Mars | Airbus

Airbus postaví vozítko, které na Marsu posbírá odebrané vzorky

Mise Mars 2020, která má na Zemi přinést vzorky z Marsu, patří k nejsložitějším kosmickým projektům současnosti. Podílet se na něm bude i francouzský Airbus, jak informuje server Digital Trends.

Povrch rudé planety mohli vědci studovat pouze prostřednictvím obrazů. V dubnu spojily síly dvě nejvýznamnější agentury NASA a ESA, přičemž cílem společného projektu je získat vzorky z Marsu a vůbec poprvé je přinést na naši domovskou planetu.

Dalším krokem tohoto odvážného plánu je smlouva mezi Evropskou kosmickou agenturou a Airbusem. Předmětem kontraktu v hodnotě 5,3 milionů dolarů (cca 117 milionů korun) je vytvoření konceptu vozítka, které bude schopné posbírat vzorky získané robotem Mars 2020.

Úkolem vozítka Airbusu bude identifikovat kontejnery se vzorky, sesbírat je a poté je naložit do modulu, který vše vynese na oběžnou dráhu Marsu. Zde pak budou vzorky zachyceny vyčkávající kosmickou lodí, která je poté odveze na Zemi.

Takzvané „vyzvedávací vozítko“ postaví Airbus ve svém závodě v britském městě Stevenage severně od Londýna, kde již staví jednu ze součástí sestavy Mars 2020. Může tak při navrhování uplatnit své odborné znalosti. Pokud vše půjde podle plánů, mohlo by „vyzvedávací vozítko“ vyrazit na cestu v roce 2026.

Stroj bude poměrně malý – počítá se s hmotností kolem 130 kilogramů – ale jsou na něj kladené velmi náročné požadavky. Vozidlo bude muset překonávat velké vzdálenosti s vysokou mírou autonomie a plánovat den za dnem svou cestu.

Předběžný návrh Airbusu naznačuje, že „vyzvedávací vozítko“ bude vypadat nějak takto

Jak má proběhnout mise Mars 2020?

Jako první přistane na Marsu robotické vozítko Mars 2020. Jeho úkolem bude sbírat vzorky půdy, provádět sondy povrchu a ukládat materiál do malých kontejnerů na předem určených místech.

O šest let později přistane na Marsu odletový modul společně s „vyzvedávacím vozítkem“, které posbírá kontejnery a naloží je do modulu. Modul pak odletí z Marsu a na jeho oběžné dráze se spojí s kosmickou lodí, která se se vzorky vrátí na Zemi.

Technologie je složitá a stále se rozvíjí, proto se načasování celé akce ještě může změnit. Jednou z nových technologií, kterou by mělo být osazeno „vyzvedávací vozítko“, by měla být schopnost odhalit kontejnery s materiálem vizuálně z dálky, dojet k nim a automaticky je vyzvednout.

Vědci tvrdí, že odebrané vzorky by mohly poskytnout odpovědi na otázky, zda na někdy byl Marsu život a dost možná posune naše chápání této planety na zcela novou úroveň.

Diskuze (9) Další článek: Kyber-egyptologie je nový vědní obor, kde umělá inteligence usnadní studium staroegyptské civilizace

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, Země, NASA, Astronomie, Mars, Sluneční soustava, Airbus, ESA, Domovská planeta, Oběžná dráha, Odebraný vzorek, Modul, Předběžný návrh, Odborná znalost, Nová úroveň, Rudá planeta, Britské město, Nová technologie, Velká vzdálenost, Digital Trends, Celá akce, Kontejner, Vysoká míra

Notebook do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

Kryptoměnový milionář staví v Nevadě obří utopické město využívající blockchain na vše

** V USA vzniká rozsáhlý projekt postavený na blockchainu ** Milionář staví město, které bude fungovat zcela na blockchainu ** Blockchain bude základem pro vše, například i platby, ověřování identity a podobně

Jeff Bezos: Amazon zbankrotuje. Jednou

** Šéf Amazonu varoval zaměstnance, že ani Amazon nebude existovat navždy ** Nastínil jasné mechanismy, jak udržet Amazon na trhu co nejdéle ** Co může Amazon v budoucnu ohrozit?