Američtí piloti bojových letadel a helikoptér budou létat s roboty

  • Spoustu úkonů a postupů, které mají na starost piloti, by mohla zvládnout umělá inteligence
  • Vojenští vývojáři DARPA se proto snaží vytvořit robotického pilota
  • Ten by létal coby parťák lidského pilota a měl na starost např. různé kontrolní procedury

Piloti mají na starost spoustu úkonů a postupů, které probíhají standardním způsobem, a které by docela dobře mohla zvládnout umělá inteligence. Jde hlavně o různé kontrolní procedury a bezpečnostní protokoly, jako je kontrola stavu motorů, výškoměrů, světel, nastavení rozmanitých přepínačů a pák.

Je to vlastně taková nudná rutina. Odborníci se domnívají, že by tohle autonomní roboti zvládli rychleji a hlavně spolehlivěji. Právě na takovém typu řízení teď pracuje americká Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty, známá jako DARPA.

Vojenští vývojáři DARPA se v rámci programu Aircrew Labor in Cockpit Automation System, čili ALIAS, snaží vytvořit robotického pilota, který by létal s lidským pilotem jako jeho parťák a měl na starost všechny ty nudné a opakující se postupy a kontroly.

Hlavní myšlenka programu ALIAS vychází z toho, že lidská mysl je unikátní v řešení problémů a situací, které se objevují za rychle se měnících a nečekaných okolností. Piloti bojových letadel a helikoptér takové vlastnosti lidské mysli hojně využijí. Pak je tu ale mnoho rutinních procedurálních záležitostí před letem, během letu i po něm, které by mohla lépe zvládnout autonomní inteligence s robotickým řízením letu.

Stručně řečeno, systém ALIAS by měl bojové piloty zbavit nudy a rozptylování technickými záležitostmi a dát jim možnost soustředit se na perfektní průběh mise.

Velkou výhodou systému ALIAS je to, že kvůli němu není nutné nějak zásadně překopávat stávající řízení letounu. Je možné ho integrovat do rozmanitých typů letounů, od strategických bombardérů B-52, přes lehké letouny a helikoptéry, až po velká dopravní letadla plná cestujících nebo nákladu.

ALIAS už má za sebou lety v malých letadlech jako je Cessna 208 Caravan nebo Diamond DA42 a helikoptérách Bell UH-1. Systém je schopný učení a zvládá pilotovat letouny s jedním motorem, se dvěma motory nebo s rotory.

DARPA teď vybere výrobce, který bude pokračovat ve vývoji systému ALIAS. Ten dostane ještě výkonnější umělou inteligenci, lepší hardware a také kvalitnější rozhraní mezi člověkem a strojem.

Technologie tohoto typu, které zahrnují člověka podporovaného strojem s umělou inteligencí, mají slibnou budoucnost. Jsou například klíčovým prvkem programu Future Vertical Lift, který vyvíjí helikoptéry nové generace pro US Army.

Tyto helikoptéry, které budou pilotovat lidé ve spolupráci s umělou inteligencí, by se měly objevit na bojištích někdy ve třicátých letech tohoto století. A nepůjde jenom o helikoptéry. Americké letecké jednotky očividně sázejí na symbiózu lidského mozku a umělé inteligence.

Zdroj: Scout Warrior, Foto: DARPA

Témata článku: Umělá inteligence, Roboti, Vojenství, Letadla, Armáda, Létání, Helikoptéry, Airbus, Alias, B 52, Cessna, Motor, Pilot, Rotor, Scout, Warrior, Letoun, Stíhačka, Inteligence, Autonomní řízení, Autonomní systém, Helikoptéra, Robot, Scout Warrior, Bombardér

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • nomohakon 7. 7. 2017 1:25:22
    Prapředek R2-D2?
Určitě si přečtěte

Americké transportní vrtulníky Chinook dostanou nové svaly

Americké transportní vrtulníky Chinook dostanou nové svaly

** Flotila vrtulníků Chinook se dočká významné modernizace ** Chinooky budou vybaveny novými technologiemi, díky nimž jejich trup dostane lepší svaly ** Hravě tak unesou mnohem těžší náklady než dosud

Dnes | Mihulka Stanislav

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

** Fotografii každý vnímá jako jednoznačný důkaz ** časem to ale přestane platit ** Strojové učení se totiž neustále zdokonaluje

Včera | Čížek Jakub | 7