16
Fotogalerie

Ani elektrokolo se neobejde bez softwaru. Aplikace Bosch Flow kolo pohlídá, nastavuje výkon i naviguje

  • K elektrokolům se systémy Bosch patří také mobilní aplikace Flow
  • Kolo s ní spravujete a konfigurujete, má také bezpečnostní funkce, které ho pohlídají
  • Ve Flow lze plánovat trasy a najdete v ní zaznamenané své vyjížďky

V článku, kde jsem popisoval, jak se jezdí na elektrickém kole typu gravel, jsem několikrát zmínil, že samostatně budu psát ještě o mobilní aplikaci Flow. Ta je středobodem tzv. Chytrého systému, pod který Bosch sdružuje všechny své součástí elektrokol.

Přes Flow se kolo zaregistruje, nastavuje, jsou v ní zaznamenané jeho součásti, servisní úkony, eviduje všechny jízdy a může fungovat jako navigace. S mobilním telefonem na řídítkách dokáže vytvořit pokročilý palubní počítač.

Flow je k dispozici zdarma pro Android a pro iOS.

01.jpg
Registrace nového kola s Chytrým systémem od Bosche do aplikace Flow. Telefon s kolem komunikuje přes Bluetooth

Nové kolo si do Flow zaregistrujete ke svému účtu. Je možné, že aplikace rovnou najde, že pro kolo existuje nová verze softwaru a nabídne její instalaci. Aktualizační balík se nejprve stáhne, potom proběhne nahrání do kola. Celé to trvá třeba něco přes deset minut.

02.jpg
Úvodní obrazovka po instalaci kola. Uvedené problémy se po chvíli vyřešily samy, aplikace se jen napřed snažila detekovat palubní počítač, který u tohoto kola nebyl, a synchronizovaly se hodiny • Informace k aktualizaci softwaru kola • Průběh aktualizace

Bosch připravuje nové verze softwaru každých pár měsíců a často v nich najdete velmi praktické novinky. Rozhodně nejde o obecné „Opravili jsme několik chyb“, jak se stává běžné u aktualizací mobilních aplikaci. Na této stránce si můžete prohlédnout, co poslední aktualizace do systémů elektrokol přinesly.

Softwarovým funkcím a aplikaci Flow jsem se podrobně věnoval ve starším článku. V tomto nebudu všechno psát znovu, ale zaměřím se na nové funkce, které loni ve Flow nebyly, nebo jsem je s tenkrát testovaným kolem neměl k dispozici.

V testovaném kole byl hardwarový modul, který dokáže sledovat, kde se kolo nachází. Aplikace Flow pak varuje při odcizení a na mapě ukáže polohu kola.

Pokračování 2 / 5

Chytrý zámek hlídá kolo

Součástí motoru testovaného kola Canyon byl tzv. ConnectModule. To je elektronický modul, který obsahuje GPS s komunikační SIM a dokáže kolo aktivně chránit proti odcizení. Záleží na výrobci, jakou konfiguraci zvolí, někdy může být ConnectModule jen jako dokoupitelné příslušenství.

Jakmile se neodemknuté kolo se zapnutou funkcí eBike Lock & Alarm pohne, dostanete o tom na telefon zprávu. V aplikaci najdete na mapě pozici, kde se kolo zrovna nachází. Pozice se samozřejmě neustále aktualizuje. Kromě toho se u kola hned aktivuje nepříjemná zvuková výstraha.

Když mám na vypnutém kole aktivní ochranu eBike Lock & Alarm a někdo s ním chce odejít, tak:

  1. Na displej telefonu okamžitě dostanu notifikaci, že se kolo pohnulo a měl bych ho zkontrolovat.
  2. Po otevření aplikace Flow vidím na mapě jeho poslední známou polohu.
  3. Mohu zde vybrat, jestli jde o falešný poplach, nebo jestli bylo kolo odcizeno.
  4. Na samotném kole začnou blikat kontrolky ovladače.
  5. Po chvíli se ozve zvukové upozornění, které není možné ze strany kola nijak vypnout. Jde to pouze z telefonu, kde poplach označíte jako falešný.
04.jpg
Takhle to vypadá na mobilu: Kritické upozornění, že se kolo pohnulo • Zobrazení polohy a stopy na mapě v aplikaci • Po označení, že jde o falešný poplach

ConnectModule má vlastní akumulátor nezávislý na baterii elektrokola a informace o poloze zvládne posílat až osm dnů.

05.jpg 
Kolo se po poplachu neodemkne samo, musíte to potvrdit • Později budu psát o komponentách kola, které jsou ve Flow zapsané – tohle je zmíněný ConnectModule

Funkce eBike Lock & Alarm je součástí předplatného Flow+. Uživatel má po pořízení kola rok v ceně, potom se platí buď 999 Kč ročně, nebo 99 Kč za měsíc. Vzhledem k tomu, že cena elektrokol s těmito motory je spíše nad sto tisíci korunami než pod nimi, může se to hodně vyplatit.

Zdarma je u kol s motorem Bosch základní zamykání eBike Lock. Elektronika se u něj odmítne aktivovat, pokud není v dosahu Bluetooth přiřazený mobilní telefon, nebo v držáku na řídítkách není zasunutý odnímatelný displej Kiox. V nastavení si zvolíte, kterou z těchto možností chcete pro odemykání a deaktivaci použít; toto nastavení se použije i pro pokročilý eBike Lock & Alarm. U základní ochrany ale není problém kolo odvézt, dá se na něm i odjet bez zapnutého motoru.

03.jpg
Porovnání obou zabezpečovacích funkcí • Kolo mohu odemknout telefonem v dosahu (najde si ho samo), připojením displeje, nebo oběma možnostmi • Upozornění na mobil a zvuková výstraha se dají nastavit samostatně

Alarm mě trochu vypekl, když jsem si šel brzo ráno do garáže připravit kolo na vyjížďku, a odemykací mobil zůstal v domě mimo dosah Bluetooth. I když zvukové upozornění není žádná siréna, v tuto chvíli bylo opravdu hodně slyšet… Možná by nebylo špatné mít možnost nastavit nějakou safe zónu, ve které eBike Alarm nebude reagovat. Na druhou stranu doma v garáži má hlídání také smysl.

Důležitou novinkou je možnost vlastního předvýběru jízdních režimů. Dříve je určovali výrobci kola a nedaly se uživatelsky ovlivnit.

Pokračování 3 / 5

Výběr jízdních režimů pro kolo

Součástí jedné z letošních aktualizací bylo nové nastavení oblíbených jízdních režimů. Je to velmi důležitá změna, protože si s ní můžete do kola vybrat přesně ty režimy, které vám vyhovují.

Dříve tato volba byla na výrobcích kol. Oni sami určovali, které jízdní režimy aktivují do čtyř pozic dostupných v motoru, a nijak jste to nemohli ovlivnit. Reálně jste pak třeba polovinu z nich vůbec nevyužili.

Takhle jsem při svém loňském testu horského kola režimy Turbo a eMTB pouze vyzkoušel a celou dobu jezdil jen na nižších Tour+ a Eco. U gravelového Canyonu – viz následující článek – by to bylo podobné, zde bych nevyužil tovární volby Turbo a Sprint.

Jenže teď si do čtyř pozic mohu nastavit režimy, které chci. Na výběr jsem jich měl sedm a každý má trochu jinou charakteristiku. Liší se výkonem a způsobem, jakým motor reaguje na šlapání cyklisty. Nakonec jsem skončil se sestavou Auto, Tour+, Eco. Ve čtvrté pozici jsem nechal nepoužívaný Tour.

06.jpg
Na prvním obrázku jsou režimy, které Canyon do svého kola nastavil • V aplikaci Flow je mohu změnit • Turbo a Sprint, které pro mě byly zbytečně silné, jsem nahradil vhodnějšími režimy

Tady jsou režimy, které testovaný Canyon Grizl podporoval, s jejich základní charakteristikou. Vycházím z popisu výrobce motoru Bosch:

  • Turbo: Přímá, maximální podpora výkonu až do 340 % vlastního výkonu, ideální režim pro strmá stoupání, podporuje až vysoké frekvence šlapání
  • Sprint: Dynamická podpora až 280 % vlastního výkonu, čím rychleji šlapete, tím silněji vás pohon podporuje. Pro sprinty, prudká stoupání nebo rychlé dojíždění do práce.
  • eMTB: Dynamická podpora až do 340 % vlastního výkonu s funkcí Extended Boost pro snadné překonávání kořenů a kamenů, ideální pro horská kola.
  • Auto: Automatická optimální podpora, nezávislost na vlastním výkonu, automatické přizpůsobení jízdní situaci a podpora až o 340 %. Ve stoupáních nebo při náhlém protivětru není nutné ručně přepínat jízdní režimy.
  • Tour+: Plynulá, přirozená asistence až do 340 % vlastního výkonu, energeticky úsporná jízda na rovných trasách. Podpory plynule přechází mezi jízdními režimy Eco a Turbo.
  • Tour: Rovnoměrná podpora až do 140 % vlastního výkonu, pro dlouhé trasy.
  • Eco: Nízká podpora s maximální účinností až 60 % vlastního výkonu, ideální pro dlouhé trasy.

Jiné typy kol mohou mít k dispozici jiné režimy. Na výběr jsou ještě Race, Cargo, Limit. Jinak lze ještě všude využít režim bez podpory, kdy motor vypnete a šlapete jako na běžném kole.

Na egravelu mi nejvíc vyhovoval režim Tour+, stejně jako loni na horském kole. Je hodně silný, ale současně úsporný. Několik dlouhých jízd jsem pak absolvoval s režimy Eco a Auto.

09.jpg 
Každý režim má svoji barvu

Každá ze čtyř pozic má v aplikaci přiřazenou jednu barvu: zelenou, modrou, fialovou a červenou. Touto barvou svítí i na displeji na řídítkách. Když máte kolo bez displeje, stejnou barvu uvidíte i na panelu základního ovladače.

Výběr jízdního režimu ale není jediná věc. Každý z nich je ještě možné z Flow individuálně nastavit.

Pokračování 4 / 5

Jízdní režimy se dají ještě jemně nastavit

Volbou jednoho ze čtyř režimů ale možnosti nekončí. U každého, který v kole máte, ještě můžete provádět podrobná nastavení. Na maximální rychlost asi sahat nebudete, jedině, že byste měli nějaký důvod snižovat ji pod zákonnou hranici 25 km/h. Zvýšit tuto hranici není v aplikaci možné.

Jiné to může být u maximálního točivého momentu. Toto nastavení má vliv zejména u nízké kadence (když pomaleji točíte pedály). Snížení momentu ušetří energii a zvýší dojezd; a obráceně. U všech nastavení je možnost ovlivnit je v pěti stupních dolů a v pěti nahoru.

07.jpg
U každého jízdního režimu je možné jemně doladit čtyři parametry • Nakonec jsem si trochu přizpůsobil všechny režimy • Všimněte si na těchto obrázcích barev. Každá z pozic pro režimy má svoji, která se ukazuje všude, když je aktivní – aktuálně třeba fialová k Tour+

Nejvíc jsem experimentoval s Asistencí a trochu Dynamikou. Asistence ovlivňuje, jak moc velkou podporu přidává motor s ohledem na sílu vašeho šlapání. Standardní nastavení jízdních režimů mi připadalo až příliš silné, proto jsem šel u Asistence často několik stupňů do minusu.

Pocitově největší vliv má asi Dynamika. Když se rozjíždíte a šlápnete do pedálů, elektrokolo při tom pomůže silněji, než jak potom pomáhá při běžné jízdě. Při rozjezdu nejvíc cítíte, že máte na kole motor. Tímto nastavením můžete pomoc při rozjíždění snížit a ušetřit energii. Nebo i zvýšit, ale potom bych si už dával pozor, abych kolo při prvním šlápnutí nepostavil na zadní.

Úpravou těchto parametrů doladíte chování kola tak, aby při jízdě reagovalo tak, jak potřebujete. Já jsem se většinou snažil dosáhnout toho, aby pomoc motoru nebyla tak silná a aby se mi prodloužil dojezd. Na druhou stranu po nemoci, kdy jsem se chtěl ještě šetřit, jsem prostřednictvím nastavení dosáhl u stejného režimu vyšší podpory.

08.jpg
Bosch v aplikaci vysvětluje, jaký vliv na jízdu má nastavení jednotlivých parametrů

U každého ze zvolených režimů vidíte ve Flow odhadovaný dojezd. Kolo ho počítá z aktuální kapacity baterie a bere v úvahu váš jízdní styl v poslední době. Odhady jsou ale hodně pesimistické, není problém dosáhnout i na dvojnásobek. Aplikace ale neví, co vás čeká na cestě, jestli pojedete do kopců, nebo se povezete po rovině, případně i dolů. Raději asi nechce slibovat, co potom nesplní.

Aplikace Flow také sdružuje informace o komponentách, dá se v ní plánovat trasa, zaznamenává jízdy a s mobilem na řídítkách může fungovat jako palubní deska.

Pokračování 5 / 5

Podrobné informace o komponentách

Ve Flow najdete také informace o jednotlivých systémech elektrokola. Jsou zde jejich sériová čísla a další podrobnosti. U motoru třeba jeho celková provozní doba a najeté kilometry, u baterie počet dokončených nabíjecích cyklů a celková dodaná energie. V případě nějaké poruchy by se zde ukázaly podrobnosti.

09.jpg
Přehled komponent kolem elektropohonu a podrobné informace (nahoře jsem ještě ukazoval stejný displej pro ConnectModule)

Podobně lze v aplikaci ukládat i informace o rámu kola nebo různé dokumenty a fotografie. Mohou se hodit jako doklad vlastnictví při hlášení odcizení elektrokola.

V aplikaci je také digitální servisní knížka. Objeví se v ní zásahy provedené u autorizovaných servisních partnerů výrobce.

Chytrá „Kniha jízd“

Prostřednictvím aplikace Flow je možné také jízdy plánovat, případně k tomu použít propojenou službu Komoot. Při jízdě lze potom použít telefon jako velkoplošný displej s navigací, mapou a mnoha údaji o provozu kola: rychlost, výkon a další podrobnosti. Z hodinek Apple Watch sem může být napojená aktuální srdeční frekvence.

Těmto možnostem jsem se hodně věnoval v loňském článku. Zkoušel jsem tehdy držák telefonu SmartphoneGrip s indukčním nabíjením. Na kole jsem měl také displej Bosch Kiox, který sám tyto údaje ukazoval. Mimochodem ve Flow je teď možné podrobně nastavit datové obrazovky tohoto displeje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 11.jpg 
Displej telefonu s aplikací Flow může složit jako přehledná palubní deska. Bosch v rámci Chytrého systému prodává držák SmartphoneGrip s indukčním nabíjením

Letos byl na egravelu jen základní ovladač s indikací zvoleného jízdního režimu. Na předchozí článek se ale podívejte, s mobilem můžete na kole získat palubní desku jako v autě.

Jakmile vyjedete, aplikace začne sama zaznamenávat vaši trasu. Po příjezdu ji můžete ručně zastavit, nebo počkat, až se o půlnoci zaznamenávání samo ukončí (případně po jiném intervalu, dají se nastavit).

Fungovalo to většinou spolehlivě, párkrát ale na iOS aplikace přestala trasu zaznamenávat. Po nějaké době zase začala, mezi oběma body pak byla přímá čára. Odhaduji, že iPhone usoudil, že Flow chce uspat. Aplikaci oživil, až když jsem později při zastávce telefon kvůli něčemu vzal do ruky.

10.jpg
Každá jízda se zaznamená a ukáže ve Flow, kliknutím se můžete podívat na podrobnosti

Jednotlivé jízdy potom najdete ve Flow, odsud se mohou hned samy nahrávat do služeb Strava nebo Komoot. Přímo v aplikaci je zaznamenaná trasa na mapě, k ní různé informace jako čas jízdy, vzdálenost, průměrná rychlost, výkon. Některé údaje zobrazíte i v časových grafech. Flow zaznamenává současně data z elektrosystému kola a přidává k nim informace, které svým GPS zjišťuje telefon. Kolo samo neví, kde se pohybujete.

Flow se povedl

Už loni jsem Bosch za aplikaci velmi chválil. Někteří výrobci „hardwaru“ se na softwarovou stránku svých produktů příliš nesoustředí, nebo to neumí. Ale Flow je appka na úrovni Stravy. Je v ní mnoho funkcí, je přehledná a pohodlně se používá. Nenarazil jsem na žádné nelogické nebo zbytečně složité ovládání.

Podívejte se také na loňský článek, ve kterém jsem popisoval další funkce aplikace Flow:

Určitě si přečtěte

Články odjinud