Ačkoli by se mohlo zdát, že budoucnost automobilismu patří elektromobilům na baterie, BMW ještě neláme hůl nad vodíkovým pohonem. Německá automobilka ukázala koncept SUV X5 s nejnovějším ústrojím využívajícím vodíkové palivové články.
Na vývoji vodíkového pohonu u BMW se podílí i konkurenční Toyota, obě automobilky mají za cíl najít najít alternativu k elektromobilům s akumulátory a vodíkové články se jeví jako vhodná cesta. Vodíkový model X5 má představovat budoucí produkční linii modelů, které budou využívat právě techniku vyvinutou ve spolupráci s experty japonské Toyoty.
Menší produkci modelů spoléhajících na vodíkové palivové články chce BMW rozjet v roce 2022, a to právě nabídkou vodíkové X5. Celou rodinu takto poháněných modelů s nulovými emisemi chce pak automobilka nabízet v roce 2025. Nakonec ale vedení BMW dodává, že situace bude samozřejmě záviset na stavu trhu a dalších podmínkách.
Snadno se montuje do stávajících aut
Vodíkové palivové články k zajištění energie elektromotorům nejsou novou myšlenkou, ale problém s distribucí a skladováním vodíku bránil jejich většímu rozšíření. I když se rychlostí natankování či dojezdem v tuto chvíli více přibližují vozům spalujících benzin či naftu, většina elektromobilů nyní sází na lithium-iontové akumulátory.
K vodíkovému ústrojí vyvinutém s Toyotou neuvádí BMW žádné bližší technické informace. Pouze dodává, že techniku je možné velice jednoduše a bez větších úprav zakomponovat do již existujících modelů – což má ostatně reprezentovat právě koncept i Hydrogen Next na základě současného SUV X5.
Vodíkové ústrojí již mimochodem BMW testovalo rovněž v malém vzorku prototypů řady 5 Gran Turismo. S Toyotou pak německá značka spolupracuje na technologii vodíkového pohonu od roku 2015. Mluví se rovněž o možném příchodu plug-in vodíkových modelů, jejichž ústrojí by doplnila i menší lithium-iontová baterie pro zajištění nouzového dojezdu.
Článek byl připraven ve spolupráci s redakcí Autorevue.cz