. O největší dopravní letadlo už není zájem

Evropský výrobce letadel Airbus oznámil, že v roce 2021 ukončí výrobu největšího současného dopravního letadla na světě, tedy modelu A380. Do dvou let totiž zvládne uspokojit současné objednávky a žádné nové už nepřicházejí, aerolinky totiž dávají přednost menším letadlům.

Posledním impulsem pro oznámení ukončení výroby byla změna objednávky letecké společnosti Emirates, která snížila poptávku modelů A380 z původních 162 letadel na 123. Snížení objednávky o 39 obřích letadel aerolinka kompenzovala navýšením dodávek menších modelů, konkrétně 40 kusů A330neo a 30 kusů A350.

A poklesem zájmu o model A380 už se Airbus potýká delší dobu a nebýt Emirates, výroba by skončila už dříve. Letadlo je drahé a některým letištím kvůli jeho nadstandardním rozměrům a kapacitě působí provozní komplikace. Na mnohá ani přistát nemůže. Především vychází draze i provoz takto velkého letadla – provozovat dvě menší letadla vyjde přibližně na stejné náklady.

Airbus A380 má rozpětí křídel bezmála 80 metrů, délku necelých 73 metrů a výšku 24 metrů. Dvoupodlažní paluba pojme až 853 cestujících, maximální vzletová hmotnost činí 575 tun. Letoun pohání čtyři dvouproudové motory a má maximální provozní rychlost 945 km/h. Jedná se o největší dopravní letadlo na světě.

Model A380 uskutečnil svůj první testovací let v roce 2005 a o rok později již začal létat s pasažéry. Obří letoun se tedy bude vyrábět 16 let, což je na poměry dopravních letadel poměrně krátká doba. Jiné modely bývají postupně inovovány a v nabídce se drží dlouhá desetiletí.

Určitě si přečtěte

Články odjinud