Bell V-280 Valor  (projekt MV-75) Zdroj: Bell

Bell V-280 Valor (projekt MV-75) | Zdroj: Bell

 Bell V-280 Valor  (projekt MV-75) Zdroj: Bell

Bell V-280 Valor (projekt MV-75) | Zdroj: Bell

 Bell V-280 Valor  (projekt MV-75) Zdroj: Bell

Bell V-280 Valor (projekt MV-75) | Zdroj: Bell

 Bell V-280 Valor  (projekt MV-75) Zdroj: Bell

Bell V-280 Valor (projekt MV-75) | Zdroj: Bell

 Bell V-280 Valor  (projekt MV-75) Zdroj: Bell

Bell V-280 Valor (projekt MV-75) | Zdroj: Bell

 Bell V-280 Valor  (projekt MV-75) Zdroj: Bell

Bell V-280 Valor (projekt MV-75) | Zdroj: Bell

 Bell V-280 Valor  (projekt MV-75) Zdroj: Bell

Bell V-280 Valor (projekt MV-75) | Zdroj: Bell

Pomocná energetická jednotka (APU) Honeywell  GTCP 36-150  Zdroj: Honeywell

Pomocná energetická jednotka (APU) Honeywell GTCP 36-150 | Zdroj: Honeywell

 Bell V-280 Valor  (projekt MV-75) Zdroj: Bell
 Bell V-280 Valor  (projekt MV-75) Zdroj: Bell
 Bell V-280 Valor  (projekt MV-75) Zdroj: Bell
 Bell V-280 Valor  (projekt MV-75) Zdroj: Bell
8
Fotogalerie

Amerika nahradí legendární helikoptéry Black Hawk. Klíčové komponenty nového stroje se už dnes rodí v Hlubočkách u Olomouce

Americká armáda, námořní pěchota a velitelství speciálních operací, pod které spadá třeba elitní jednotka Delta Force, se po roce 2030 nadobro rozloučí s legendárním Black Hawkem.

Víceúčelová středně těžká helikoptéra UH-60 aka Černý jestřáb, která se účastnila snad všech amerických misí v zahraničí, slouží už od konce 70. let a ve více než 36 zemích světa. Spolehlivé stroje sice fungují dodnes, Washington si ale v druhé čtvrtině 21. století zaslouží technologicky zase něco pokročilejšího.

Bell V-280 Valor aka projekt MV-75

Pentagon proto v roce 2019 odstartoval nový program FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) a po několika letech výběrového řízení si nakonec vybral jako základ nové platformy letoun Bell V-280 Valor (projekt MV-75).

f2f41e60-d9a9-4e5e-a48d-7fbf88e4dc2d
První prototyp vzlétl v roce 2017

V-280 je letadlo s překlopnými rotory (tiltrotor), a tak kombinuje helikoptéru s vertikálním startem a přistáním s klasickými kluzáky. Poprvé vzlétlo v roce 2017 a hotové by mělo být snad do roku 2031. Právě tou dobou Pentagon plánuje ukončit další podporu Black Hawku.

Co se specifikace prototypu týče, patnáct metrů dlouhý Valor má kapacitu 4+14 (posádka, pěchota), pohání jej dva turbohřídelové motory GE T64 a při letu dosáhne rychlosti až 520 km/h a dosahu 930-1480 km.

Díly pro jednotku APU z Hluboček u Olomouce

Letoun je zároveň ukázkou dnes tolik diskutované globalizace vývoje a výroby vojenských systémů. Netýká se totiž jen těch z Evropy, ale samozřejmě i z USA.

Jedním z dodavatelů komponent je i Honeywell, který bude pro valory vyrábět pomocné energetické jednotky (APU) GTCP 36-150. APU zajišťuje nezávislý zdroj elektrické energie i mechanického výkonu pro důležité systémy letounu (stlačeného vzduchu pro start hlavních motorů aj.) a je nezbytnou součástí i dopravních letadel.

81e04723-7942-4950-ae03-43cb098fbb5c

Nicméně ani APU se dnes nevyrábí v jedné jediné fabrice kdesi v Kentucky. Podílí se na ní hromada poboček nadnárodního hegemona leteckého průmyslu a jednou z nich je – chvíle napětí – i závod ve čtyřtisícových Hlubočkách u Olomouce (Honeywell Aerospace Olomouc).

Nástupce legendárních Černých jestřábů, který bude jednou sloužit speciálním jednotkám a mariňákům, tak bude mít českou stopu a do konfliktů zítřka kdesi u břehů Tchaj-wanu se zapojí jen tehdy, pokud se dobře vyspí pomyslný strojní inženýr Luboš Květák z Moravy.

Určitě si přečtěte

Články odjinud