Americké námořnictvo připravuje letecký megadron pro námořní operace

  • Námořní pěchota Spojených států intenzivně usiluje o to, aby získala nový typ bezpilotního stroje
  • Měl by to být megadron, který bude startovat z lodí a bude plně naložený operovat do vzdálenosti 1 300 kilometrů
  • Megadron by měl eskortovat letouny, poskytovat ofenzivní leteckou podporu a měl by být propojitelný s pilotovanými stroji

Drony si získávají stále větší oblibu u vojenských vývojářů i bojových jednotek. Postavit úspěšný dron pro vojenské operace není snadné, ale v boji nahrazují stroje s lidskou posádkou a to je slušná motivace.

Námořní pěchota Spojených států intenzivně usiluje o to, aby získala nový typ bezpilotního stroje. Měl by to být megadron, který bude startovat z lodí a bude plně naložený operovat do vzdálenosti 1 300 kilometrů. Měl by eskortovat letouny jako je například MV-22 Osprey, měl by být propojitelný s pilotovanými stroji, a měl by poskytovat ofenzivní leteckou podporu, včetně zaměřování cílů a samotných útoků na cíle.

Námořníci tomu říkají projekt Marine Air Ground Task Force (MAGTF) Unmanned Aircraft System (UAS) Expeditionary (MUX), zkráceně dron MUX. Na veřejnosti o něm začali mluvit v roce 2016. Velitel letectva námořní pěchoty generál Jon Davis tehdy oznámil, že by MUX měl být schopen nést všechny zbraně letounu F-35B, dostoupat do výšky 9 kilometrů a mít k dispozici pokročilé vybavení pro elektronický boj i vybavení pro velení a řízení bojových operací.

Představitelé námořnictva letos 9. března (2018), tedy před pár dny, na celkem 35 stranách dokumentů zveřejnili své požadavky na megadron a nasměrovali je na společnosti, které mají zájem vyvíjet design takového dronu i ho stavět. Podle těchto specifikací by požadovaný dron měl unést náklad v celkové váze 4,3 tuny.

Pokud jde o výzbroj megadronu, podle námořnictva by měl nést celou řadu různých zbraní, které budou odpovídat konkrétním misím. MUX by měl používat klasické rakety vzduch-země AGM-114 Hellfire, rakety vzduch-vzduch AIM-9X, velmi přesně laserem naváděné rakety APKWS, rakety vzduch-vzduch AMRAAM, nejmodernější protiradarové rakety AGM-88E Advanced Anti-Radiation Guided Missile (AARGM), moderní malé bomby, a také malé drony na jedno použití, které budou užitečné pro průzkum a elektronický boj.

Prioritní by pro megadron MUX měl být průzkum, elektronický boj a podpora komunikace. Jako sekundární úkoly budou tyto stroje poskytovat ofenzivní leteckou podporu, eskortovat vzdušné jednotky a transportovat náklady.

Námořníci si rovněž přejí, aby MUX mohl startovat horizontálně, doplňovat palivo za letu a přistávat na malých plochách. První stroje startující na souši by měly být operačně nasazeny kolem roku 2025 a v plné operační kapacitě by se měly objevit kolem roku 2034.

Mezi hlavními zájemci o vývoj a výrobu megadronu MUX pro námořnictvo jsou společnosti Bell se svým konvertoplánem V-280 Valor, Piasecki Aircraft se systémem ARES nebo Boeing.

Foto: Bell Helicopter

Diskuze (8) Další článek: Najdete zranitelnost ve spekulativním provádění instrukcí? Microsoft vám zaplatí až 5 milionů korun

Témata článku: Technika, USA, Drony, Armáda, Vojenství, Zbraně, Boeing, Celá řada, Vojenský vývojář, Lidská posádka, Elektronický boj, Celková váha, Malý dron, Mux, Bojová jednotka, Bell Helicopter, Nový typ, Bojová operace, Velká obliba, AGM, Malá plocha, Ares, Námořní pěchota, Námořnictvo, Pěchota