Medicína | Rakovina

Akutní lymfoblastické leukemii by se pravděpodobně dalo předcházet

Akutní lymfoblastická leukémie (ALL) je nejčastějším typem leukemie a tím i nejhojnější nádorovou chorobou v dětském věku. Nyní se ukázalo, že podle všeho vzniká v důsledku kombinace jisté genetické mutace a běžné infekce, která vyvolá další mutaci.

Co se týče příčin ALL, vědci o existenci určitých rizikových genetických faktorů věděli již dlouho. Nové přezkoumání vybraných studií jim však poskytlo pevný základ pro pochopení toho, co tuto rakovinu způsobuje.

„Strávil jsem více než 40 let výzkumu dětské leukémie a v průběhu této doby došlo k obrovskému pokroku v porozumění její biologii i léčby – takže dnes se podaří vyléčit asi 90 % případů,“ uvedl autor zmíněného review, Mel Greaves z Institute of Cancer Research. „Ale vždy mě tížilo, že pořád chybí něco velkého, mezera v našich znalostech – proč nebo jak jinak se u zdravých dětí leukemie vyvíjí a zda je možné tomu předejít.“

Greaves zjistil, že první mutace vzniká již v děloze. Pokud pak dítě během prvního roku života nepřichází do kontaktu s téměř žádnými mikroby, jeho imunitní systém nemá možnost „učit se“ jak různé biologické hrozby správně řešit. V důsledku toho může při pozdější infekce dojít k druhé mutaci a výsledkem je ALL.

Toto zjištění podporuje spousta dat. V minulosti například vyšlo najevo, že pravděpodobnost onemocnění akutní lymfoblastickou leukémii je nižší u dětí, které jsou kojeny, chodí do jeslí či mají starší sourozence.

Greaves proto dospívá k závěru, že většina případů dětské ALL je potenciálně preventabilní. „Reálnou možností může být navržení profylaktické vakcíny, která by napodobovala ochranný účinek přirozených infekcí v raném dětství a korigovala tak tento deficit v moderních společnostech,“ dodává.

Diskuze (1) Další článek: Jak zabránit stáčení tachometrů u ojetých aut: Piráti by k tomu využili blockchain