Rostliny | Léky

Anestetika působí nejen na zvířata, ale i na rostliny

Co se stane, když rostlinám podáte nějaké anestetikum? Tato otázka na první pohled vypadá nesmyslně – například od takové ředkvičky lze jen těžko očekávat, že usne.

Jenže už před mnoha desetiletími vědci přišli na to, že diethylether (éter) působí na rostliny podobně jako na pacienty, kteří ho dostávali během chirurgických zákroků. Slavný francouzský fyziolog Claude Bernard proto dospěl k závěru, že rostliny a zvířata sdílejí jakousi společnou „biologickou esenci“, kterou anestetika mohou narušit.

V rámci nové studie japonští a evropští odborníci pracovali s několika vybranými rostlinami, které dokážou provádět velmi rychlé pohyby. A výsledky jsou opravdu zajímavé.

Citlivka stydlivá (Mimosa pudica) dostala svůj název proto, že v reakci na dotykové podněty uzavírá své listy. Po dávce éteru však tuto schopnost ztratila a po dobu cca 7 hodin byla naprosto nehybná. V podstatě stejně na ní působil také roztok lidokainu.

Mucholapce podivné (Dionaea muscipula) zase éter vyřadil z provozu její past – v tomto případě však jen na 15 minut. Podobně dopadla i masožravka rosnatka kapská (Drosera capensis), která chytá hmyz pomocí tzv. tentakulí na listech.

Předpokládá se, že důvod, proč mají anestetika na rostliny výše popsaný účinek, má něco společného s inhibicí akčních potenciálů. Ta zabraňuje elektrickým impulzům, které napomáhají správnému fungování biologických systémů. „Bioelektřina a akční potenciály oživují nejen lidi a zvířata, ale i rostliny,“ vysvětlují výzkumníci.

Zdroj: ScienceWorld

Diskuze (4) Další článek: iMac Pro bude od zítřka v prodeji. Základní konfigurace za 150 tisíc

Témata článku: Výzkum, Lidé, Rostliny, Zvířata, Léky, Masožravé rostliny, Elektrický impuls, Anestetikum, Rychlý pohyb, První pohled, Biologický systém, Mimoso, Zvíře, Éter, Správné fungování, Potenciál, Nová studie, Chirurgický zákrok

Chytré prkno Mui a dalších šest projektů z Kickstarteru, které nejsou úplně pitomé

** Kickstarter je plný neúspěšných projektů ** A pak tam jsou ty, které splnily cíl hned několikanásobně ** Tyto patří k těm nejúspěšnějším za poslední dva měsíce

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

Kvantový internet se blíží. Oproti tomu klasickému bude mnohem bezpečnější