Americké letectvo testuje vylepšení stealth bombardéru B-2

  • U. S. Air Force průběžně vylepšují bombardér Northrop B-2 Spirit
  • Nyní podstoupil upgrade softwaru, elektroniky, senzorů a stealth technologií
  • Jde o nejrozsáhlejší úpravy v historii vývoje tohoto pozoruhodného bombardéru

Americký strategický bombardér Northrop B-2 Spirit vznikl během osmdesátých let. Jeho vývoj, který probíhal tajně a stál 23 miliard dolarů, tehdy využil špičkové technologie. Jenže od té doby už uplynulo třicet let a prakticky všechny technologie jsou zase o velký kus dál. U. S. Air Force proto bombardér průběžně vylepšují.

B-2 má nyní za sebou masivní upgrade softwaru, elektroniky, senzorů a stealth technologií – které mají bombardéru B-2 zachovat jeho ceněnou schopnost uniknout pozornosti protivzdušné obrany protivníka.

Vývojáři amerického letectva popisují tato vylepšení obranných systémů bombardéru, souhrnně označovaných jako Defensive Management System, coby zatím nejrozsáhlejší úpravy v historii vývoje tohoto pozoruhodného bombardéru.

Vyzraje na moderní protivzdušnou obranu

Defensive Management System (DMS) zahrnuje technologie, které pomáhají bombardéru rozpoznat aktivity protivníkovy protivzdušné obrany a rovněž se jim vyhnout. Používají k tomu rozmanitá zařízení vybavená anténami, přijímači a dalšími prvky, s jejichž pomocí rozlišují specifické signály protivníkových zbraňových systémů.

Modernizovaný systém B-2 DMS-M nahrazuje jednotlivé prvky stávající obrany bombardéru a letouny by se díky němu měly vypořádat i s těmi nejnovějšími a nejvíce zničujícími zbraněmi protivzdušné obrany.

Jedním z hlavních přínosů tohoto zásadního vylepšení obrany bombardéru by měla být možnost informovat posádku o umístění protivníkovy protiletecké obrany, takže se bombardéry mohou manévrováním vyhýbat vysoce rizikovým oblastem, v nichž je zvýšené nebezpečí detekce a zaměření letounu. Modernizovaný systém DMS-M je s to zachytit emise rádiového záření radarů a informovat o tom posádku, která si pak může během mise upravovat trasu letu.

Vydrží až do nástupu B-21

Představitelé amerického letectva technické detaily nového vylepšení tají, ale bombardéry B-2 by teď podle nich měly úspěšněji operovat v oblastech s technologicky vyspělou protivzdušnou obranou.

Vojenští experti uvádějí, že se již delší dobu vědělo o slabinách stealth technologie letounů B-2 z osmdesátých let. Už nebyla tak účinná proti nejnovějším systémům protivzdušné obrany, které využívají více integrované prvky s rychlejšími procesory, rychle prostupné počítačové sítě, a rovněž širší rozsah frekvencí, na nichž operují.

Celkové náklady na výzkum, vývoj, konstrukci a testování čtyř jednotek systému DMS-M činily téměř 2 miliardy dolarů. Za další necelou miliardu dolarů by mělo být tímto systémem vybaveno zbývajících 16 letounů z celkového počtu 20 bombardérů B-2, které v současnosti provozuje americké letectvo, z velké části na letecké základně Whiteman v Missouri. S touto výbavou budou letouny B-2 létat ještě v době, kdy U. S. Air Force bude zavádět bombardéry nové generace B-21 Raider.

Zdroj: Scout Warrior

Témata článku: USA, Letadla, Armáda, Vojenství, Zbraně

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • dolph1888 10. 4. 2017 12:38:39
    Zajímavý článek, když jsem ho četl, tak mi díky místním, řekněme přehnaně...
Určitě si přečtěte

Oko na obloze SkEye má neuvěřitelný přehled o dění na zemi

Oko na obloze SkEye má neuvěřitelný přehled o dění na zemi

** Na letošním Pařížském aerosalonu se mj. představí revoluční systém SkEye WAPS ** Toto Oko na obloze zajistí přehled o situaci v terénu o rozloze 80 kilometrů čtverečních ** Jeho součástí je i plně programovatelný výstražný systém a další vychytávky

22.  6.  2017 | Mihulka Stanislav | 5

Americký stíhací letoun 6. generace už se připravuje, dostane hypersonické a laserové zbraně

Americký stíhací letoun 6. generace už se připravuje, dostane hypersonické a laserové zbraně

** Američtí odborníci pracují na vývoji stíhacího letounu šesté generace ** Ten by měl mj. disponovat hypersonickými a laserovými zbraněmi ** Podle dostupných informací se na jeho vývoji podílí například Northrop Grumman a Boeing

20.  6.  2017 | Mihulka Stanislav | 8

Francouz přeletěl kanál La Manche v létajícím autě. Do města dojel po silnici

Francouz přeletěl kanál La Manche v létajícím autě. Do města dojel po silnici

** Vaylon Pégase je létající auto využívajícího kluzného padáku a tlačné vrtule ** Auto jelo z Paříže do Londýna, cestou přeletělo kanál La Manche ** Na zemi je to mrštná bugina, ve vzduchu trochu pomalejší stroj

18.  6.  2017 | Polesný David | 5

Americké námořnictvo má novou „hračku“: USS Gerald R. Ford se představuje

Americké námořnictvo má novou „hračku“: USS Gerald R. Ford se představuje

** 31. května byla loďstvu Spojených států oficiálně předána letadlová loď USS Gerald R. Ford ** Ta je 333 metrů dlouhá a mj. disponuje elektromagnetickými startovacími katapulty (EMALS) ** Na palubu tohoto giganta se vejde přes 75 letadel

16.  6.  2017 | Jurča Martin | 14