Americké orgány vyšetřují po nehodě Tesly Model S se třemi oběťmi systém Autopilot

Nedávná nehoda automobilu Tesla Model S, při níž zahynuli tři lidé, vyústila v další federální vyšetřování systému Autopilot společnosti Tesla, uvádí deník The Wall Street Journal. Vyšetřování vede Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), který uvedl, že v současné době prověřuje více než třicet incidentů, v nichž nějakým způsobem figuruje systém Autopilot.

K inkriminované nehodě došlo 12. května tohoto roku na dálnici Pacific Coast Highway v kalifornském městě Newport Beach. Z dosavadního šetření plyne, že elektromobil narazil do obrubníku a do stavebního stroje, přičemž všichni tři cestující na palubě vozidla zemřeli.

Autopilot pod kontrolou

Další tři účastníci – stavební dělníci – byli posláni do nemocnice se zraněními neohrožujícími život. Policie odmítla sdělit, zda se na nehodě podílel Autopilot, nicméně zahraniční média naznačují, že byl v okamžiku havárie aktivní.

Havárie Modelu S v Newport Beach je 42. nehodou zahrnutou do zvláštního vyšetřování pokročilých asistenčních systémů řidiče, z toho 35 se týká Tesel. Širší vyšetřování začalo v roce 2016 po smrtelné nehodě na Floridě, při níž došlo k havárii vozu, který jel s aktivovaným systémem automatického řízení. V rámci těchto vyšetřování bylo zaznamenáno celkem 14 úmrtí.

Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu loni v srpnu oznámil, že zahajuje vyšetřování systému Autopilot poté, co od roku 2018 došlo k jedenácti nehodám se zaparkovanými vozidly první pomoci, jež si vyžádaly 17 zranění a jedno úmrtí.  NHTSA upozorňuje, že aktuálně nejsou v prodeji žádná autonomní vozidla, která by řidičům umožňovala nevěnovat pozornost řízení.

Úřad pod palbou kritiky

Samotný NHTSA byl kritizován Národní radou pro bezpečnost dopravy (NTSB) za to, že nezajistil, aby výrobci automobilů zahrnuli do svých vozidel s autonomií 2. úrovně odpovídající bezpečnostní prvky. Předsedkyně NTSB Jennifer Homendy označila používání termínu „plně samočinné řízení“ pro nejnovější systém Autopilot za „zavádějící a nezodpovědné“ a uvedla, že „zjevně uvedlo řadu lidí v omyl“.

Tesla je jednou z řady automobilek, které používají asistenční systémy druhé úrovně určené k usnadnění řízení. Tyto systémy však zdaleka nemají schopnost autonomně řídit vozidlo (tj. úroveň 4 nebo 5). Tesla na svých webových stránkách uvádí, že Autopilot poskytuje řidičům asistenci tím, že umožňuje vozidlům automaticky řídit, zrychlovat a brzdit, ale „vyžaduje aktivní dohled řidiče a nečiní vozidlo autonomním“.

NHTSA vysílá speciální týmy pro vyšetřování nehod, které ročně provedou více než sto rozsáhlých speciálních vyšetřování „jedinečných nehod v reálném světě“, aby „včas provedly hloubková klinická šetření, která může využít komunita zabývající se bezpečností automobilů ke zlepšení výkonnosti svých pokročilých bezpečnostních systémů“.

Diskuze (34) Další článek: Dnes odpoledne začíná Build. Microsoft představí nejvýznamnější novinky pro následující rok

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,