Alzheimerova choroba je nakažlivá. Epidemie však nehrozí

• Při Alzheimerově chorobě se hromadí v mozku proteiny tau a beta-amyloid
  • I malé množství beta-amyloidu a nastartuje v mozku degenerativní procesy
  • K přenosu může docházet při neurochirurgických operacích

Člověk se celkem běžně nakazí viry, bakteriemi nebo kvasinkami a plísněmi. Tito původci chorob proniknou do lidského těla, množí se tam a poškozují ho. Některé choroby jsou vyvolány „mrtvými“ molekulami bílkovin, které se chovají velmi podobně. Po průniku do lidského organismu se množí a páchají tam škody.

Zpočátku to byla pro vědce představa tak šílená, že dokonce spekulovali o mimozemském původu těchto infekčních proteinů. Později se ale ukázalo, že jde o molekuly a procesy ryze pozemské. Americký neurolog Stanley Prusiner dostal za jejich odhalení v roce 1997 Nobelovu cenu. Prusiner je také autorem termínu prion, kterým se tyto infekční proteinové částice označují.

Britský neurolog John Collinge se dlouho věnoval studiu prionů, které v Británii vyvolaly nejprve masovou nákazu skotu „nemocí šílených krav“ a následně se přenesly na konzumenty hovězího jako tzv. varianta Creutzfeldt-Jakobovy choroby. Při studiu mozků lidí, které zabily priony, si John Collinge všiml, že některé mozky obsahují i překvapivě velká množství proteinů tau a beta-amyloidu, jejichž přítomnost signalizuje Alzheimerovu chorobu.

Šlo o lidi, kteří byli před mnoha desetiletími léčeni z poruchy růstu podáváním růstového hormonu izolovaného z mozků nebožtíků. Dostali dávku léků obsahující priony, které se jim pak množily v mozku, až je nakonec zabily.

Collinge si položil znepokojivou otázku. Co když byl lék vyroben i z mozků lidí, u kterých se již rozběhla Alzheimerova choroba, a pacienti dostali s lékem také porci proteinů tau a beta-amyloidu? A co když se i proteiny tau a beta-amyloid množí jako priony?

Nebezpečné operace

Ověření odvážné Collingeovy teorie nebylo jednoduché, protože preparáty z mozků se už pro léčbu poruch růstu dlouho nepoužívají. Právě kvůli hrozbě prionů je nahradil uměle vyrobený růstový hormon.

Nakonec však Collinge vypátral velmi staré ampule s lékem vyrobeným z lidských mozků před mnoha desetiletími. Analýzy prokázaly přítomnost „alzheimerovských“ proteinů tau a beta amyloidu. Mohly by vyvolat Alzheimerovu chorobu?

Collinge použil laboratorní myši, kterým genoví inženýři vnesli do dědičné informace lidský gen pro tvorbu beta-amyloidu. Nastartuje malá dávka léku u těchto myší proces množení beta-amyloidu a degeneraci odpovídající lidské Alzheimerově chorobě?

V nejnovější studii publikované v prestižním vědeckém časopise Nature podává Collinge se svými spolupracovníky neklamný důkaz o tom, že vpíchnutí malého množství léku kontaminovaného alzheimerovskými proteiny do mozku myší to dokáže. Ano, proteiny vznikající v mozku při Alzheomerově chorobě jsou infekční. Chovají se podobně jako priony způsobující Creutzfeldt-Jakobovu chorobu.

Prionům se podobají ještě jednou nepříjemnou vlastností. Vzdorují mnoha běžným dezinfekčním procedurám a prostředkům. Mohou tedy „přežívat“ po velmi dlouhou dobu třeba na neurochirurgických nástrojích a přenášet se jimi z mozku jednoho operovaného pacienta do mozků dalších operovaných lidí.

Alzheimerova choroba postupuje mozkem velmi pomalu. Pokud bychom byli „alzheimerovskými“ proteiny nakaženi ve vyšším věku, asi se u nás nestihne Alzheimerova choroba plně rozvinout. Dříve by nás zabil v seniorském věku infarkt myokardu, mozková mrtvice, rakovina či jiná civilizační choroba.

Pokud by však podstoupilo operaci dítě a neurochirurgové použili nástroje kontaminované při operaci seniora trpícího Alzheimerovou chorobou, čelilo by dítě v následujících letech nezanedbatelnému riziku degenerativního onemocnění mozku. Přenos Alzheimerovy choroby je tedy velmi málo pravděpodobný, ale vyloučit ho nelze.

Pramen: Nature

Diskuze (7) Další článek: Lavina chyb už je snad u konce. Říjnová aktualizace Desítek je opět ke stažení skrze Windows Update

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Léky, Medicína, Mozek, Velká Británie, Alzheimerova choroba, Seniorský věk, Epidemie, Lidské tělo, Genový inženýr, Dědičná informace, Lidský gen, Laboratorní myš, Dlouhá doba, Protein, Mimozemský původ, Vysoký věk, Malé množství, Choroba, EPI, Nebožtík, Nature, Lék, Následující rok, Volně prodejné léky na Heureka.cz

Recenze smartphonu Apple iPhone 14 Pro. Šikovný ostrůvek a fotoparát jako jediná snaha o inovaci

** iPhone 14 Pro je opět tím nejlepší od Applu, což potvrzuje výkonem i fotoaparátem ** Novinkou je šikovný ostrůvek Dynamic Island ** Příjemné inovace bohužel přebíjí vyšší cena

iPhoneRecenzeVideo
Age of Empires IV si brzy zahrajeme s oficiální češtinou. Microsoft slaví 25 let značky s výroční edicí

Strategie Age of Empires v říjnu oslaví čtvrtstoletí svojí existence a tvůrci si k této příležitosti připravili novinky pro fanoušky.

Age of Empires 4OznámeníČeština