American Airlines prodlužují odstávku letadel Boeing 737 Max 8 přinejmenším do září | Foto: BriYYZ from Toronto, Canada, CC BY-SA 2.0

Foto: BriYYZ from Toronto, CanadaCC BY-SA 2.0

American Airlines prodlužují odstávku letadel Boeing 737 Max 8 přinejmenším do září

Společnost American Airlines nebude používat letouny Boeing 737 Max 8 přinejmenším do 3. září tohoto roku. V neděli 9. června oznámila, že i když „zůstává přesvědčena“, že blížící se aktualizace softwaru a výcvik pilotů budou stačit k opětovné certifikaci tohoto letadla, chce dát „zákazníkům a členům týmu“ dostatek času, aby „spolehlivě naplánovali své nadcházející cesty.“

Boeing již v květnu oznámil, že dokončil softwarovou aktualizaci, která má za úkol opravit stabilizační systém. Ten je na základě výsledků zatím neuzavřených vyšetřování označován jako jedna z možných příčin tragických nehod letů Lion Air 610 a Ethiopian Airlines 302, ke kterým došlo v říjnu loňského a v březnu letošního roku.

Nový software se testuje

Boeing dokončil vlastní zkušební lety s použitím nového softwaru a s výsledky je spokojen. Max 8 se dle jeho prohlášení stane nejbezpečnějším letadlem na obloze. Stále ale musí jako součást formálního procesu absolvovat certifikační let pod dohledem Federálního úřadu pro letectví (FAA).

Z důvodu uzemnění letadel tohoto typu musejí American Airlines denně rušit kolem 115 letů, kvůli čemuž očekávají ztrátu ve výši 350 milionů dolarů (cca 8 miliard korun). S podobnými problémy se potýkají i další aerolinky, které je nejčastěji řeší pronájmem starších strojů.

Další dvě americké letecké společnosti, které mají ve flotile postižená letadla – United Airlines a Southwest Airlines – musely v nejrušnější letní sezóně zrušit tisíce letů. S nasazením Boeingů 737 Max 8 s upraveným softwarem však počítají o něco dříve – konkrétně 19. srpna.

Vyšetřování ukazuje na stabilizační systém

Boeing 737 Max 8 přišel oproti předchozí generaci s většími a účinnějšími motory. Ty měly vynikat nižší spotřebou paliva, čímž chtěl výrobce konkurovat francouzskému Airbusu. Nové motory však bylo nutné namontovat o něco výše a více dopředu, což v určitých situacích ovlivnilo chování stroje.

Výrobce to vyřešil implementací automatického stabilizačního systému MCAS (Manoeuvring Characteristics Augmentation System), který měl za úkol korigovat sklon letadla tak, aby předešel pádu do takzvané vývrtky. Přestože jsou komerční letadla často vybavena několika snímači úhlu náběhu, Boeing navrhl MCAS tak, že používal data jen z jednoho.

Dosavadní vyšetřování obou nehod naznačuje, že došlo k poškození tohoto senzoru, který pak předával stabilizačnímu systému nesprávné údaje. Výsledkem bylo, že se MCAS opakovaně snažil naklonit příď letounu směrem dolů, aby se vyhnul ztrátě vztlaku. Piloti nebyli schopni MCAS vypnout, protože vinou absence školení pravděpodobně nevěděli jak.

Určitě si přečtěte

Články odjinud