Letadla | Design | Airbus

Airbus odhalil model letadla budoucnosti. MAVERIC vypadá jako rogalo a ušetří pětinu paliva

Airbus odhalil model letadla budoucnosti. MAVERIC vypadá jako rogalo a ušetří pětinu paliva

Design letadel se v posledních desetiletích ubírá vpřed jen drobnými evolučními krůčky. Airbus však má v rukávu koncept, který by mohl přinést radikální změnu. Na výstavě Singapore Air Show 2020 představil model stroje s inovativním designem, který spojuje trup a křídla do jednoho funkčního celku.

Koncept MAVERIC („Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls“ čili „Modelové letadlo pro ověření a experimentování robustních inovativních ovládacích prvků“) byl prezentován jako zcela funkční model ve zmenšeném měřítku.

Airbus MAVERIC

Dnešní letadla jsou si podobná téměř jako vejce vejci – při určité míře zjednodušení můžeme říci, že se skládají z trupu, ke kterému jsou po obou stranách připevněna křídla s motory. Z hlediska designu se výrazněji odlišuje jen několik vojenských letounů, u kterých Airbus patrně čerpal inspiraci pro svůj nejnovější experiment.

Jeho koncept přichází s designem označovaným jako „blended wing body“, vyznačujícím se spojením těla a křídel do jednoho celku. Pochopitelně nejde jen o vzhled – nekonvenční design přichází s několika zajímavými výhodami.

Prvním kladem má být výrazně větší vnitřní prostor, který není omezen jen na trup trubkového tvaru. Zásadně se mění aerodynamika celého stroje, což má dle Airbusu vést až ke 20% snížení spotřeby paliva. Nový tvar také otevírá dveře pro vývoj nových pohonných systémů, které se nemusí omezovat na typické konvence současné generace letadel.

Zatím jen zmenšený model

Airbus předvedl zmenšený funkční model svého konceptu dlouhý 2 metry a široký 3,2 metrů s plochou 2,25 m², kterým odpovídá na svou řečnickou otázku „Co kdyby letadlo budoucnosti vypadalo jako obří létající křídlo?“

Projektový tým v Toulouse zvládl dovést celou myšlenku od prvních náčrtků přes 3D počítačový model až do podoby zmenšeného prototypu za necelé tři roky. V červnu loňského roku tak dálkově ovládaný stroj absolvoval svůj historicky první let.

Samozřejmě v tuto chvíli je příliš brzy na to říci, zda a případně kdy bude takový druh letadla používán v běžném provozu. V každém případě je prospěšný přinejmenším tím, že přiměje letecký průmysl znovu přemýšlet o nových možnostech.

Diskuze (50) Další článek: Sen „otce Androidu“ Andyho Rubina se rozplynul – o telefony značky Essential nebyl zájem

Témata článku: Technika, Budoucnost, Doprava, Letadla, Létání, Koncept, Design, Airbus, Prototyp, Model letadla, Křídlo, Palivo, Funkční model, Aerodynamika, Letadlo, Toulouse, Trup, Jak


Určitě si přečtěte

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

** Máme HBO Go, máme Netflix... ** Ale stejně krademe filmy a seriály ** Když už musíte, stahujte torrenty bezpečně v Seedru

Jakub Čížek | 146

Jakub Čížek
TorrentPirátství
Seznam.cz má vlastního hlasového asistenta pro Android. Rozumí česky a nastaví i budík
Jakub Čížek
Mobilní aplikaceAndroidSeznam.cz
AMD Ryzen 5000 s architekturou Zen 3: počet jader zůstává, výkon rekordně roste

AMD Ryzen 5000 s architekturou Zen 3: počet jader zůstává, výkon rekordně roste

** AMD představilo novou generaci desktopových procesorů řady Ryzen 5000 ** Nová architektura Zen 3 přináší mnoho vylepšení a přibližně 19% zvýšení výkonu IPC ** Všechny modely budou v prodeji 5. listopadu

Karel Javůrek | 44

Karel Javůrek
RyzenProcesoryAMD
Velký den pro Apple: Uvedl tři nové Macy s vlastním procesorem M1
Lukáš Václavík
PočítačeApple
Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

** Mobil za 8 000 Kč uspokojí většinu uživatelů ** Klasické foťáky stačí, širokáče ale zklamaly ** Zásadní jsou rozdíly ve výkonu

Časopis Computer | 5

Časopis Computer
Časopis Computer
Bluetooth 5.0 může mít obrovský dosah. I několik desítek kilometrů
Jakub Čížek
BluetoothTechnologie