Nedavny let Praha-Brusel. 90% casu pohoda a pak doslo na pristani ve vetrnem Bruselu.Nevim, kdo to letadlo pilotoval, ale mel sakra problem ho udrzet v prijatelne poloze. Nakonec bezpecne pristal. Vitr si s tim letadlem hral jak kocka s mysi. Asi bych byl rad za jednoho ziveho pilota v kokpitu i v budoucnu.
Problem s autonomii v letadlech je, ze spolehnout se na ni neda ve 100 % pripadu a kdyz ti zalozni piloti nebudou letadla pilotovat, tak v pripade selhani autonomie tam budou uplne na nic, coz ukazuje spousta zkusenosti uz v dnesni dobe. Cili autonomie v letadle je vlastne celkem naprd, protoze ti piloti si stejne potrebuji s tim kniplem hejbat a kdyz si potrebuji zahejbat s kniplem, tak ta autonomie toho az tak moc neprinasi. Nektere opakovane otravne tasky lze samozrejme automatizovat, viz treba automicke brzdeni Airbusu, ale vlastni litani potrebuje cloveka.
Ale může to omezit potřebu dvou živých pilotů v kokpitu.Kapitánem bude živý pilot a druhým pilotem AI autopilot.
V kritických situáciách to môže byť fakt problém. Veci typu neodhalené zlyhanie / ignorované zlyhanie senzorov. Tzv: Automatické riadenie lietadla: MCAS: "Hold my beer"
Jasne, piloti budú bez praxe a budú fakticky len riešiť krízové situácie.TCAS a ILS aj navigácia fungujú špičkovo, pokiaľ to "nedomrví" pilot napr. zlou frekvenciou majáka ILS, VOR, DME resp. FIX-uPokiaľ to nastaví cestu cez majáky a FIX-y a pristane s ILS a urobí len podrovananie/touchdown tak to zvládne.Ale neviem si predstaviť ako by to zvládlo vizuálne priblíženie.
Dopadne to jako nedávno v Rusku. Blesk vyřadil autopilota a tzv.piloti neuměli přistát a rozflakali letadlo na kusy. Shořelo
To nebyl blesk, to byla neopatrná manipulace. Kuřák. Piloti byli namol, proto neuměli přistát.Jen tak mimochodem, vy nevíte, co je to autopilot. To má každé letadlo. Na to, co umí či neumí pilot, nemá autopilot žádný vliv.Autopilot nemá s tímto tématem vůbec nic společného a krom toho by jedině blbec si mohl myslet, že autopilot umí přistávat Kdo Vás učil na základce? Vaše znalosti jsou jako ty Burešovy No, tak pardón, znalosti Burešovy jsou ještě o několik tříd níže
Na Cat III. runway umí autopilot i přistát.
Jsem pilot a instruktor létani od 1975.Článek s autopilotem souvisí. Čím víc budou piloti spoléhat na automatiku tím méně budou umět létat.A autopilot zvládne i přistát. Doplňte si vzdělání
Presne tak, pomocou ILS lietadlo pristane prakticky samo. Sú na to pekné videá od Mentour Pilota, ako sa to robí na 737ke.
Píšem hore, zadanie DME, VOR majákov, FIX-ov do cesty a frekvenciou ILS to je OK. Ale vizuálne priblíženie automat ešte dlho nezvládne.Podrovnanie pri touchdown-w zvládne automat tiežA s majákmi na letisku to príde na parkovisko resp. ku gate.
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 01. 2023 15:12
Keď som sa naposledy rozprával s pilotom tak hovoril, že odlet, let aj pristávanie je celé autonómne a v horších podmienkach to piloti celé nechávajú na automatiku lebo to je bezpečnejšie a napríklad manuálne pristávajú iba ak je pekné počasie a chcú si to užiť. Zároveň ale hovoril, že teraz je to autonómne riadenie možné len pomocou navádzania z veže, lebo lietadlo nemá samo take vybavenie aby sa mohlo riadiť pomocou vlastných technológii tak Airbus chce asi vylepšiť to.
Z věže naváděné není, letiště (ta lepší) mají navádějící systémy.Jinak piloti jsou potřeba jako dohled pro mimořádné situace. Ve chvíli, kdy autopilot dostane ze senzorů špatná data je nepředvídatelný, nikdo neumí naprogramovat autopilot aby zvládl novou nečekanou situaci. Nejde k tomu perfektně vycvičit ani člověka, ale zatím jsou lidé lepší ve zvládání neznámého.
Autopilot je něco jiného. Autopilot není určen k přistávání.
To jak piloti pristavaji nerozhoduji oni a jestli si to chteji nebo nechteji uzit, ale urcuje to politika "the company". Evropske a americke aerolinky preferuji rucni pilotovani, aby piloti meli co mozna nejvice naletano a v pripade problemu meli dostatecne zkusenosti a um pilotovani zvladnout i za neidealnich podminek. Oproti tomu asijske spolecnosti vychazeji ze sve problematicke historie a pouzivaji metodu z toho stareho vtipu "nakrm opici a na nic nesahej!", tedy maximalni vyuziti dostupne automatizace. Diky tomu se jim opravdu podarilo snizit velmi vyznamne pocty incidentu, ale zaroven pak muze dojit k situaci jako kdyz pri vypadku ILS na SFO nedokazal pilot Korean Air pristat ani na tomhle jednom z nejsnadnejsich letist na svete a to za zcela idealni pocasi a stejne zcela bezchybne fungujici Boeing 777 pri pristani rozmlatil a zabil nekolik pasazeru, protoze proste nebyl zvykly pilotovat letadlo. Kazdy pristup ma sve pro a proti.
Vzlet ani pojizdeni zcela automaticke neni. Pristani az do zastaveni na draze na letisti k tomu vybavenem je mozne uz nyni.
Oč je autonomní řízení letadla složitější než automobilu v ceně cca 2mil Kč? O kolik může zdražit Airbus instalací lidarů, radarů, giroskopů a kamer? Automobil musí řešit stovky situací každou minutu - křižovatky, značky, ostatní auta, chodci... Co řeší letadlo???
Tak letadlo většinu času neřeší nic, ale když náhodou dojde k tomu, že má něco řešit tak chcete, aby to řešil pilot a ne počítač s omezenými schopnostmi. Samozřejmě pokud zrovna nejste v tom letadle ani v místě dopadu tak vám to může být jedno, kdo bude případný problém řešit
...před časem jsem četl, že na simulátorech bojových stíhaček v soubojích vítězí umělá inteligence. Takže bych chtěl aby krizové situace řešila umělá inteligence, než aby se šel pilot podívat do okýnka, jestli opravdu ten levý motor hoří.
Jenže u auta máš to ovládání celkem jednoduchý. Tam to máš jen vlevo-vpravo potažmo dopředu a dozadu. U letadla máš ještě náklony, rotace a podobný vopičárny. Nemluvě o tom, že když auto neví co, tak si může zastavit. Jenže když si zastaví letadlo, tak to není nejlepší situace.
Podle firem které autonomní řízení vyvíjí je letadlo jednodušší než auto. Nejde o samotné řízení ale o to, že prostředí kolem letadla je relativně předvídatelné, prostředí kolem auta je jedno překvápko za druhým. Co se týká ovládání řídících ploch a motorů tak to už je zmáknuté i v současných moderních letadlech - když pilot potřebuje změnit kurz, výšku a rychlost, tak jenom ťukne čísla do autopilota a letadlo všechno udělá za něj - však v současnosti je už velký problém že piloti ztrácí pilotní schopnosti a musí je cvičit na simulátorech, protože při normálním letu letadlo většinu věcí dělá za ně (nejnověší stroje jsou schopné na automatiku udělat i start a přistání, akorát nikdo není tak odvážný aby je to nechal dělat bez pilota)
to je stejnej problem jako u auta - pojisteni/certifikace technicky to problem az tak neni, dyt treba X-37B ...
nevim, dyt nejsou ochotni mit jednoho pilota, porad jsou potreba 2 a najednou jen tak uplne autonomni???
Docela dlouho to bude záloha. Ještě chvíli potrvá, než Chat-GPT zvládne radiovou komunikaci.Je potřeba se domluvit s lidmi a ostatními letadly a to autopilotům zatím moc nejde.
V podstatě se potřebuje vykecávat jenom s řízením letového provozu + řízením provozu na aerolinkách, s ostatními letadly ani moc ne. A na 'ŘLP i aerolinkách to jde ošetřit komunikačními protokoly
Třeba občas je potřeba předat zprávu vzdálenějšímu letadlu. A dokud budou ve vzduchu za kniplem i lidé, tak je komunikace celkem důležitá. A přes protokoly se špatně komunikuje nouzová situace, když má někdo na palubě anafylatický šok kvůli oříškům v jídle.
Komunikace mezi letadly je nutná u malých letadel, ale u těch velkých je jenom podpůrná, bez komunikace mezi letadly se tam obejdou (a pokud ŘLP pustí malé letadlo tak blízko k velkému aby bylo třeba komunikovat, tak z toho je většinou průser). Oříšky holt bude řešit letuška.
Je to pěkné, že věda se dere kupředu stále větším tempem.Každá novinka má však své mladistvé neduhy, které odskáče zákazník.Pro nás cestující to bude znamenat hromadu testování navíc, před vzletem.Takový systém není o tom, že by se tam nainstaloval a zapojil.Ta hromada čidel navíc a složitá umělá inteligence se bude muset před každým vzletem kompletně otestovat. Kolik to zabere času navíc? A cena letenky?Ale má to i své kladné stránky. Dobře placenou práci získá další armáda techniků.
Áno, je to pravda. Aj zlyhanie MCASu bolo spôsobené zlyhaním nejakého čidla, ktoré bolo vadné (v tomto prípade to bol extrém, lebo Boeing naschvál neurobil kontrolný test s duplicitným senzorom, či dostáva správne info). Kombinácia zlá údržba + neschopný alebo neexistujúci pilot je smrteľná. A narozdiel od auta v ktorom sedia tak štyria ľudia, je to veľký rozdiel. Autá riešia úplne iné typy problémov a AI zatiaľ imho nie je trénované na všetky typy situácií.
A co budou žrát piloti ?
To samý co teď, poloti budou potřeba, aby komunikovali s věží a obsluhovali tu navigaci v letadle, aby vědělo kam má samo letět.
Tak to už víceméně dělají teď. Dozor.
{{values.description}}
Jak používat VR k práci
Megatest 18 levných monitorů
Test lokátorů s Bluetooth
Průvodce nákupem RAM
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.