Věda | NASA | Mezinárodní vesmírná stanice

Americká kosmonautka má překonat rekord: na oběžné dráze stráví 328 dnů

NASA ve středu 17. dubna oznámila, že kosmonautka Christina Hammock Koch, pobývající aktuálně na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), prodlouží svůj pobyt na 328 dnů. Tím by překonala stávající rekord své krajanky Peggy Whitson, která na oběžné dráze strávila 289 dnů a v celkovém žebříčku by se vyšvihla na páté místo.

Christina ve videorozhovoru ze stanice uvedla, že možnost pokračovat v práci na programu je pro ni ctí a splněním snu. U ISS přistála 14. března spolu s Anne McClain a Davidem Saint-Jacquesem. Dle upraveného harmonogramu zůstane na oběžné dráze až do února 2020.

Stane se novou rekordmankou?

Pokud se povede záměr dotáhnout do zdárného konce, překoná Christina stávající rekord z roku 2018 o celých 39 dnů a stane se tak nejdéle pobývající ženou ve vesmíru. Během své mise se například setká s dalším kosmonautem NASA Andrewem Morganem, který má na ISS strávit asi devět měsíců od července do jara 2020.

Jedním z důvodů prodloužené mise je shromáždění údajů o vlivu dlouhodobých kosmických letů na zdraví a výkonnost kosmonautů. Dřívější studie, provedená na dvojčatech, z nichž jedno zůstalo na Zemi a druhé pobývalo ve vesmíru, totiž vyvolala znepokojující obavy z poškození DNA a mírné kognitivní poruchy.

Vědci NASA věří, že lépe porozumí hrozbám a tomu, jak se lidské tělo dokáže přizpůsobit a reagovat na výzvy mikrogravitace. Doufají, že se jim na základě získaných informací povede navrhnout protiopatření účinků beztížného stavu, která budou využita při dlouhodobých misích – například při letu na Mars.

Výsledky výzkumu mohou změnit budoucnost

Za stávající situace odborníci doporučují najít lepší nebo rychlejší způsoby, jak posílat lidi na Mars, namísto v současnosti uvažované šestiměsíční nebo devítiměsíční mise. Navrhují například kosmickou loď, která může produkovat umělou gravitaci, nicméně NASA nemá v tomto směru rozpracované žádné projekty.

Další možností je rychlejší a tím pádem i kratší let díky lepšímu pohonu. Za tímto účelem NASA nedávno v Marshall Space Flight Center znovu spustila program vývoje jaderného pohonu. Rychlejší cesta by znamenala méně času ve vesmíru a tím i nižší vystavení členů posádky stavu beztíže a radiačnímu záření.

Misi kosmonautky Christiny Hammock Koch můžete sledovat na sociálních sítích, kde aktivně působí na Instagramu, Twitteru a Facebooku.

Diskuze (4) Další článek: Chcete mít zelený Google? Klepněte na velikonoční vajíčko