Northrop B-2 Spirit je americký bombardér, který využívá technologii stealth. Díky tomu může pronikat i nad velmi střežená území

Northrop B-2 Spirit je americký bombardér, který využívá technologii stealth. Díky tomu může pronikat i nad velmi střežená území

Letoun je nesmírně drahý. Konstrukce z kompozitních materiálů je navíc velmi náročná na údržbu.

Letoun je nesmírně drahý. Konstrukce z kompozitních materiálů je navíc velmi náročná na údržbu.

Bombardér B-2 na ostrove Guam.

Bombardér B-2 na ostrove Guam.

Sériová výroba začala v roce 1993, v americké armádě působí od roku 1997. Vyrobeno bylo 21 kusů.

Sériová výroba začala v roce 1993, v americké armádě působí od roku 1997. Vyrobeno bylo 21 kusů.

První veřejný let B-2 v roce 1989

První veřejný let B-2 v roce 1989

Rozpětí křídel je 52 m

Rozpětí křídel je 52 m

Northrop B-2 Spirit na ranveji

Northrop B-2 Spirit na ranveji

Maximální rychlost je 1 010 km/h, běžně létá rychlostí 900 km/h.

Maximální rychlost je 1 010 km/h, běžně létá rychlostí 900 km/h.

B2 může nést až 18 tun munice. Od konvenčních neřízených pum přes naváděné pumy až po jaderné bomby.

B2 může nést až 18 tun munice. Od konvenčních neřízených pum přes naváděné pumy až po jaderné bomby.

B-2 s letouny F/A-18 Hornet a Super Hornet.

B-2 s letouny F/A-18 Hornet a Super Hornet.

B-2 má dolet 11 100 km, ale dá se prodloužit dotankováním paliva ve vzduchu...

B-2 má dolet 11 100 km, ale dá se prodloužit dotankováním paliva ve vzduchu...

...

...

Letoun je nesmírně drahý. Konstrukce z kompozitních materiálů je navíc velmi náročná na údržbu.
Bombardér B-2 na ostrove Guam.
Sériová výroba začala v roce 1993, v americké armádě působí od roku 1997. Vyrobeno bylo 21 kusů.
První veřejný let B-2 v roce 1989
15
Fotogalerie

Americké letectvo testuje vylepšení stealth bombardéru B-2

  • U. S. Air Force průběžně vylepšují bombardér Northrop B-2 Spirit
  • Nyní podstoupil upgrade softwaru, elektroniky, senzorů a stealth technologií
  • Jde o nejrozsáhlejší úpravy v historii vývoje tohoto pozoruhodného bombardéru

Americký strategický bombardér Northrop B-2 Spirit vznikl během osmdesátých let. Jeho vývoj, který probíhal tajně a stál 23 miliard dolarů, tehdy využil špičkové technologie. Jenže od té doby už uplynulo třicet let a prakticky všechny technologie jsou zase o velký kus dál. U. S. Air Force proto bombardér průběžně vylepšují.

B-2 má nyní za sebou masivní upgrade softwaru, elektroniky, senzorů a stealth technologií – které mají bombardéru B-2 zachovat jeho ceněnou schopnost uniknout pozornosti protivzdušné obrany protivníka.

Vývojáři amerického letectva popisují tato vylepšení obranných systémů bombardéru, souhrnně označovaných jako Defensive Management System, coby zatím nejrozsáhlejší úpravy v historii vývoje tohoto pozoruhodného bombardéru.

Vyzraje na moderní protivzdušnou obranu

Defensive Management System (DMS) zahrnuje technologie, které pomáhají bombardéru rozpoznat aktivity protivníkovy protivzdušné obrany a rovněž se jim vyhnout. Používají k tomu rozmanitá zařízení vybavená anténami, přijímači a dalšími prvky, s jejichž pomocí rozlišují specifické signály protivníkových zbraňových systémů.

Modernizovaný systém B-2 DMS-M nahrazuje jednotlivé prvky stávající obrany bombardéru a letouny by se díky němu měly vypořádat i s těmi nejnovějšími a nejvíce zničujícími zbraněmi protivzdušné obrany.

Jedním z hlavních přínosů tohoto zásadního vylepšení obrany bombardéru by měla být možnost informovat posádku o umístění protivníkovy protiletecké obrany, takže se bombardéry mohou manévrováním vyhýbat vysoce rizikovým oblastem, v nichž je zvýšené nebezpečí detekce a zaměření letounu. Modernizovaný systém DMS-M je s to zachytit emise rádiového záření radarů a informovat o tom posádku, která si pak může během mise upravovat trasu letu.

Vydrží až do nástupu B-21

Představitelé amerického letectva technické detaily nového vylepšení tají, ale bombardéry B-2 by teď podle nich měly úspěšněji operovat v oblastech s technologicky vyspělou protivzdušnou obranou.

Vojenští experti uvádějí, že se již delší dobu vědělo o slabinách stealth technologie letounů B-2 z osmdesátých let. Už nebyla tak účinná proti nejnovějším systémům protivzdušné obrany, které využívají více integrované prvky s rychlejšími procesory, rychle prostupné počítačové sítě, a rovněž širší rozsah frekvencí, na nichž operují.

Celkové náklady na výzkum, vývoj, konstrukci a testování čtyř jednotek systému DMS-M činily téměř 2 miliardy dolarů. Za další necelou miliardu dolarů by mělo být tímto systémem vybaveno zbývajících 16 letounů z celkového počtu 20 bombardérů B-2, které v současnosti provozuje americké letectvo, z velké části na letecké základně Whiteman v Missouri. S touto výbavou budou letouny B-2 létat ještě v době, kdy U. S. Air Force bude zavádět bombardéry nové generace B-21 Raider.

Zdroj: Scout Warrior

Určitě si přečtěte

Články odjinud