Airbus postaví vozítko, které na Marsu posbírá odebrané vzorky

Mise Mars 2020, která má na Zemi přinést vzorky z Marsu, patří k nejsložitějším kosmickým projektům současnosti. Podílet se na něm bude i francouzský Airbus, jak informuje server Digital Trends.

Povrch rudé planety mohli vědci studovat pouze prostřednictvím obrazů. V dubnu spojily síly dvě nejvýznamnější agentury NASA a ESA, přičemž cílem společného projektu je získat vzorky z Marsu a vůbec poprvé je přinést na naši domovskou planetu.

Dalším krokem tohoto odvážného plánu je smlouva mezi Evropskou kosmickou agenturou a Airbusem. Předmětem kontraktu v hodnotě 5,3 milionů dolarů (cca 117 milionů korun) je vytvoření konceptu vozítka, které bude schopné posbírat vzorky získané robotem Mars 2020.

Úkolem vozítka Airbusu bude identifikovat kontejnery se vzorky, sesbírat je a poté je naložit do modulu, který vše vynese na oběžnou dráhu Marsu. Zde pak budou vzorky zachyceny vyčkávající kosmickou lodí, která je poté odveze na Zemi.

Takzvané „vyzvedávací vozítko“ postaví Airbus ve svém závodě v britském městě Stevenage severně od Londýna, kde již staví jednu ze součástí sestavy Mars 2020. Může tak při navrhování uplatnit své odborné znalosti. Pokud vše půjde podle plánů, mohlo by „vyzvedávací vozítko“ vyrazit na cestu v roce 2026.

Stroj bude poměrně malý – počítá se s hmotností kolem 130 kilogramů – ale jsou na něj kladené velmi náročné požadavky. Vozidlo bude muset překonávat velké vzdálenosti s vysokou mírou autonomie a plánovat den za dnem svou cestu.

Předběžný návrh Airbusu naznačuje, že „vyzvedávací vozítko“ bude vypadat nějak takto

Jak má proběhnout mise Mars 2020?

Jako první přistane na Marsu robotické vozítko Mars 2020. Jeho úkolem bude sbírat vzorky půdy, provádět sondy povrchu a ukládat materiál do malých kontejnerů na předem určených místech.

O šest let později přistane na Marsu odletový modul společně s „vyzvedávacím vozítkem“, které posbírá kontejnery a naloží je do modulu. Modul pak odletí z Marsu a na jeho oběžné dráze se spojí s kosmickou lodí, která se se vzorky vrátí na Zemi.

Technologie je složitá a stále se rozvíjí, proto se načasování celé akce ještě může změnit. Jednou z nových technologií, kterou by mělo být osazeno „vyzvedávací vozítko“, by měla být schopnost odhalit kontejnery s materiálem vizuálně z dálky, dojet k nim a automaticky je vyzvednout.

Vědci tvrdí, že odebrané vzorky by mohly poskytnout odpovědi na otázky, zda na někdy byl Marsu život a dost možná posune naše chápání této planety na zcela novou úroveň.

Diskuze (9) Další článek: Kyber-egyptologie je nový vědní obor, kde umělá inteligence usnadní studium staroegyptské civilizace

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, Země, Mars, Astronomie, NASA, Sluneční soustava, Airbus, ESA, Celá akce, Vzorek, Odvážný plán, Odebraný vzorek, Nová úroveň, Oběžná dráha, Digital Trends, Domovská planeta, Rudá planeta, Společný projekt, Nová technologie, Předběžný návrh, Dolar, Kosmická loď, Vysoká míra

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte

** Systém Windows 10 umí spoustu užitečných drobností ** O mnoha praktických funkcích pravděpodobně ani nevíte ** Poznejte užitečné tipy, které se vám mohou hodit každý den

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město