Američané údajně úspěšně zkřížili šimpanze a člověka

Uznávaný evoluční psycholog Gordon G. Gallup, Jr. tvrdí, že floridským výzkumníkům se ve dvacátých letech minulého století podařilo vytvořit tzv. „humanzee“, tedy křížence člověka a šimpanze. Tuto šokující informaci mu měl prozradit jeden z jeho bývalých univerzitních profesorů.

Vědci prý tenkrát úspěšně oplodnili šimpanzí samici lidským spermatem od anonymního dárce. Nedlouho poté, co se mládě narodilo, se jim však rozležely v hlavě etické a morální konsekvence jejich jednání, a proto ho utratili.

Netřeba asi dodávat, že existuje spousta dobrých důvodů, proč dospět k závěru, že nic takového se ve skutečnosti nestalo. Přesto se vnucuje otázka, zda je možnost opaku opravdu zcela vyloučena? Zvlášť když Gordon tvrdí, že člověk, který se mu s tím svěřil, působil v laboratoři, v níž dotyčný kříženec přišel na svět – a neměl žádný důvod si vymýšlet.

„Řekl mi, že ten příběh je pravdivý. A byl to sám o sobě věrohodný vědec,“ konstatoval Gallup v rozhovoru pro The Sun.

Stojí jistě za připomenutí, že o totéž se v minulosti snažili i sovětští a čínští odborníci. Například biolog Ilja Ivanovič Ivanov, který na dotyčném projektu shodou okolností pracoval ve stejném období. Není však známo, že by uspěl.

Je tedy dost možné, že američtí badatelé se nechtěli nechat zahanbit svými zahraničními kolegy a rozhodli se křížení šimpanzů a lidí minimálně vyzkoušet – ať už to dopadlo jakkoliv. Ve prospěch této domněnky svědčí i to, že zakladatel zmíněné laboratoře, Robert Yerkes, měl poměrně kontroverzní pověst. Podle dostupných informací mj. podporoval výzkumy v oblasti eugeniky a byl fascinován chováním primátů.

Zdroj: ScienceAlert