Asi jste si toho ani nevšimli: o víkendu proletěl mezi Zemí a Měsícem dvacetimetrový asteroid

V sobotu 10. dubna proletěl v nočních hodinách kolem naší planety asteroid označovaný jako 2021 GT3. Jeho trajektorie protínala orbitu Měsíce a nejblíže byl k Zemi 255 667 kilometrů (pro lepší představu: vzdálenost Země-Měsíc je 384 400 kilometrů).

Z hlediska vzdálenosti sice objekt nepředstavoval žádné riziko, ve vesmírném měřítku se však jednalo o relativně blízký průlet. Ani v případě srážky by však 2021 GT3 neměl způsobit vážnější škody – dle dostupných údajů měří kolem dvaceti metrů, takže by s největší pravděpodobností shořel v atmosféře.

Jako na vesmírné střelnici

Astronomové objevili 2021 GT3 v úterý 6. dubna, tedy pouhé čtyři dny před jeho maximálním přiblížením. Následně vypočítali jeho oběžnou dráhu a klasifikovali ho jako „objekt blízký Zemi“ (Near-Earth Object; NEO). S ohledem na malé rozměry ho nedefinovali jako nebezpečný.

Při průletu kolem naší planety se balvan pohyboval rychlostí kolem 87 000 km/h. S ohledem na velikost a další parametry však byl příliš slabý na to, aby bylo možné pozorovat ho pouhým okem nebo amatérským dalekohledem.

Asteroid 2021 GT3

Asteroid se pohybuje po eliptické oběžné dráze kolem Slunce, přičemž jeden oběh mu trvá 650 dní (1,78 let). Během své cesty kolem Slunce protíná oběžnou dráhu Marsu, Země, Venuše a Merkuru, takže ve vzdálenější budoucnosti nelze vyloučit kolizi s kteroukoli z těchto planet.

Oběžná dráha asteroidu 2021 GT3

Nejblíže se Slunci přibližuje na vzdálenost 61 105 004 kilometrů (tj. 0,4 astronomické jednotky), kdy se nachází blíže než Merkur. Nejdále se dostává až za oběžnou dráhu Marsu – maximální vzdálenost od Slunce je 378 305 476 milionů kilometrů (tj. 2,5 astronomické jednotky).

Za necelý měsíc, konkrétně 4. května, by měl naši planetu minout podstatně větší asteroid 2021 AF8. Jeho velikost astronomové odhadují na 260 až 580 metrů, nicméně ani tentokrát se nemáme čeho obávat, neboť proletí v bezpečné vzdálenosti více než 3 miliony kilometrů.

Diskuze (2) Další článek: Programátor obešel omezení Nvidie. Na GeForce lze virtualizovat stejně jako u drahých karet Tesla a Quadro

Témata článku: Vesmír, Bezpečnost, Země, Mars, Slunce, Měsíc, Sluneční soustava, Venuše, Asteroidy, Merkur, Oběžná dráha, Noční hodina, Země Měsíc, Vzdálenost, Asteroid, Planeta, Průlet, Kilometr

Vývoj AR her přenechá jiným. Niantic piluje platformu Lightship a navrch přidá sociální modul Campfire

** Dvě neúspěšné AR hry znamenají změnu strategie ** Niantic piluje platformu Lightship, kterou nabídne ostatním ** Navrch přidá sociální modul Campfire, a to pro Ingress i Pokémon Go

NianticRozšířená realitaMobilní hry
Capcom slaví výročí Dragon
Dragon's DogmaCapcomRPG

Eidos Montréal pracuje na několika projektech poháněných Unreal Enginem 5. Chystá se nový Deus Ex?

U svých předchozích her používalo toto studio pro vývoj vlastní technologie. Jako spousta dalších ale mění přístup a u novinek využije Unreal Engine 5 od Epicu.

Unreal Engine 5Eidos Montreal
Když se bezpečnost přežene. Populární správce souborů na Androidu dostal varování, nesmí instalovat APK soubory

** Bezpečnost je skvělá, ale nesmí se přehánět ** Roboti Googlu si posvítili na Total Commander ** Aplikace už nesmí umožnit instalaci APK souborů!

Mobilní aplikaceBezpečnostKuriozita
Jak dobře vybrat herní konzoli. Kdy se vyplatí PlayStation, kdy Xbox a kdy třeba Nintendo

V prodeji je celá řada herních konzolí a za posledních několik let jich dokonce několik přibylo. Plánujete nákup? Pomůžeme vám s výběrem!

Konzole