Airbus se inspiroval ve světě ptáků. Foto: Airbus

Airbus se inspiroval ve světě ptáků. | Foto: Airbus

„Mávající“ konce křídel mají snížit vliv turbulencí. Foto: Airbus

„Mávající“ konce křídel mají snížit vliv turbulencí. | Foto: Airbus

Airbus A321. Foto:  Alan Wilson ,  CC BY-SA 2.0

Airbus A321. | Foto: Alan Wilson, CC BY-SA 2.0

Albatros stěhovavý. Foto:  JJ Harrison (https://tiny.jjharrison.com.au/t/fCEqOJC1cJUcoIOa) ,  CC BY-SA 3.0

Albatros stěhovavý. | Foto: JJ Harrison (https://tiny.jjharrison.com.au/t/fCEqOJC1cJUcoIOa), CC BY-SA 3.0

Airbus A321. Foto:  BriYYZ ,  CC BY-SA 2.0

Airbus A321. | Foto: BriYYZ, CC BY-SA 2.0

„Mávající“ konce křídel mají snížit vliv turbulencí. Foto: Airbus
Airbus A321. Foto:  Alan Wilson ,  CC BY-SA 2.0
Albatros stěhovavý. Foto:  JJ Harrison (https://tiny.jjharrison.com.au/t/fCEqOJC1cJUcoIOa) ,  CC BY-SA 3.0
Airbus A321. Foto:  BriYYZ ,  CC BY-SA 2.0
5
Fotogalerie

Airbus se inspiroval ve světě ptáků – mávající konce křídel mají snížit vliv turbulencí

  • Airbus testuje nové řešení křídel – inspiroval se u albatrosa
  • Pohyblivé konce křídel mají snížit vliv turbulencí a poryvů větru
  • Airbus je označuje jako „revoluci v budoucnosti letadel“

Airbus, jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních letadel, testuje nové provedení křídel, které přebírá z vojenských letounů. Konce křídel se během letu pohybují, čímž by měly přispět ke snížení vlivu poryvů větru a turbulencí.

Airbus nové řešení úspěšně otestoval na dálkově ovládaném zmenšeném modelu svého letounu A321, označovaném jako AlbatrossOne. Konce křídel jsou nainstalovány na pohyblivém „semiaeroelastickém“ závěsu, díky čemuž se mohou pohybovat a reagovat na proudění vzduchu. 

Francouzský výrobce se v tomto směru inspiroval v ptačí říši, konkrétně u albatrosa stěhovavého, který během letu plachtí s otevřenými křídly, kterými mává pouze při manévrech a v reakci na poryvy větru.

Letadlo s mávajícími křídly

Zkušební let je zatím prezentován jako „důkaz funkčnosti konceptu“ s tím, že před instalací tohoto řešení na větší letadlo bude nutné provést další testy. Každopádně jde o první ukázku technologie, kterou Airbus označuje jako „revoluci v budoucnosti letadel“.

„Mávající“ konce křídel mimo jiné redukují celkovou hmotnost letadla, neboť v turbulentních podmínkách snižují zatížení přenášené na trup. Díky tomu bude možné použít delší a lehčí křídla, což v konečném důsledku sníží odpor vzduchu a tím také spotřebu paliva.

Výkonný viceprezident Airbusu Jean-Brice Dumont vysvětluje: „Když dojde k nárazu větru nebo turbulenci, křídlo konvenčního letadla přenáší obrovské zatížení na trup, takže jeho uchycení musí být patřičně vyztužené, což zvyšuje hmotnost stroje.“

Testovacím letům předcházel dvacet měsíců trvající vývoj, který v únoru tohoto roku dospěl k prvním zkouškám. Křídlo bylo testováno v uzamknutém i odemknutém stavu, přičemž další testy se zaměří především na přechod mezi oběma konfiguracemi.

Albatros jako vzor

Inženýr Airbusu Tom Wilson ke konceptu řekl: „I když nejsou závěsy s klouby nové – vojenská letadla je využívají k tomu, aby lépe využila kapacitu letadlových lodí – ukázkový Airbus je prvním strojem, který testuje toto řešení během letu, kde by mělo snížit účinky nárazů větru a turbulencí.“

Pokud by se toto řešení prosadilo v dopravních letadlech, pak by stroje startovaly a létaly s uzamknutými konci křídel. Odemykaly by se při manévrování a hrozících turbulencích. Pohyblivá přitom může být až třetina délky křídla.

Statická a dynamická stabilita hrotu křídla byla ověřena také zkouškami v aerodynamickém tunelu na univerzitě v Bristolu. Airbus prezentoval výsledky svého výzkumu minulý týden v rámci konference International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics.

Určitě si přečtěte

Články odjinud