Američtí mariňáci dostanou nové obojživelné obrněnce

  • Americká námořní pěchota touží po nových obojživelných vozidlech
  • Nedávno přiklepla kontrakt v hodnotě 198 milionů dolarů společnostem BAE Systems a Iveco Defense Vehicles
  • Ten může být v případě potřeby rozšířen až na 2,1 miliardy dolarů

Americká námořní pěchota pracuje na tom, aby získala nová obojživelná vozidla. Před rokem a půl mariňáci odsouhlasili prvních 16 prototypů obojživelných obrněnců nové generace ACV (Amphibious Combat Vehicle), které již procházejí intenzivními testy.

Nedávno námořní pěchota přiklepla kontrakt v hodnotě 198 milionů dolarů společnosti BAE Systems a jejímu partnerovi Iveco Defense Vehicles, aby mariňákům dodali prvních 30 plně funkčních vozidel. Tento kontrakt na obojživelné obrněnce, které je možné vysílat z lodí na břehy, může být přitom rozšířen až na 2,1 miliardy dolarů a dodávku 204 vozidel.

Primárním úkolem jednotek US Marine Corps je hrát roli pěchoty amerického námořnictva. Proto je pro mariňáky zcela zásadní obojživelnost jejich vozidel.

Program ACV 1.1 by měl námořní pěchotě zajistit rychlé obrněné vozidlo, které se dokáže dostat vlastními silami z lodi na souš, zvládne pohyb na otevřeném moři, a zároveň bude schopné na souši bojovat po boku hlavních bitevních tanků, jako je M1 Abrams.

Obrněnec ACV od BAE Systems uveze 13 mariňáků. Chrání je pancíř odolný proti explozím, který by měl ustát především exploze min nebo improvizovaných nástrah, kinetické projektily, a také exploze nad vozidlem, před nimiž chrání mariňáky speciální struktura sedadel.

Trojčlennou posádka vozidla má k dispozici vlastní ochranu proti explozím a protipožární systém.

Vozidlo s pohonem na všech 8 kol má k dispozici motor o výkonu 522 kW. Váží asi 30,6 tuny a ještě k tomu uveze náklad až 3,3 tuny, přičemž může jet rychlostí 105 km/h na zpevněných cestách a pohybovat se rychlostí 6 uzlů (11 km/h) na hladině oceánu. Na souši může ACV operovat do vzdálenosti 523 km, na moři může urazit vzdálenost 22 km a pak ještě 402 km na souši.

BAE Systems už prověřili zmíněných 16 prototypů ACV řadě různých testů. Vystavili je rozmanitým rizikovým situacím, ověřili jejich pohyblivost na pevné zemi, jejich schopnost obstát v boji, a také jejich výkon na moři. Teď už to bude na mariňácích.

Foto: BAE Systems

Diskuze (2) Další článek: Vaše e-maily v Gmailu mohou číst roboti i živí lidé. Mohli jste jim dát přístup, ani o tom nevíte

Témata článku: Technika, USA, Vojenství, Doprava, Armáda, Souš, Americký mariňák, Iveco, Protipožární systém, Vozidlo, Bok, Mariňák, Nová generace, BAE Systems, Námořní pěchota, Pěchota, Primární úkol, Trojčlenná posádka, Obrněnci, Exploze, Abrams, Dolar, Americké námořnictvo


Určitě si přečtěte

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Elektřina se vyrábí v elektrárnách, ale do zásuvek v našich domovech to pak má ještě hodně daleko. Dnes se na tuhle dlouhou cestu podíváme.

David Polesný | 81

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

** Strojové učení v posledních deseti letech dokázalo divy ** Používáme ho dnes každý den nejen ve vyhledávači ** A přesto se člověku nepřibližuje ani náznakem

Jakub Čížek | 59

Jak a proč používat alternativní DNS: Zrychlí internet a odblokuje weby

Jak a proč používat alternativní DNS: Zrychlí internet a odblokuje weby

** Alternativní DNS servery mohou zpříjemnit surfování na internetu ** Existuje několik ověřených alternativ, nejen známé DNS od Googlu ** Alternativní DNS však mají i své nevýhody, pozor na ně

Petr Březina | 33

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 37