Alphabet podpořil plán na léčbu nemocnění srdce zásahem do DNA

Nový biotechnologický startup si vytyčil velice ambiciózní plán – chce pomocí techniky CRISPR zatočit se srdečními chorobami. A nyní se v zahraničních médiích objevily zprávy o tom, že ho významně podpořil internetový gigant Alphabet, provozovatel Googlu.

Zástupci tzv. Verve Therapeutics v úterý oznámili, že se jim na realizaci jejich záměru podařilo získat částku 58,5 milionů dolarů. Většinu těchto financí přitom poskytla společnost GV (někdejší Google Ventures), tedy skupina rizikového kapitálu výše zmíněného Alphabetu.

Co je technika CRISPR

Takto se označuje postup, při kterém se dají v DNA lokalizovat a odstranit přesně vymezené úseky (nebo na určené místo vnést úsek nové DNA, popřípadě obojí zkombinovat) a tím upravit původní genetickou informaci.

„Na rozdíl od všeho, co jsme až dosud viděli, má Verve rozsáhlý potenciál vyřešit hlavní příčinu úmrtí na světě,“ uvedl generální partner GV Krishna Yeshwant v tiskové zprávě.

To, že při určování pravděpodobnosti rozvoje nějakého srdečního onemocnění hraje významnou roli genetika, vědí vědci již delší dobu. Odborníci z Verve Therapeutics proto hodlají modifikovat geny dospělých jedinců s vysokým rizikem srdečních problémů tak, aby byly podobnější genům lidí s nízkým rizikem.

„Špatná adherence, náklady, vedlejší účinky, omezený přístup… všechny tyto potíže omezily účinnost současných léků na srdce, jako jsou například statiny snižující hladinu cholesterolu,“ řekl nastupující CEO inkriminovaného startupu, Sekar Kathiresan, agentuře Reuters.

„Díky naší terapii bychom mohli změnit paradigma léčby srdečních chorob z chronické péče, každodenního užívání léků či měsíčních injekcí na přístup jednou a hotovo,“ dodal Sekar.

Váš názor Další článek: Hudební služby od Googlu si už předplácí 15 milionů lidí. Na konkurenci ale ztrácí

Témata článku: Zdraví, Google, Startupy, Výzkum, Medicína, Alphabet, Genetika, DNA, Google Ventures, Léčba, Reuters, Zásah, Podpor, Srdce, Yes, Gen, Srdeční choroba

Týden mobilně: Smartphony nás mohou sledovat, i když jim to zakážeme. Co s tím?
Jan LáskaMartin Miksa
Mobilní aplikaceTýden mobilněVideo

Sci-fi epos Starfield přibližuje v novém videu nebezpečnou zónu Settled Systems

Galaxie vám bude otevřená, ale rozhodně nebude bezpečná.

StarfieldVideo
Recenze filmu Duna. Kultovní sci-fi, na které určitě běžte do kina, než je zase zavřou

Star Wars pro dospělé, u nichž nás režisér Denis Villeneuve přesvědčuje intenzitou a naléhavostí své autorské vize, jak zprostředkovat románovou mytologii.

Recenze filmů