Psal se rok 2008 a americká armáda požádala britský podnik Hybrid Air Vehicles, aby pro ni vyrobil obří vzducholoď, která by se dala použít k přepravě velkého množství zásob a materiálu.  Foto: Hybrid Air Vehicles

Psal se rok 2008 a americká armáda požádala britský podnik Hybrid Air Vehicles, aby pro ni vyrobil obří vzducholoď, která by se dala použít k přepravě velkého množství zásob a materiálu. | Foto: Hybrid Air Vehicles

Britové se pustili do práce a v roce 2012 absolvoval 92metrový HAV 304 svůj první let. Foto: Hybrid Air Vehicles

Britové se pustili do práce a v roce 2012 absolvoval 92metrový HAV 304 svůj první let. | Foto: Hybrid Air Vehicles

Ten se ironií osudu uskutečnil na místě, kde shořel legendární Hinderburg – tedy na letišti Lakehurst v New Jersey.  Foto: Hybrid Air Vehicles

Ten se ironií osudu uskutečnil na místě, kde shořel legendární Hinderburg – tedy na letišti Lakehurst v New Jersey. | Foto: Hybrid Air Vehicles

A i když tato neztužená vzducholoď vzlétla úspěšně, štěstí jí nepřálo. O rok později totiž U. S. Army z projektu vycouvala. Foto: Hybrid Air Vehicles

A i když tato neztužená vzducholoď vzlétla úspěšně, štěstí jí nepřálo. O rok později totiž U. S. Army z projektu vycouvala. | Foto: Hybrid Air Vehicles

Britské firmě však přispěchala na pomoc domácí (a také evropská) vláda, jež největší létající stroj současnosti podpořila celkovou částkou 200 milionů korun. Foto: Hybrid Air Vehicles

Britské firmě však přispěchala na pomoc domácí (a také evropská) vláda, jež největší létající stroj současnosti podpořila celkovou částkou 200 milionů korun. | Foto: Hybrid Air Vehicles

Dalších více než 60 milionů se vybralo prostřednictvím crowdfundingových kampaní a tzv. „létající zadek“ mohl pokračovat jako civilní projekt – tentokrát pod názvem Airlander 10. Foto: Hybrid Air Vehicles

Dalších více než 60 milionů se vybralo prostřednictvím crowdfundingových kampaní a tzv. „létající zadek“ mohl pokračovat jako civilní projekt – tentokrát pod názvem Airlander 10. | Foto: Hybrid Air Vehicles

Kromě vědeckého výzkumu, přepravy (unese 10 tun), humanitární pomoci (nepotřebuje ke startu/přistání letiště) se pro něj našlo i další možné využití – vyhlídkové lety.  Foto: Hybrid Air Vehicles

Kromě vědeckého výzkumu, přepravy (unese 10 tun), humanitární pomoci (nepotřebuje ke startu/přistání letiště) se pro něj našlo i další možné využití – vyhlídkové lety. | Foto: Hybrid Air Vehicles

Ty s 26 metrů vysokou a 43,5 metrů širokou vzducholodí plánuje luxusní cestovní kancelář Henry Cookson Adventures.  Foto: Hybrid Air Vehicles

Ty s 26 metrů vysokou a 43,5 metrů širokou vzducholodí plánuje luxusní cestovní kancelář Henry Cookson Adventures. | Foto: Hybrid Air Vehicles

Díky ní bude až 60 pasažérů moci sledovat krásy Arktidy/Antarktidy, pouště Kalahari, Grand Canyonu či Niagarských vodopádů přímo z pohodlné paluby. Foto: Hybrid Air Vehicles

Díky ní bude až 60 pasažérů moci sledovat krásy Arktidy/Antarktidy, pouště Kalahari, Grand Canyonu či Niagarských vodopádů přímo z pohodlné paluby. | Foto: Hybrid Air Vehicles

Neskončí to ale zase nějakou ohnivou katastrofou? K obavám prý není důvod. Konstruktéři Airlanderu 10 totiž vysoce hořlavý vodík nahradili vzácným heliem.  Foto: Hybrid Air Vehicles

Neskončí to ale zase nějakou ohnivou katastrofou? K obavám prý není důvod. Konstruktéři Airlanderu 10 totiž vysoce hořlavý vodík nahradili vzácným heliem. | Foto: Hybrid Air Vehicles

To ale zajišťuje jen 60 % zdvihu. O zbytek se stará aerodynamický vztlak, kvůli kterému design vzducholodě silně připomíná... pozadí Kim Kardashian. Foto: Hybrid Air Vehicles

To ale zajišťuje jen 60 % zdvihu. O zbytek se stará aerodynamický vztlak, kvůli kterému design vzducholodě silně připomíná... pozadí Kim Kardashian. | Foto: Hybrid Air Vehicles

Mimo to je přítomna čtveřice tichých osmiválcových dieselových motorů, z nichž každý má výkon 325 koní (242 kW). S nimi může vzducholoď dosáhnout maximální (protivzdušné) rychlosti 148 km/h. Foto: Hybrid Air Vehicles

Mimo to je přítomna čtveřice tichých osmiválcových dieselových motorů, z nichž každý má výkon 325 koní (242 kW). S nimi může vzducholoď dosáhnout maximální (protivzdušné) rychlosti 148 km/h. | Foto: Hybrid Air Vehicles

Pokud půjde vše podle plánu, movití zákazníci si užijí první vyhlídkový let již v roce 2019.

Pokud půjde vše podle plánu, movití zákazníci si užijí první vyhlídkový let již v roce 2019.

Britové se pustili do práce a v roce 2012 absolvoval 92metrový HAV 304 svůj první let. Foto: Hybrid Air Vehicles
Ten se ironií osudu uskutečnil na místě, kde shořel legendární Hinderburg – tedy na letišti Lakehurst v New Jersey.  Foto: Hybrid Air Vehicles
A i když tato neztužená vzducholoď vzlétla úspěšně, štěstí jí nepřálo. O rok později totiž U. S. Army z projektu vycouvala. Foto: Hybrid Air Vehicles
Britské firmě však přispěchala na pomoc domácí (a také evropská) vláda, jež největší létající stroj současnosti podpořila celkovou částkou 200 milionů korun. Foto: Hybrid Air Vehicles
13
Fotogalerie

Airlander 10 jde do akce: Luxusní cestovka připravuje vyhlídkové lety největší vzducholodí současnosti

Psal se rok 2008 a americká armáda požádala britský podnik Hybrid Air Vehicles, aby pro ni vyrobil obří vzducholoď, která by se dala použít k přepravě velkého množství zásob a materiálu. Britové se pustili do práce a v roce 2012 absolvoval 92metrový HAV 304 svůj první let.

Ten se ironií osudu uskutečnil na místě, kde shořel legendární Hinderburg – tedy na letišti Lakehurst v New Jersey. A i když tato neztužená vzducholoď vzlétla úspěšně, štěstí jí nepřálo. O rok později totiž U. S. Army z projektu vycouvala.

Britské firmě však přispěchala na pomoc domácí (a také evropská) vláda, jež největší létající stroj současnosti podpořila celkovou částkou 200 milionů korun. Dalších více než 60 milionů se vybralo prostřednictvím crowdfundingových kampaní a tzv. „létající zadek“ mohl pokračovat jako civilní projekt – tentokrát pod názvem Airlander 10.

Helium místo vodíku

Kromě vědeckého výzkumu, přepravy (unese 10 tun), humanitární pomoci (nepotřebuje ke startu/přistání letiště) se pro něj našlo i další možné využití – vyhlídkové lety. Ty s 26 metrů vysokou a 43,5 metrů širokou vzducholodí plánuje luxusní cestovní kancelář Henry Cookson Adventures. Díky ní bude až 60 pasažérů moci sledovat krásy Arktidy/Antarktidy, pouště Kalahari, Grand Canyonu či Niagarských vodopádů přímo z pohodlné paluby.

Neskončí to ale zase nějakou ohnivou katastrofou? K obavám prý není důvod. Konstruktéři Airlanderu 10 totiž vysoce hořlavý vodík nahradili vzácným heliem. To ale zajišťuje jen 60 % zdvihu. O zbytek se stará aerodynamický vztlak, kvůli kterému design vzducholodě silně připomíná... pozadí Kim Kardashian.

Mimo to je přítomna čtveřice tichých osmiválcových dieselových motorů, z nichž každý má výkon 325 koní (242 kW). S nimi může vzducholoď dosáhnout maximální (protivzdušné) rychlosti 148 km/h. Pokud půjde vše podle plánu, movití zákazníci si užijí první vyhlídkový let již v roce 2019.

Zdroj: Hybrid Air Vehicles

Určitě si přečtěte

Články odjinud