Postupný přechod z fosilních paliv na alternativní druhy pohonu se zdaleka netýká jen osobních automobilů. V americkém Marylandu se chlubí největší flotilou elektrických školních autobusů v zemi – aktuálně jich mají 86, do roku 2025 pak plánují vyměnit 326 dieselových autobusů za elektrobusy.
Školní obvod Montgomery County Public Schools v loňském roce nainstaloval v jednom ze svých dep elektrickou infrastrukturu a pořídil prvních 25 elektrických autobusů. Letos doplnil vozový park o dalších 61 kusů. Cílem je mít do 10 let kompletně elektrickou autobusovou flotilu, uvádí magazín Electrek.
Žluté autobusy na baterky
Přechod z nafty na elektřinu má dle koordinátorky Monify B. McKnight nejen ekologický, ale také ekonomický přínos. „Po dokončení nákupu 326 elektrobusů „ušetříme až 6 500 galonů (cca 24 600 litrů) nafty denně a okamžitě tak snížíme náklady o 50 %,“ uvedla.
Marylandský školní obvod uspořádal na střední škole Waltera Johnsona v Bethesdě slavnostní přestřižení pásky. Účastnili se ho i zástupci firmy Highland Electric Fleets, jež poskytuje elektrifikaci vozového parku školních autobusů jako službu. Součástí dodávek jsou nejen autobusy, ale i nabíječky a modernizace dep.
Každý školní obvod si může vybrat požadovanou značku a model školních elektrobusů. V Marylandu si zvolili elektrobusy Thomas Built. Některé jsou typu C se standardní kapacitou baterií 226 kWh a dojezdem až 138 kilometrů, část je typu A, což jsou menší autobusy určené pro méně frekventované spoje.
„Vzhledem k emisím uhlíku způsobeným 17 000 galony paliva, které dieselové autobusy MCPS denně spotřebují, je elektrifikace našeho vozového parku nezbytnou prioritou v oblasti veřejného zdraví, změny klimatu a životního prostředí.“ uvedl delegát sněmovny reprezentantů za Maryland David Fraser-Hidalgo.
V loňském roce schválila školská rada Montgomery County Public Schools roční smlouvu s Highland Electric Fleets v hodnotě 1,3 milionu dolarů (cca 32 milionů korun). Celkové náklady na pořízení 326 elektrobusů po dobu životnosti činí 168,7 milionu dolarů (cca 4,1 miliardy korun).