Armáda antimikrobiálních mikrorobotů vyčistí třeba i zubní plak

• Vědci vytvořili speciální typ mikrorobotů
  • Větší počet těchto mikrorobotů dokáže efektivně čistit třeba i zubní plak
  • Mikroroboti se dostanou tam, kam se jiné technologie nedostanou a navíc je lze přesně naprogramovat

Vědci z Pensylvánské univerzity, kteří se specializují na biologii, inženýrství ale také zubní lékařství, představili dva nové systémy mikrorobotů, které jsou určené pro čištění mikrobiálních látek.

O nanorobotech budoucnosti zatím uvažujeme ve stylu toho, že budou naprogramování najít nebezpečné látky či jiné objekty v těle a odstraní je. I když je představa velkého množství řízených nanorobotů v těle ještě hodně vzdálenou budoucností, nová technologie pro čištění ukazuje, že v určitých směrech lze podobné technologie použít dříve, než jsme si mysleli.

Mikrorobotický čistič

Dva nově představené mirorobotické systémy CAR (Catalytic Antimicrobial Robots) se zaměřují na čištění, respektive odstraňování bakterií a další organismů, které jsou součástí biofilmů. Tyto biofilmy se tvoří takřka všude, kde je nějaký povrch a v okolí je nedostatek živin. V obvykle vodním prostředím tak na vznikají různé skupiny organismů - typicky to lze znát u kamenů nebo větví pod hladinou vody.

Klepněte pro větší obrázekPohyb mikrorobotů je řízen magneticky

Vědci vytvořili dva různé systémy - jeden je zaměřený na relativně rovný povrch a druhý si pak poradí i se špatně dostupnými místy. To platí právě například u zubů, respektive u zubního plaku, kde je k čištění nutné používat speciální prostředky, které může použít i neznalý uživatel, ale v některých případech je nutná profesionální práce odborníka.

Opatrná a přesná práce

Výhodou těchto mikrorobotických systémů je, že pracují precizně a nepoškozují tak to, co nemají. Mikrroboti efektivně a kontrolovaně odstraně a zabijí biofilmy z povrchu, na kterém se nachází.

Jejich ovládání respektive „napájení“ je zajišťováno pomocí magnetického pole, takže si poradí i s biofilmy, které jsou například odolné vůči různým chemickým látkám. A i když by například existovaly chemické látky pro odstranění těchto biofilmů, nemusí být bezpečné pro člověka. Jedná se zkrátka o fyzické odstranění bakterií a biofilmů z povrchu, které by postupně způsobovaly poškozené povrchu - v tomto případě zubů.

Vyčištění navíc probíhá tak důkladně, že se zcela minimalizuje následné znovuvytvoření biofilmu na stejném místě.

Čištění všeho

Jak jsme zmínili na začátku, biofilmy vznikají na různých místech a nové mikrorobotické systémy by tak v budoucnu mohly najít uplatnění třeba i v oblasti čištění vodních trubek, cév, implantátů a na dalších místech, kde je čištění chemickou cestou komplikované a nepříliš efektivní a přesné.

V tomto směru jsme sice stále na začátku, především kvůli způsobu ovládání a napájení jen na velmi malou vzdálenost, ale to by neměl být problém do blízké budoucnosti vyřešit. Už nyní vznikají různé technologie, které umožní využít k napájení takových nanorobotů pouze teplo lidského těla, mikropohyb nebo zdroj elektromagnetického záření s neuvěřitelně malým výkonem.

Originální materiál k výzkumu naleznete zde

Diskuze (2) Další článek: Film, ve kterém se můžete rozhlížet: Začal se prodávat první celovečerní film ve virtuální realitě

Témata článku: Technologie, Věda, Výzkum, Roboti, Biologie, Rovný, ANT +, Speciální typ, Lékařství, Nebezpečné látky, Pennsylvánská univerzita, Plak, Vědec, Látka, Povrch, Car, Čištění, Napájení

Powerfoyle je fotovoltaická vrstva, která vypadá jako dřevo, kůže nebo třeba plast. Už se prodává

** Co kdyby fotovoltaický panel nevypadal jako fotovoltaický panel? ** Teď to zkouší švédský startup Exeger ** Vyrobil speciální vrstvu, kterou už mají první komerční produkty

FotovoltaikaTechnologie
Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence
Microsoft vydal Windows 11 verze 22H2. Jak aktualizovat hned teď?

**Aktualizace s názvem 2022 Update je od úterý od 19:00 oficiálně dostupná všem **Distribuce Windows 11 22H2 bude řízená, takže se může protáhnout na týdny až měsíce **Pokud máte kompatibilní počítač, rovnou na verzi 22H2 přejdete z Desítek

Windows 11Windows UpdateMicrosoft

Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft