Americké námořnictvo připravuje letecký megadron pro námořní operace

  • Námořní pěchota Spojených států intenzivně usiluje o to, aby získala nový typ bezpilotního stroje
  • Měl by to být megadron, který bude startovat z lodí a bude plně naložený operovat do vzdálenosti 1 300 kilometrů
  • Megadron by měl eskortovat letouny, poskytovat ofenzivní leteckou podporu a měl by být propojitelný s pilotovanými stroji

Drony si získávají stále větší oblibu u vojenských vývojářů i bojových jednotek. Postavit úspěšný dron pro vojenské operace není snadné, ale v boji nahrazují stroje s lidskou posádkou a to je slušná motivace.

Námořní pěchota Spojených států intenzivně usiluje o to, aby získala nový typ bezpilotního stroje. Měl by to být megadron, který bude startovat z lodí a bude plně naložený operovat do vzdálenosti 1 300 kilometrů. Měl by eskortovat letouny jako je například MV-22 Osprey, měl by být propojitelný s pilotovanými stroji, a měl by poskytovat ofenzivní leteckou podporu, včetně zaměřování cílů a samotných útoků na cíle.

Námořníci tomu říkají projekt Marine Air Ground Task Force (MAGTF) Unmanned Aircraft System (UAS) Expeditionary (MUX), zkráceně dron MUX. Na veřejnosti o něm začali mluvit v roce 2016. Velitel letectva námořní pěchoty generál Jon Davis tehdy oznámil, že by MUX měl být schopen nést všechny zbraně letounu F-35B, dostoupat do výšky 9 kilometrů a mít k dispozici pokročilé vybavení pro elektronický boj i vybavení pro velení a řízení bojových operací.

Představitelé námořnictva letos 9. března (2018), tedy před pár dny, na celkem 35 stranách dokumentů zveřejnili své požadavky na megadron a nasměrovali je na společnosti, které mají zájem vyvíjet design takového dronu i ho stavět. Podle těchto specifikací by požadovaný dron měl unést náklad v celkové váze 4,3 tuny.

Pokud jde o výzbroj megadronu, podle námořnictva by měl nést celou řadu různých zbraní, které budou odpovídat konkrétním misím. MUX by měl používat klasické rakety vzduch-země AGM-114 Hellfire, rakety vzduch-vzduch AIM-9X, velmi přesně laserem naváděné rakety APKWS, rakety vzduch-vzduch AMRAAM, nejmodernější protiradarové rakety AGM-88E Advanced Anti-Radiation Guided Missile (AARGM), moderní malé bomby, a také malé drony na jedno použití, které budou užitečné pro průzkum a elektronický boj.

Prioritní by pro megadron MUX měl být průzkum, elektronický boj a podpora komunikace. Jako sekundární úkoly budou tyto stroje poskytovat ofenzivní leteckou podporu, eskortovat vzdušné jednotky a transportovat náklady.

Námořníci si rovněž přejí, aby MUX mohl startovat horizontálně, doplňovat palivo za letu a přistávat na malých plochách. První stroje startující na souši by měly být operačně nasazeny kolem roku 2025 a v plné operační kapacitě by se měly objevit kolem roku 2034.

Mezi hlavními zájemci o vývoj a výrobu megadronu MUX pro námořnictvo jsou společnosti Bell se svým konvertoplánem V-280 Valor, Piasecki Aircraft se systémem ARES nebo Boeing.

Foto: Bell Helicopter

Diskuze (8) Další článek: Najdete zranitelnost ve spekulativním provádění instrukcí? Microsoft vám zaplatí až 5 milionů korun

Témata článku: Technika, Námořnictvo, USA, Drony, Vojenství, Zbraně, Armáda, Boeing, Bojová jednotka, Bell, UAS, Celková váha, Bell Helicopter, Vojenská operace, Souš, Aircraft System, Lidská posádka, Ares, Celá řada, Americké námořnictvo, AGM, Bojová operace, Námořní pěchota, Malá plocha, Klasická raketa