Letadla | Airbus

Airbus se inspiroval ve světě ptáků – mávající konce křídel mají snížit vliv turbulencí

  • Airbus testuje nové řešení křídel – inspiroval se u albatrosa
  • Pohyblivé konce křídel mají snížit vliv turbulencí a poryvů větru
  • Airbus je označuje jako „revoluci v budoucnosti letadel“

Airbus, jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních letadel, testuje nové provedení křídel, které přebírá z vojenských letounů. Konce křídel se během letu pohybují, čímž by měly přispět ke snížení vlivu poryvů větru a turbulencí.

Airbus nové řešení úspěšně otestoval na dálkově ovládaném zmenšeném modelu svého letounu A321, označovaném jako AlbatrossOne. Konce křídel jsou nainstalovány na pohyblivém „semiaeroelastickém“ závěsu, díky čemuž se mohou pohybovat a reagovat na proudění vzduchu. 

Francouzský výrobce se v tomto směru inspiroval v ptačí říši, konkrétně u albatrosa stěhovavého, který během letu plachtí s otevřenými křídly, kterými mává pouze při manévrech a v reakci na poryvy větru.

Letadlo s mávajícími křídly

Zkušební let je zatím prezentován jako „důkaz funkčnosti konceptu“ s tím, že před instalací tohoto řešení na větší letadlo bude nutné provést další testy. Každopádně jde o první ukázku technologie, kterou Airbus označuje jako „revoluci v budoucnosti letadel“.

„Mávající“ konce křídel mimo jiné redukují celkovou hmotnost letadla, neboť v turbulentních podmínkách snižují zatížení přenášené na trup. Díky tomu bude možné použít delší a lehčí křídla, což v konečném důsledku sníží odpor vzduchu a tím také spotřebu paliva.

Výkonný viceprezident Airbusu Jean-Brice Dumont vysvětluje: „Když dojde k nárazu větru nebo turbulenci, křídlo konvenčního letadla přenáší obrovské zatížení na trup, takže jeho uchycení musí být patřičně vyztužené, což zvyšuje hmotnost stroje.“

Testovacím letům předcházel dvacet měsíců trvající vývoj, který v únoru tohoto roku dospěl k prvním zkouškám. Křídlo bylo testováno v uzamknutém i odemknutém stavu, přičemž další testy se zaměří především na přechod mezi oběma konfiguracemi.

Albatros jako vzor

Inženýr Airbusu Tom Wilson ke konceptu řekl: „I když nejsou závěsy s klouby nové – vojenská letadla je využívají k tomu, aby lépe využila kapacitu letadlových lodí – ukázkový Airbus je prvním strojem, který testuje toto řešení během letu, kde by mělo snížit účinky nárazů větru a turbulencí.“

Pokud by se toto řešení prosadilo v dopravních letadlech, pak by stroje startovaly a létaly s uzamknutými konci křídel. Odemykaly by se při manévrování a hrozících turbulencích. Pohyblivá přitom může být až třetina délky křídla.

Statická a dynamická stabilita hrotu křídla byla ověřena také zkouškami v aerodynamickém tunelu na univerzitě v Bristolu. Airbus prezentoval výsledky svého výzkumu minulý týden v rámci konference International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics.

Diskuze (13) Další článek: Pomsta robotů: Sledujte povedenou parodii na videa od Boston Dynamics

Témata článku: Technika, Budoucnost, Doprava, Letadla, Létání, Airbus, Zvířata, MAV, Uchycení, Nové řešení, Řešení, Vítr, Letadlo, Bristol, Křídlo, International Fórum, Static a Dynamic, Turbulence, Poryv větru, Poryv, Albatros


Určitě si přečtěte

Jak odposlouchávat sousedy: Bizarní Lamphone a další netušené techniky

Jak odposlouchávat sousedy: Bizarní Lamphone a další netušené techniky

** Lamphone je další bizarní technika odposlechu ** Zneužívá obyčejnou stropní lampu ** Podívejte se na další bizarní experimenty

Jakub Čížek | 16

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

** Koronavirus donutil mnohé zaměstnance pracovat z domova ** V souvislosti s tím vzrostla poptávka po webových kamerách ** Webkameru ale nemusíte kupovat – stačí mobil a aplikace!

Karel Kilián | 15

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

** Honor u nás přichází s prvním telefonem bez Google Mobile Services ** Současný stav je lepší než na začátku, ideální ale není ** Zkusili jsme i hack s ručním přidáním služeb Googlu

Tomáš Holčík | 137

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

** Android existuje skoro 12 let a za tu dobu v mnoha směrech dospěl ** Dnes běží na sedmi z deseti telefonů, ale čemu za to vděčí? ** Našli jsme 10 kotev, které táhnou tento operační systém ke dnu

Karel Kilián | 165

Velká datová loupež. Proč mají disky nižší kapacitu, než uvádějí?

Velká datová loupež. Proč mají disky nižší kapacitu, než uvádějí?

** Na disk nikdy neuložíte tolik dat, jak tvrdí výrobce ** Ajťáci si vymysleli vlastní jednotky jako mebibajt ** Zmatky vznikají i kvůli různým výjimkám

Lukáš Václavík | 104

Vyrobíme si falešný Mac mini za tisícovku. Stačí Raspberry Pi a 3D tiskárna

Vyrobíme si falešný Mac mini za tisícovku. Stačí Raspberry Pi a 3D tiskárna

** Vyzkoušíme Raspberry Pi 4 s iRaspbianem ** Operační systém vypadá skoro jako macOS ** Vše strčíme do vlastní stylové krabice

Jakub Čížek | 30