Americký Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) vyšetřuje další incident týkající se letadla Boeing 737 Max 8. Důvodem je skutečnost, že 6. února došlo při letu číslo 1539 společnosti United Airlines z Nassau na Bahamách na mezinárodní letiště Newark Liberty v New Jersey během přistání k „zaseknutí“ pedálů směrového kormidla.
Podle zprávy kapitán vyšetřovatelům sdělil, že se „pedály směrového kormidla nepohnuly v reakci na 'normální' tlak nohou při pokusu o udržení osy dráhy. Pedály zůstaly 'zaseknuté' v neutrální poloze.“ Jednalo se přitom o relativně nový stroj, který v barvách United létal teprve od 20. února 2023. Aerolinky ho následně dočasně vyřadily z provozu kvůli údržbě.
Problémy s ovládáním kormidla
Během sjíždění z dráhy požádal kapitán prvního důstojníka, aby zkontroloval pedály směrového řízení. Ten mu následně potvrdil stejný problém. Krátce poté začaly pedály pro ovládání kormidla opět normálně fungovat. Letadlo, které přepravovalo 155 cestujících a 6 členů posádky, tak bylo schopné bezpečně dojet k terminálu, přičemž nikdo nebyl zraněn.
Nyní se tímto incidentem zabývá Národní úřad pro bezpečnost dopravy. První testy prý naznačují, že na závadu mohly mít vliv nízké teploty. Podle webu AccuWeather ale nepanovaly tou dobou na letišti Newark Liberty žádné třeskuté mrazy – teploty se pohybovaly mezi −3 a 7 °C.
Prověrka dat ze záznamníku letových údajů potvrdila výpovědi obou pilotů a ukázala, že poloha kormidla zůstala během přistání a rolování blízko neutrální polohy, přestože piloti šlapali na pedály stále větší silou. Po přibližně třiceti sekundách nečinnosti začalo kormidlo opět reagovat na požadavky a po zbytek pojíždění fungovalo normálně.
Prokleté Boeingy 737 Max
O tři dny později – 9. února – provedly aerolinky United v Newarku zkušební let s dotčeným letadlem, během kterého se podařilo poruchu zopakovat. Při kontrole systému ovládání kormidel po tomto incidentu však nebyly zjištěny žádné zjevné závady.
Boeing ve svém prohlášení uvedl: „Úzce jsme spolupracovali s United Airlines na diagnostice problému s reakcí kormidla, který jsme zaznamenali během dvou letů letounu 737-8 na začátku února. Po koordinaci se společností United byl problém úspěšně vyřešen výměnou tří dílů a letoun se minulý měsíc vrátil do provozu.“
Letadla Boeing 737 Max se dostala do centra mediální pozornosti pouhý jeden měsíc a den poté, co ze stroje společnosti Alaska Airlines upadla během letu záslepka nouzového východu. Následné vyšetřování ukázalo, že příčinou byly chybějící šrouby, které měly tuto část trupu držet.