Ambice Říše středu: Čína pojmenovala svůj marsovský lander „Tianwen“

• Čína oznámila, jak pojmenovala svůj připravovaný přistávací modul pro Mars
  • Zvítězil název Tianwen, čili „Pátrání po nebeské pravdě“
  • Přípravy na tuto misi v současnosti finišují

Letos 24. dubna se v Číně slavil „Vesmírný den“, jako padesátileté výročí letu prvního čínského satelitu. Čína při té příležitosti ohlásila, že svůj připravovaný přistávací modul pro Mars pojmenovali Tianwen. Podle čínské vesmírné agentury CNSA to v překladu znamená „Pátrání po nebeské pravdě“.

Čína si v současné době užívá úspěchy svých vesmírných misí na Měsíc, především pokud jde o misi Čchang-e 4, jejíž lander přistál v kráteru Von Kármán na odvrácené straně Měsíce. Teď finišují přípravy na misi k Marsu, která by měla vyrazit v červenci.

Mise, která se teď oficiálně jmenuje Tianwen, bude zahrnovat orbiter, tedy sondu, která zůstane na oběžné dráze rudé planety, a také marsovský šestikolový rover, který bude poháněný solární energií.

Jako obvykle v podobných případech, čínská agentura CNSA není tak otevřená a sdílná jako třeba NASA nebo ESA. Řada detailů o misi Tianwen je tak stále zahalená tajemstvím.

Co všechno zatím víme?

Zdá se, že čínská mise bude podobná předešlým misím na Mars, které se věnovaly především současným a minulým podmínkám na rudé planetě, a také případné obyvatelnosti Marsu. Místo přistání zatím není zcela jasné, ale pravděpodobně půjde o jednu ze dvou lokalit v oblasti Utopia Planitia.

Podle agentury CNSA se jejich mise bude věnovat výzkumu povrchu Marsu, jeho geologické struktury, prostředí, atmosféry i přítomnosti vody. Před pár lety čínská oficiální média informovala o tom, že součástí mise na Mars bude průzkum podzemí s pomocí radaru, stejně jako chemické analýzy marťanských hornin, a také pátrání po případných biomolekulách a stopách po organismech, především těch dávných.

Pokud start opravdu proběhne v červenci a bude úspěšný, tak mise Tianwen dorazí k Marsu někdy v únoru 2021. Pak zřejmě stráví nějakou dobu na oběžné dráze rudé planety. Zatím ale není jasné, kdy se lander mise Tianwen s roverem pokusí o přistání a projde si oněmi slavnými „sedmi minutami hrůzy“. Také není jasné, jak přesně bude přistání vypadat. Lander bude zřejmě využívat brždění raketovými motory, také padáky a tlumení nárazů airbagy.

Součástí landeru bude šestikolový solární rover, který bude zřejmě mít své vlastní jméno, podobně jako rovery Nefritový králík misí Čchang-e 3 a Čchang-e 4. Podle dostupných informací bude mít rover hmotnost přes 200 kilogramů, bude mít na palubě 13 vědeckých přístrojů a měl by pracovat na povrchu Marsu nejméně 3 měsíce.

Titulní foto: Pablo de León‎, CC BY-SA 3.0