Osobnosti vědy a techniky

Antoni van Leeuwenhoek: Muž, který objevil mikrosvět

• Jeden nesmírně šikovný amatér objevil celý nový svět, doposud nepřístupný lidskému zraku
  • Tímto amatérem byl Antoni van Leeuwenhoek, který dokázal vyrobit první „mikroskopy“
  • S jejich pomocí pak pozoroval bakterie a další zajímavé věci
Antoni van Leeuwenhoek: Muž, který objevil mikrosvět
Kapitoly článku

Nehynoucí sláva a smrt

Jak léta plynula, brzy se v Evropě rozneslo, co lze spatřit u toho zvláštního amatéra v holandském Delftu. I mocní, pokud měli čas a možnost, rádi zavítali a nechali si ukázat mikroskopy, kterými mohli obdivovat tajuplný miniaturní svět.

Leeuwenhoeka poctil svou návštěvou například car Petr Veliký, anglický král Vilém III Oranžský a anglická královna Marie a ze členů Královské společnosti patřil spolu s Isaacem Newtonem a Robertem Boylem k těm nejznámějším. Ale sláva mu vůbec nestoupla do hlavy, stále zkoumal dále a dále a stále psal další dopisy o svých pozorováních.

Když mu bylo pětaosmdesát, odmítl možnost, že by si snad konečně mohl odpočinout. „Ovoce uzrávající na podzim vydrží nejdéle!“ Ovšem nikdy nikomu neprozradil, jak vlastně vyrábí své mikroskopy. Slavní vědci, například slovutný Leibniz, jej přesvědčovali, aby svou metodu popsal, nebo aspoň své přístroje dával či prodával dalším vědcům. Určitě by se našla spousta zájemců.

Jenže Leeuwenhoek odmítal. Nechtěl své tajemství prozradit, nechtěl své přístroje prodávat, dokonce ty nejlepší ani návštěvám neukazoval. Možná si uvědomoval, že pokud by předal své znalosti vědcům, objevovali by jeho mikrosvět jiní a on by byl opět jen neznámým amatérem. Bylo mnohem zajímavějším být ve středu dění, obdivovaným, navštěvovaným vzácnými hosty.

Zemřel v jednadevadesáti létech v roce 1723 a ještě v den své smrti přikázal odeslat poslední dopisy do Královské společnosti. Bádal skutečně až do konce. Tajemství výroby jeho mikroskopů bylo objeveno až v polovině dvacátého století. To sice poněkud zbrzdilo objevování mikrosvěta, ale naštěstí se zrodily jiné metody, pomocí kterých byly sestrojeny moderní verze mikroskopů.

Ačkoliv se za svého života bál, že mu slavní vědci postupně uzmou jeho „know how“ a jeho zásluhy budou jako amatérské zapomenuty, byla to obava zcela zbytečná. I když v českých luzích a hájích není jeho jméno právě známé, v Holandsku je tomu zcela naopak. To dokázala i volba „největšího Holanďana“ v roce 2004, kde se Leeuwenhoek umístil na skvělém čtvrtém místě. Určitě by z toho měl radost.

Témata článku: Historie, Evropa, Německo, Bakterie, Sovětský svaz, Osobnosti vědy a techniky, Amatér, Dvacáté století, Mikrosvět, Malé zvířátko, Dlouhý šroub, Delft, Univerzitní vzdělání, Nizozemí, Jediný syn, Celý svět, Jednoduchý způsob, Svalové vlákno, Holanďan, Selský rozum, Lidský zrak, Dešťová voda, Proces výroby, Obava, První objev