Věda | Roboti | Výzkum

Armáda antimikrobiálních mikrorobotů vyčistí třeba i zubní plak

• Vědci vytvořili speciální typ mikrorobotů
  • Větší počet těchto mikrorobotů dokáže efektivně čistit třeba i zubní plak
  • Mikroroboti se dostanou tam, kam se jiné technologie nedostanou a navíc je lze přesně naprogramovat

Vědci z Pensylvánské univerzity, kteří se specializují na biologii, inženýrství ale také zubní lékařství, představili dva nové systémy mikrorobotů, které jsou určené pro čištění mikrobiálních látek.

O nanorobotech budoucnosti zatím uvažujeme ve stylu toho, že budou naprogramování najít nebezpečné látky či jiné objekty v těle a odstraní je. I když je představa velkého množství řízených nanorobotů v těle ještě hodně vzdálenou budoucností, nová technologie pro čištění ukazuje, že v určitých směrech lze podobné technologie použít dříve, než jsme si mysleli.

Mikrorobotický čistič

Dva nově představené mirorobotické systémy CAR (Catalytic Antimicrobial Robots) se zaměřují na čištění, respektive odstraňování bakterií a další organismů, které jsou součástí biofilmů. Tyto biofilmy se tvoří takřka všude, kde je nějaký povrch a v okolí je nedostatek živin. V obvykle vodním prostředím tak na vznikají různé skupiny organismů - typicky to lze znát u kamenů nebo větví pod hladinou vody.

Klepněte pro větší obrázekPohyb mikrorobotů je řízen magneticky

Vědci vytvořili dva různé systémy - jeden je zaměřený na relativně rovný povrch a druhý si pak poradí i se špatně dostupnými místy. To platí právě například u zubů, respektive u zubního plaku, kde je k čištění nutné používat speciální prostředky, které může použít i neznalý uživatel, ale v některých případech je nutná profesionální práce odborníka.

Opatrná a přesná práce

Výhodou těchto mikrorobotických systémů je, že pracují precizně a nepoškozují tak to, co nemají. Mikrroboti efektivně a kontrolovaně odstraně a zabijí biofilmy z povrchu, na kterém se nachází.

Jejich ovládání respektive „napájení“ je zajišťováno pomocí magnetického pole, takže si poradí i s biofilmy, které jsou například odolné vůči různým chemickým látkám. A i když by například existovaly chemické látky pro odstranění těchto biofilmů, nemusí být bezpečné pro člověka. Jedná se zkrátka o fyzické odstranění bakterií a biofilmů z povrchu, které by postupně způsobovaly poškozené povrchu - v tomto případě zubů.

Vyčištění navíc probíhá tak důkladně, že se zcela minimalizuje následné znovuvytvoření biofilmu na stejném místě.

Čištění všeho

Jak jsme zmínili na začátku, biofilmy vznikají na různých místech a nové mikrorobotické systémy by tak v budoucnu mohly najít uplatnění třeba i v oblasti čištění vodních trubek, cév, implantátů a na dalších místech, kde je čištění chemickou cestou komplikované a nepříliš efektivní a přesné.

V tomto směru jsme sice stále na začátku, především kvůli způsobu ovládání a napájení jen na velmi malou vzdálenost, ale to by neměl být problém do blízké budoucnosti vyřešit. Už nyní vznikají různé technologie, které umožní využít k napájení takových nanorobotů pouze teplo lidského těla, mikropohyb nebo zdroj elektromagnetického záření s neuvěřitelně malým výkonem.

Originální materiál k výzkumu naleznete zde

Diskuze (2) Další článek: Film, ve kterém se můžete rozhlížet: Začal se prodávat první celovečerní film ve virtuální realitě

Témata článku: Technologie, Věda, Roboti, Výzkum, Biologie, Rovný, Látka, Plak, Speciální typ, Povrch, Čištění, Pennsylvánská univerzita, Napájení, ANT +, Vědec, Car

Geniální programátor Edsger Dijkstra: hledal nové postupy a zavrhoval GoTo

** Edsger Dijkstra je osobností historie programování ** Vynalezl algoritmus pro nalezení nejkratší cesty v grafu a dostal Turingovu cenu ** Zasloužil se o blízké propojení programování a matematiky

Jiří Nahodil | 13

Proč byste měli rozmazávat SPZ aut na fotkách, které vystavujete na web

** Na fotkách aut nahraných na web je dobré rozmazat SPZ ** Značku dokáže z obrázku přečíst Google i Facebook ** SPZ může naplnit podstatu osobního údaje

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 27