Asteroid se rozpadl a začal se chovat jako kometa

• 288P se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem
  • Dvě podobně velká tělesa obíhají okolo sebe po velmi protáhlé dráze
  • Po přiblížení ke Slunci vykazují kometární aktivitu

Hubblův kosmický dalekohled se nejvíce proslavil pozorováním vzdáleného vesmíru, ale občas se podívá i na tělesa Sluneční soustavy.

V roce 2011 se vědci zaměřili na objekt s označením 288P, který se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Poté, co se dostal do perihelia (na své dráze nejblíže ke Slunci) se u něj objevila kometární aktivita. Podobná tělesa se označují jako „komety hlavního pásu“ (Main-belt comets, MBCs).

Video: kometární aktivita 288P. Credit: ESA/Hubble, L. Calçada, M. Kornmesser

Mezinárodní tým vědců toho využil a krátce před dalším průchodem periheliem se na objekt podíval Hubblův kosmický dalekohled.

Periheliem měl 288P projít v listopadu 2016 ve vzdálenosti 2,45 AU od Slunce (1 AU je vzdálenost Země od Slunce). Hubblův dalekohled se na něj podíval už v září, kdy byl objekt nejblíže od nás – jen 1,45 AU daleko.

K překvapení vědců se ukázalo, že se ve skutečnosti jedná o dvě tělesa, která jsou přibližně stejně velká a obíhají okolo společného těžiště ve vzdálenosti 100 km od sebe.

Předpokládá se, že přibližně před 7,5 miliony lety došlo vlivem kolize k rozpadu asi 10 km velkého tělesa. Pozorovaný 288P patří do skupiny 11 známých fragmentů tohoto objektu.

Simulace 288P, credit: NASA, ESA, and J. Agarwal (Max Planck Institute for Solar System Research)

Kvůli rychlé rotaci se před několika tisíci lety 288P rozpadl na dva kusy. Tím došlo k odhalení podpovrchových zásob těkavých látek. Jakmile se 288P přiblíží ke Slunci, dojde vlivem zahřátí povrchu k sublimaci ledu a my to pozorujeme jako kometární aktivitu.

Uvolňování látek funguje podobně, jako kdyby byly na povrchu menší motory. Obě tělesa se tak od sebe postupně vzdalovala.

288P je unikátní v tom, že pozorujeme kometární aktivitu u binárního tělesa, jehož obě části jsou téměř stejně velké, obíhají poměrně daleko od sebe a to po značně protáhlé dráze a vykazují kometární aktivitu. Žádný další podobný pár vědci dosud neznali. 288P nám můžeme povědět hodně o vzniku a vývoji Sluneční soustavy i původu vody na Zemi.

Zdroj: spacetelescope.org

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, Mars, ESA, Jupiter, Sluneční soustava, Asteroidy, Komety, Hubblův dalekohled, Max Planck, Těleso, Tisíc let, Protáhlá dráha, Společné těžiště, MBC, Kometa, Mezinárodní tým, Asteroid, Aktivita, STS, Planetka, Malý motor

Rekonstrukce 3D objektu z poškozených a omezených dat

** Vědci představili nový snímací systém pro 3D objekty, který zvládne digitalizaci i ze špatných dat ** Rekonstrukce je možná z poškozených i neúplných reálně nasnímaných dat ** Nová technologie je důležitá jak pro skenování, tak i rozpoznávání objektů v reálném čase

21.  10.  2017 | Javůrek Karel | 1

Nálada ovlivňuje imunitu: Schizofrenie jako důsledek autoimunitní reakce?

** Je dobře známo, že průběh imunitních reakcí je více či méně negativně ovlivněn duševním rozpoložením ** Velmi zajímavé je například jasně prokázané „placebové“ ovlivnění imunopatologických reakcí ** Odborníci se tyto poznatky snaží využít k tvorbě nových způsobů léčby