Americké transportní vrtulníky Chinook dostanou nové svaly

  • Flotila vrtulníků Chinook se dočká významné modernizace
  • Chinooky budou vybaveny novými technologiemi, díky nimž jejich trup dostane lepší svaly
  • Hravě tak unesou mnohem těžší náklady než dosud

Americké transportní vrtulníky Boeing CH-47 Chinook létají už od roku 1965, první prototypy vzlétly už vlastně v roce 1961. Jsou slavné svými dvěma nosnými rotory a o jejich užitečnosti svědčí více než 1 200 vyrobených kusů. Za dlouhou dobu od svého vzniku podstoupily řadu vylepšení a objevilo se i několik verzí tohoto stroje.

Chinooky už mají za sebou rozsáhlé zkušenosti s bojovým nasazením. Poprvé se objevily ve Vietnamu, kde jich bojovalo celkem 750. Asi 200 z nich bylo zničeno v boji nebo při nehodách během bojových operací.

Ve válce o Falklandy se chinooky objevily na obou stranách. Chinooky se také významně podílely na válkách v Iráku i na operacích v Afghánistánu.

Flotila chinooků americké armády se teď dočká významné modernizace. Společnost Boeing už nějakou dobu pracuje na modernizačním programu, který je součástí kontraktu v hodnotě 276 milionů dolarů. Americké chinooky se dočkají nových technologií, díky nimž jejich trup dostane lepší svaly. Chinooky pak uzvednou o nemálo více, než dnes.

Transportní chinooky vozí vojáky, zbraně, munici i zásoby u mnoha armád světa už téměř 60 let. Jejich design je dnes již spíše zasloužilý než efektivní. Boeing se to teď snaží vylepšit. Vývojáři Boeingu vytvořili nové rotory Advanced Chinook Rotor Blades z kompozitních materiálů, které mají novou geometrií.

Tyto rotory zařídí, že vrtulníky unesou o 680 kg více. Chinooky dostanou i vylepšené palivové nádrže s odlišnou konstrukcí, které pojmou více paliva a přitom budou mít nižší hmotnost, nežli stávající palivové nádrže. Namísto dosavadních šesti palivových nádrží budou mít jenom dvě.

Boeing hodlá postavit první modernizovaný chinook CH-47F Block II v roce 2018 a v průběhu roku 2019 by měl podstoupit řadu testů. Pokud vše půjde podle plánu, tak by první chinooky CH-47F Block II měly létat ve službách americké armády kolem roku 2023. Tuto modernizaci by mělo podstoupit celkem 500 chinooků.

Podle plukovníka Grega Fortiera, projektového manažera Cargo Helicopters, představují těžké transportní vrtulníky Chinook zásadní logistickou sílu, která podporuje operace pozemních jednotek. Vylepšené chinooky, které budou silnější a uvezou více nákladu, budou úkoly na bojišti i v zázemí plnit ještě lépe.

Zdroj: Boeing

Témata článku: Technika, Doprava, Boeing, Vojenství, Armáda, Létání, Helikoptéry, Sval, Pozemní jednotky, Bojová operace, Bojové nasazení, Modernizace, Vietnam, Odlišná konstrukce, Kompozitní materiály, Flotila, Afghánistán, Dlouhá doba, První prototyp, Americká armáda, Projektový manažer, Palivová nádrž, Chinook, Irák, Americké letadlo

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Malý Vojtěch | 204

Laboratoř 3D válčení naučí důstojníky velet ve vesmírném prostoru

Laboratoř 3D válčení naučí důstojníky velet ve vesmírném prostoru

** Z vesmíru se postupně stává možné bojiště budoucnosti a vojáci se na to musí co nejlépe připravit ** Odborníci z DARPA proto vyvíjejí digitální laboratoř, kde se budou američtí důstojníci připravovat na operace ve vesmírném prostoru ** Měla by to být virtuální bojová zóna ve vesmíru, kde si důstojníci osahají prostředí vesmíru se všemi jeho riziky

16.  11.  2017 | Mihulka Stanislav | 7

NASA udělala dobře, že skončila s raketoplány. Spolupráce s komerčními firmami se jí vyplácí

NASA udělala dobře, že skončila s raketoplány. Spolupráce s komerčními firmami se jí vyplácí

** NASA se místo dalšího vývoje raketoplánů rozhodla v roce 2006 investovat do komerčních firem ** Vyplatilo se to, jsou mnohem levnější než raketoplány ** Uvidí se, jestli budou létat dál než na nízkou oběžnou dráhu

16.  11.  2017 | Králík Ondřej | 4