Americká armáda chce z rostlin udělat environmentální špiony

Špionáž obvykle provádějí lidští agenti, kteří jsou k tomuto účelu perfektně vycvičeni a vybaveni. Americká armáda však nyní chce do výzvědných služeb naverbovat i… rostliny!

Ty se samozřejmě nebudou účastnit bojových akcí či pronikat do tajných zařízení na území nepřítele. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) je nicméně hodlá využívat ke sledování prostředí. Rostliny by tak vojáky mohly upozornit například na útoky nebezpečnými chemikáliemi či dokonce elektromagnetickými zbraněmi.

„Rostliny jsou vysoce naladěné na své prostředí a přirozeně projevují fyziologické reakce na základní stimuly jako je světlo a teplota, ale v některých případech také na doteky, chemikálie, škůdce či patogeny,“ uvedl Blake Bextine z DARPA.

„Nově vznikající molekulární a modelovací techniky mohou umožnit přeprogramovat tyto detekční a reportovací schopnosti pro širokou škálu podnětů, které nejen otevřou nové zpravodajské proudy, ale také sniží personální rizika a náklady spojené s tradičními senzory,“ dodal.

V rámci projektu Advanced Plant Technologies chce DARPA modifikovat rostlinné genomy tak, aby vybrané environmentální spouštěče vyvolaly určité biologické reakce, které následně budou zachyceny pomocí satelitů nebo jiné monitorovací techniky.

Háček spočívá v tom, že tyto změny genetické informace nesmí způsobit poškození mechanismů, které rostlinám umožňují vypořádat se s mikroby, hmyzem či jinými (konkurenčními) rostlinami. Pokud ale vědci dokážou provést potřebné úpravy, dotyčné organismy by mohly normálně prospívat a současně odhalovat patogeny ve vzduchu, nášlapné miny etc.

Zdroj: DARPA