Airbus ukázal design vesmírné stanice se simulovanou gravitací. Na palubě je i skleník či posilovna

Airbus ukázal elegantní a moderní koncept orbitálního modulu, který má hostit až čtyři astronauty na nízké oběžné dráze Země, na oběžné dráze Měsíce a možná i během budoucích misí na Mars. Modul Airbus LOOP má být odpovědí na chystané ukončení provozu Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), plánované na rok 2030.

„Díky spojení rozsáhlých zkušeností s lety lidí do vesmíru s vynalézavostí a inovativním duchem svých týmů je společnost Airbus připravena učinit další krok směrem k vesmírné stanici budoucnosti: Airbus LOOP, víceúčelový orbitální modul.“ uvádí na oficiální stránce.

Airbus LOOP

Modul je navržen tak, aby svým obyvatelům umožnil pohodlný a příjemný dlouhodobý pobyt ve vesmíru a zároveň podporoval efektivní a udržitelný provoz. Víceúčelová orbitální stanice se může stát součástí další infrastruktury, která by časem mohla nahradit ISS.

LOOP nabídne posádce dosud nebývalý prostor – jedná se o válec vysoký osm metrů s průměrem taktéž osm metrů. Jeho pevný vnější plášť poskytuje maximální ochranu před jakýmikoli vnějšími vlivy. Jednou z výhod je možnost vypuštění v jednom kusu na nosných raketách nové generace, jako jsou Super Heavy a Starship, což přinese jednoduché a nákladově efektivní vynesení.

Modul se skládá ze tří částí. Dle původního návrhu se jedná o obytnou palubu, palubu určenou pro vědecké experimenty a „odstředivku“, která dokáže vytvořit pro obyvatele gravitační podmínky, čímž se snižuje zatížení lidského těla stavem beztíže. Paluby jsou uprostřed propojeny takzvaným „tunelem“, který je obklopen skleníkovou konstrukcí, v níž lze pěstovat rostliny.

Široká modularita a další služby

Modulární přístup umožňuje zákazníkům přizpůsobit si paluby svým individuálním požadavkům a cílům mise.  Stanice je určena pro pobyt čtyř astronautů, nicméně krátkodobě může pojmout až osm obyvatel. Je kompatibilní se všemi dnešními a budoucími kosmickými plavidly pro lidskou posádku i náklad.

Airbus nabízí také možnost spojení několika modulů s různými palubami do větší stanice nebo propojení několika modulů stejného typu. Výrobce dále poskytuje celou řadu služeb a produktů, které podporují mise pro lety s lidskou posádkou do vesmíru. Konkrétně se jedná o:

• Poradenské služby v oblasti navrhování a projektování infrastruktury pro dopravu do vesmíru, jakož i pro provoz.
  • Řešení tepelné regulace.
  • Systémy výroby a řízení energie.
  • Systémy řízení životního prostředí a podpory života.
  • Prvky vybavení (např. schránka na rukavice, regál, chladicí/mrazicí box...).
  • Návrh užitkového zatížení, integrace a hostování.

V současné době jsou v provozu dva obyvatelné vesmírné moduly: Mezinárodní vesmírná stanice, která již více než dvě desetiletí obíhá ve výšce asi 350 kilometrů nad Zemí, a nová čínská stanice Tiangong, nacházející se na nízké oběžné dráze Země.

Diskuze (4) Další článek: Pokročilé rozložení oken ve Windows. Pro extrémní monitory nutnost, dobrou službu udělá i při běžné práci