Raketa SLS kvůli hurikánu míří z rampy zpět do hangáru. K Měsíci poletí nejdříve v polovině října

Pondělí 26. září 21:00 | K Floridě se blíží hurikán Ian. I když podle předpovědi bude k severu postupovat podél západního pobřeží poloostrova a Kennedy Space Center je na východě, NASA nechce riskovat. Raketu SLS raději schová do hangáru. Start v aktuálním časovém okně je proto vyloučen, nejbližší termín je až 17. října a potom téměř každý den až do konce měsíce.

Sobota 24. září | Nový pokus o start komplikuje počasí. NASA kvůli tropické bouři Ian, ze které se zřejmě stane hurikán, začala připravovat raketu SLS na možný přesun zpět do hangáru VAB. Rozhodne se v neděli, ale ať už to dopadne jakkoli, start v úterý 27. září se nestihne. Šance na odlet v následujících dnech ale zůstává, okno je otevřené až do 4. října.

Středa 14. září 11:00 | NASA upřesnila termíny, kdy by se její raketa SLS mohla znovu pokusit odstartovat na svou misi k Měsíci. Před tím – ne dřív než ve středu 21. září – proběhne test, který má ověřit, jestli byla oprava úniku vodíku úspěšná. Termín pro start by pak mohl být v úterý 27. září v 17:37 našeho času, startovací okno má délku 70 minut. Další termín může být v neděli 2. října v 20:52 našeho času, okno má 109 minut.

Hned na následující den 3. října je v plánu start mise Crew-5. NASA ve spolupráci se SpaceX pošle novou posádku k Mezinárodní vesmírné stanici.

Neděle 4. září 9:30 | Start rakety SLS se odkládá, NASA se o něj příští týden nepokusí a nechce ani odhadovat, jestli je reálné stihnout ho v září. U říjnových termínů se ale zase zvyšuje pravděpodobnost nevhodného počasí. Není ani jisté, jestli agentura bude raketu opravovat na rampě, nebo ji před tím přesune do hangáru VAB. Obě varianty mají své výhody i nevýhody.

NASA zmínila, že raketoplány se během svých startů vracely do hangáru dohromady dvacetkrát (viz přehled na Wikipedii) a že nejvyšší prioritou je v tomto případě bezpečnost

Mise Artemis I

V tomto pravidelně aktualizovaném článku sledujeme průběh mise Artemis I, v rámci níž raketa Space Launch System (SLS) vynese do vesmíru kosmickou loď Orion. Ta by následně měla obletět Měsíc a vrátit se zpět na Zemi.

Diskuze (98) Další článek: Další úspěch českých vědců. Z videozáznamů vypočítali místo dopadu meteoritu a za dva měsíce ho tam skutečně našli

Témata článku: Vesmír, Internet, Historie, SpaceX, NASA, Artemis, Země, USA, Wikipedia, Artemis 1, Čína, Slunce, Měsíc, Raketa, Falcon, SLS, Orion, ESA, Hurikán, Vesmírné starty, Vodík, NBC News, Nelson, Crew, Kennedy Space centrum

Samsung vystavuje na Designbloku. Na unikátní expozici navazuje prostor k vyzkoušení novinek řady Galaxy

** Samsung vystavuje na letošním Designbloku v Praze ** Expozice kombinuje kruhovou projekční plochu se třemi roboty ** Na místě dostanete 10% slevu nebo nakoupíte ve Flexomatu

Skládací konstrukceSkládací displej

Baterie se po čase nafukují. Jedna značka řeší tento problém častěji než ostatní

** Na světě je video, na němž jsou Samsungy s nafouknutou baterií ** Stačí telefon nechat pár let v šuplíku ** Jak tomuto jevu zabránit, a kam odevzdat starý telefon?

BaterieSmartphony