ARIEL: Připravovaný teleskop bude studovat atmosféry vzdálených exoplanet

Evropská vesmírná agentura (ESA) připravuje nový teleskop. Ten by teoreticky mohl být zprovozněn v roce 2029.

Tzv. Atmospheric Remote-sensing Infrared Exoplanet Large-survey (ARIEL) byl navržen tak, aby dokázal studovat složení atmosfér vzdálených exoplanet. Bude pracovat ve viditelné i infračervené části světelného spektra.

Odborníci z ESA nyní přecházejí do fáze vlastní stavby, během níž vzniknou různé části určené k testování designu. Největší výzvou bude podle BBC konstrukce primárního cca metrového zrcadla, které bude vyrobeno z hliníku a poté potaženo stříbrem.

Toto zrcadlo bude muset odolávat i teplotám nižším než -230 stupňů Celsia (-382 stupňů Fahrenheita).

„Je to poprvé, co někdo staví tak velký teleskop z hliníku. Důvodem, proč si vyberete hlavně jeden kov je, že v chladu se to všechno smršťuje dohromady, takže celá věc zůstává funkční, i když se zmenšuje,“ konstatovala národní projektová manažerka ARIELu Rachel Drummond z britského výzkumného ústavu RAL Space.

Pokud vše půjde dobře, díky Atmospheric Remote-sensing Infrared Exoplanet Large-survey bychom mohli získat řadu dalších zajímavých poznatků o vzniku a vývoji atmosfér zhruba tisícovky exoplanet.

Diskuze (2) Další článek: Uživatelé hlásí problémy s jednou z listopadových záplat pro Windows 10

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, Astronomie, Exoplanety, ESA, Atmosféra, Dalekohledy, BBC, Hliník, Teleskop, Ariel, Remote Sensing, Bude, Zrcadlo, Dalekohledy na Heureka.cz

Astronomové spočítali, jak družice Starlink ovlivňují jejich pozorování. Stopy jsou na 18 % snímků a bude hůř

** Studie analyzovala vliv družic Starlink na pozorování projektu ZTF ** Přehlídka oblohy se nachází na jihu Kalifornie a jednou za dva dny prohledá celou oblohu ** Počet stop družic Starlink na snímcích neustále roste, vědecká pozorování však příliš ovlivněna nejsou

StarlinkAstronomieSpaceX

Nedají si pokoj. Laciné kopie Samsungů Galaxy S22 znovu předběhly originál. Jejich nákupem se zaručeně spálíte

** Ještě před premiérou můžete v ruce držet S22 Ultra... **...jenže to není Galaxy a Samsung ani náhodou ** Jak nenaletět na bombastické specifikace telefonů „za hubičku“?

AliExpressČínaKopie