Airbus ukázal svůj koncept hybridního dopravního letadla – vypadá jako dravý pták

Airbus ukázal svůj koncept hybridního dopravního letadla – vypadá jako dravý pták

Ačkoli ptáci byli nesporně původní inspirací touhy po létání, dnešní letadla s nimi mají – zejména v oblasti křídel – relativně málo společného. Přesto se konstruktéři neustále inspirují v ptačí říši a přinášejí koncepty, které by se někdy v budoucnosti mohly stát skutečností.

Za nejnovějším konceptem „Bird of Prey“ stojí jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních letadel – francouzský Airbus. Hned na první pohled je zřejmé, že některé rysy letadlo doslova opisuje od dravých ptáků.

Letadlo jako dravec

Křídla a ocas letadla jsou na koncích netradičně rozděleny do segmentů, což působí jako poměrně odvážný krok. Přeci jen lety ověřený design letadel nezaznamenal v posledních desetiletích mnoho zásadních změn, ale nový koncept Airbusu bere inspiraci v přírodě docela vážně.

Klepněte pro větší obrázek 
Koncept hybridního dopravního letadla Airbus

Nejde však jen o vizuální provedení – dravcům se „Bird of Prey“ podobá také samostatným ovládáním jednotlivých konců „per“, která zajišťují aktivní řízení letu. Design křídla a trupu tak během letu napodobuje půvabnou aerodynamiku křídel orlů nebo sokolů.

To však není jediný revoluční nápad, který stojí za konceptem dopravního letadla budoucnosti. „Bird of Prey“ se k přírodě hlásí také ekologičtějším způsobem pohonu. Stroj by měl být poháněn hybridním elektrickým turbovrtulovým systémem s výrazně sníženými emisemi.

Poletíme tím někdy?

Samozřejmě je nutné brát v úvahu skutečnost, že jde pouze o koncept, který se nikdy nemusí objevit v běžném provozu, případně se po obloze bude prohánět až za několik desítek let. Účelem tohoto projektu je spíše vyvolat „wow“ efekt mezi ctižádostivými designéry a inženýry, což Airbus také přímo zdůrazňuje v tiskové zprávě.

Kromě toho výrobce uvádí, že „Bird of Prey“ není určen k tomu, aby reprezentoval skutečné letadlo, ale je založen na realistických nápadech – poskytuje pohled na to, jak by mohl vypadat letoun budoucnosti, určený pro regionální dopravu.

Manažer Martin Aston ke konceptu uvedl: „Jednou z priorit celého průmyslu je, jak zvýšit udržitelnost letectví – učinit létání čistější, zelenější a tišší než kdykoli předtím. Z naší práce na osobním letounu A350 XWB víme, že příroda nám může dát jednu z nejlepších lekcí designu.“

Diskuze (4) Další článek: Google chce do roku 2022 k výrobě všech svých produktů používat recyklované materiály

Témata článku: Technika, Příroda, Doprava, Letadla, Design, Létání, Koncept, Prototyp, Airbus, Hybrid, Pták, Udržitelnost, Řízení letu, Letectví, Jak, Křídlo, Letadlo, Sokol, Dopravní letadlo



Našli jsme sondu z vodíkového balónu německých ozbrojených sil. Podobné dopadají na Česko každý den

Našli jsme sondu z vodíkového balónu německých ozbrojených sil. Podobné dopadají na Česko každý den

** Česko nekřižují pouze dopravní a nákladní letouny ** Každý den můžete na nebi potkat také hromadu radiosond ** Dnes se podíváme na jednu, která k nám doputovala až z Německa

Jakub Čížek
BastleníMeteorologie
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma
Helena Vyplelová
Fotografický software
Programování elektroniky: Krabičko, sepni kontakt a stáhni firmware

Programování elektroniky: Krabičko, sepni kontakt a stáhni firmware

Dnes si ukážeme, jak v Arduinu sepnout kontakt, o kterém nic moc nevíme, a jak dálkově aktualizovat firmware na čipech ESP8266 a ESP32.

Jakub Čížek
Pojďme programovat elektroniku
Vybrali jsme 13 tabletů, které se vyplatí koupit. Na své si přijdou děti i profíci

Vybrali jsme 13 tabletů, které se vyplatí koupit. Na své si přijdou děti i profíci

** Jak se zorientovat v široké nabídce tabletů a proč tablet vůbec chtít? ** Vybíráme 12 nejlepších modelů ze všech cenových kategorií ** Cena použitelných tabletů začíná na dvou tisících korunách

Martin Miksa
TabletyNákup a ceny