ARIEL: Připravovaný teleskop bude studovat atmosféry vzdálených exoplanet

Evropská vesmírná agentura (ESA) připravuje nový teleskop. Ten by teoreticky mohl být zprovozněn v roce 2029.

Tzv. Atmospheric Remote-sensing Infrared Exoplanet Large-survey (ARIEL) byl navržen tak, aby dokázal studovat složení atmosfér vzdálených exoplanet. Bude pracovat ve viditelné i infračervené části světelného spektra.

Odborníci z ESA nyní přecházejí do fáze vlastní stavby, během níž vzniknou různé části určené k testování designu. Největší výzvou bude podle BBC konstrukce primárního cca metrového zrcadla, které bude vyrobeno z hliníku a poté potaženo stříbrem.

Toto zrcadlo bude muset odolávat i teplotám nižším než -230 stupňů Celsia (-382 stupňů Fahrenheita).

„Je to poprvé, co někdo staví tak velký teleskop z hliníku. Důvodem, proč si vyberete hlavně jeden kov je, že v chladu se to všechno smršťuje dohromady, takže celá věc zůstává funkční, i když se zmenšuje,“ konstatovala národní projektová manažerka ARIELu Rachel Drummond z britského výzkumného ústavu RAL Space.

Pokud vše půjde dobře, díky Atmospheric Remote-sensing Infrared Exoplanet Large-survey bychom mohli získat řadu dalších zajímavých poznatků o vzniku a vývoji atmosfér zhruba tisícovky exoplanet.

Diskuze (2) Další článek: Uživatelé hlásí problémy s jednou z listopadových záplat pro Windows 10

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, Astronomie, Exoplanety, ESA, Atmosféra, Dalekohledy, Zrcadlo, Teleskop, Bude, Hliník, Ariel, BBC, Remote Sensing, Dalekohledy na Heureka.cz

Vybrali jsme 20 programovatelných hraček a stavebnic pro děti a jejich rodiče. Třeba k Vánocům

Navrhli jsme si základní desku Bobík 32S2. Stálo to pár dolarů a za čtyři dny dorazila z Asie

** Dnes si ukážeme, že design tištěného obvodu zvládne i zelenáč ** Díky editoru EasyEDA si vystačíte s webovým prohlížečem ** Hotovou desku vyrobí hongkongský JLCPCB

BastleníDIYPojďme programovat elektroniku
Nejlepší programy na úpravu fotek: 11 ověřených tipů, placených i zdarma

** Vybrali jsme nejlepší programy pro úpravu fotek ve Windows ** Pokročilé grafické editory upraví fotografie k nepoznání ** Překvapivě použitelné jsou i aplikace na webu nebo dostupné zdarma

Grafický editorNejlepší programySoftware
Recenze SpaceX Starlink. Vesmírný internet v Česku předvádí slibný start

** Otestovali jsme v Česku jeden z prvních kusů satelitního internetu Starlink od SpaceX ** Instalace je jednoduchá a vše se dělá přes mobilní aplikaci ** Rychlosti jsou zatím až 270 Mb/s

StarlinkSpaceXTesty
Programování elektroniky: Naučte se Arduino teď hned a přímo v prohlížeči

** Arduino můžete naprogramovat bez jediné součástky ** Pomůže webový prohlížeč a simulátor Wokwi ** Nabízí desítky virtuálních součástek včetně motorů a displejů

ArduinoPojďme programovat elektroniku
Srovnávací test soundbarů. Snadná cesta k lepšímu zvuku

I ten nejmenší a nejlevnější soundbar v testu přinese obrovské zlepšení zvukového doprovodu u většiny televizorů. Náš test ukázal, že výrobci nabízejí různá konstrukční řešení a záleží pouze na vás, jaké si vyberete.

David Starý