Amatérský astronom objevil „fosilní“ galaxii v hodně prozkoumané části vesmíru

• Amatérský astronom Giuseppe Donatiello narazil na překvapivý objev v dobře známé oblasti oblohy
  • Na snímku okolí Galaxie v Andromedě si všiml „zajímavé šmouhy“
  • Z následných pozorování vyplynulo, že jde o malou a velmi slabě zářící galaxii

Amatérský astronom Giuseppe Donatiello narazil na překvapivý objev v dobře známé oblasti oblohy, poblíž populární Galaxie v Andromedě.  V rámci projektu systematického pátrání po trpasličích galaxiích v okolí Galaxie v Andromedě, který vedl španělský astronom David Martinez-Delgado z Instituto de Astrofísica de Andalucía, si Donatiello všiml „zajímavé šmouhy“, na snímku z průzkumu oblohy DESI Legacy Imaging Surveys.

Tento snímek byl pořízen kamerou „Dark Energy Camera“ na 4metrovém teleskopu Víctor M. Blanco, který pracuje na Cerro Tololo Inter-American Observatory v Chile. Když se o tom dozvěděli profesionální astronomové, zaměřili na objevený objekt větší 8,1metrový teleskop Gemini North se zařízením GMOS (Gemini Multi-Object Spectrograph).

Z následných pozorování vyplynulo, že jde o malou a velmi slabě zářící galaxii, která dostala označení Pegasus V. Vědci se domnívají, že jde o „fosilní“, tedy starobylou galaxii, kterou tvoří velmi staré hvězdy.

Vedoucí výzkumu Michelle Collins, britská astronomka z University of Surrey, upozorňuje, že je to poprvé, kdy byla v okolí Galaxie v Andromedě objevena tak slabě zářící galaxie s použitím snímků oblohy, pořízených dříve a k jinému účelu.

Malá a nezřetelná, ale...

Galaxie Pegasus V je opravdu malá a nezřetelná, přesto by ale mohla významně přispět k lepšímu pochopení vzniku a vývoje galaxií i role, jakou v tom hraje temná hmota.

Hvězdy objevené galaxie Pegasus V obsahují jen velmi málo těžších prvků (mají velmi nízkou metalicitu). Proto je tato galaxie velmi stará. Objev této galaxie je pro astronomy velmi významný. Vědci totiž předpovídají, že podobných „fosilních“ galaxií musí existovat velké množství. Zatím jich ale bylo objeveno velice málo. Jejich vystopování je očividně velmi náročné.

Pokud by ale pozorování vesmíru prokázala, že takových galaxií je mnohem méně, než jsme si mysleli, tak by to znamenalo, že představy kosmologů o galaxiích a temné hmotě trpí závažnými nedostatky. Velkou pomoc by měl v tomto směru přinést nedávno vypuštěný vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST), který by již brzy mohl objevit mnoho podobných galaxií.

Titulní foto: David (Deddy) Dayag, CC BY-SA 4.0

Váš názor Další článek: USA se připravují na podzimní očkování. Objednaly 105 milionů vakcín proti omikronu od Pfizeru

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, JWST, Objev, Astronom, David, Snímek, James Webb, Chile, Galaxie v Andromedě, Obloha, Pegas, Galaxie, Andromeda, Pozorování

Programování elektroniky: Jak funguje obrazovka na té nejnižší úrovni. Rozpohybujeme 64 světýlek

** Oživíme v Arduinu surovou matici 64 světýlek LED ** Bude to taková zmenšenina třeba vašeho televizoru ** Vyzkoušíme si bodové a řádkové progresivní skenování

ArduinoPojďme programovat elektroniku

Kurvítka v základní výbavě, výrobci mají umělé zastarávání v malíku. Začalo to bateriemi, pokračuje softwarem

** Nejen mobilní výrobci jsou naučeni rok od roku prodávat stále více telefonů ** Tento trend se však zákonitě musí někdy zastavit ** Jenže, co naplat, když jsou starší zařízení „uměle“ nepoužitelná?

Prasklý displejBaterieAktualizace softwaru