Analýza dvou meteoritů přinesla první důkaz o výskytu cukerné složky RNA ve vesmíru

Mezinárodní tým odborníků tvrdí, že ve dvou různých meteoritech nalezl molekuly cukru, které byly zásadní pro prebiotickou evoluci na Zemi. Jednou z nich je ribóza, tedy monosacharid ze skupiny aldopentóz (mj. klíčová složka ribonukleových kyselin).

Podle tiskové zprávy NASA tento objev podporuje hypotézu, že cukry i jiné organické sloučeniny na naší planetě nutně nemusely komplikovaně vznikat, ale mohly na ni být dopraveny z vesmíru.

Vědci prý podnikli veškeré kroky, aby zkoumané vzorky nekontaminovali. Z článku publikovaném v žurnálu PNAS navíc plyne, že atomy uhlíku v dotyčných molekulách se liší od většiny těch pozemských.

První důkaz o výskytu ribózy ve vesmíru

„Tento výzkum poskytuje první přímý důkaz o ribóze ve vesmíru a doručení cukru na Zemi,“ konstatoval hlavní badatel Yoshihiro Furukawa z Tohoku University.

„Mimozemský cukr mohl přispět k vytvoření RNA na prebiotické Zemi, což možná vedlo ke vzniku života,“ dodal.

Je možné, že přítomnost ribózy bude odhalena i v dalších vzorcích vesmírných hornin – například těch nacházejících se na palubě japonské sondy Hajabusa2, která se nedávno vydala zpět na Zemi.

Poznámka autora: přestože Furukawa i řada dalších vědců běžně hovoří o „vzniku života“, je třeba vždy mít na paměti, že z evolučního hlediska se jednalo o kontinuální vývoj. Hranici mezi něčím, co ještě budeme považovat za „neživé“ a něčím, co už  budeme považovat za „živé“, tak lze vymezit pouze uměle, na základě naší vzájemné dohody – reálně však taková neexistuje.

Diskuze (16) Další článek: Z Map Googlu se stává sociální síť. Vaše příspěvky mohou sledovat ostatní uživatelé