Americké námořnictvo má novou „hračku“: USS Gerald R. Ford se představuje

  • 31. května byla loďstvu Spojených států oficiálně předána letadlová loď USS Gerald R. Ford
  • Ta je 333 metrů dlouhá a mj. disponuje elektromagnetickými startovacími katapulty (EMALS)
  • Na palubu tohoto giganta se vejde přes 75 letadel

Letadlová loď pojmenovaná po 38. prezidentovi USA (který v námořnictvu sloužil v průběhu 2. světové války) splnila přijímací testy a 31. května 2017 byla oficiálně předána loďstvu Spojených států amerických.

Vyrábět se začala už v roce 2009, ale technologické problémy její dokončení o 2 roky oddálily. Mimo to se podílely na zvýšení ceny o 2,4 miliardy dolarů (56 miliard korun). Celkově tak americká vláda zaplatí 12,9 miliard USD (302 miliard CZK). Taková částka by českému Ministerstvu obrany vystačila na 6 let.

Při stavbě tohoto 333 m dlouhého a 78 m širokého giganta se spotřebovalo přes 3000 km elektrického a 1200 km optického kabelu. To si vyžádaly nové technologie, kterými má být první plavidlo třídy Ford doslova prošpikováno.

I kvůli nim používá USS Gerald R. Ford (CVN-78) 2 jaderné reaktory Bechtel A1B. Ty nabízí 2,5krát větší výkon než předchozí Westinghouse A4W, jež byly používány u letadlových lodí třídy Nimitz. Tento pohon dokáže kolos s výtlakem 100 tisíc tun pořádně rozpohybovat. Absolutní možná rychlost se z taktických důvodů nezveřejňuje, ale číslo by mělo přesahovat 30 uzlů (56 km/h).

Podívejte se, jak letadlová loď USS Gerald R. Ford opouští loděnici:

Výkonný zdroj energie může umožnit i další vylepšení plavidla. Hovoří se například o laserovém dělu, které již otestovala výsadková USS Ponce. Hlavní „zbraní“ jsou však letadla. Ty bude zachytávat pokročilý lanový systém (AAG). Díky zmenšenému a k zádi přemístěnému velitelskému ostrovu se jich na palubu vejde přes 75. A to nepočítáme vrtulníky a drony.

Kolik jich lze vyslat do vzduchu za jeden den? U Nimitzů se počet zastavil u 140 letů denně. USS Gerald R. Ford zvládne o 20 víc. V krizových situacích toto číslo stoupá až na 270.

Takto vysokou efektivnost má zaručit čtveřice elektromagnetických startovacích katapultů (EMALS). Jejich výhodou je také regulovatelnost, jež zajistí menší opotřebení letadel, ale i pomoc se vzletem lehkých bezpilotních letounů.

Zní to skvěle, avšak právě s elektromagnetickými katapulty byla při testech spousta problémů. K celé záležitosti se dokonce vyjádřil vrchní velitel ozbrojené sil - Donald J. Trump. Podle něj stojí EMALS stovky milionů, a přitom je k ničemu. Je tedy dost dobře možné, že brzy nastane návrat ke katapultům parním.

Nová technika neexistuje jen pro krásu. Automatizace procesů znamená menší posádku, což snižuje náklady. Za 50 let provozu by se měly ušetřit 4 miliardy dolarů (94 miliard korun).

Celkem bude vybudováno minimálně 10 letadlových lodí třídy Ford. Momentálně je ve výstavbě USS John F. Kennedy (CVN-79). Příští rok se k němu přidá USS Enterprise (CVN-80).

Foto: U.S. Navy

Diskuze (13) Další článek: Microsoft už nabízí klávesnici se zabudovanou čtečkou otisků prstů. Čekalo se to dřív od Applu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,