Asteroidy | Komety

Asteroid se rozpadl a začal se chovat jako kometa

• 288P se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem
  • Dvě podobně velká tělesa obíhají okolo sebe po velmi protáhlé dráze
  • Po přiblížení ke Slunci vykazují kometární aktivitu

Hubblův kosmický dalekohled se nejvíce proslavil pozorováním vzdáleného vesmíru, ale občas se podívá i na tělesa Sluneční soustavy.

V roce 2011 se vědci zaměřili na objekt s označením 288P, který se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Poté, co se dostal do perihelia (na své dráze nejblíže ke Slunci) se u něj objevila kometární aktivita. Podobná tělesa se označují jako „komety hlavního pásu“ (Main-belt comets, MBCs).

Video: kometární aktivita 288P. Credit: ESA/Hubble, L. Calçada, M. Kornmesser

Mezinárodní tým vědců toho využil a krátce před dalším průchodem periheliem se na objekt podíval Hubblův kosmický dalekohled.

Periheliem měl 288P projít v listopadu 2016 ve vzdálenosti 2,45 AU od Slunce (1 AU je vzdálenost Země od Slunce). Hubblův dalekohled se na něj podíval už v září, kdy byl objekt nejblíže od nás – jen 1,45 AU daleko.

K překvapení vědců se ukázalo, že se ve skutečnosti jedná o dvě tělesa, která jsou přibližně stejně velká a obíhají okolo společného těžiště ve vzdálenosti 100 km od sebe.

Předpokládá se, že přibližně před 7,5 miliony lety došlo vlivem kolize k rozpadu asi 10 km velkého tělesa. Pozorovaný 288P patří do skupiny 11 známých fragmentů tohoto objektu.

Simulace 288P, credit: NASA, ESA, and J. Agarwal (Max Planck Institute for Solar System Research)

Kvůli rychlé rotaci se před několika tisíci lety 288P rozpadl na dva kusy. Tím došlo k odhalení podpovrchových zásob těkavých látek. Jakmile se 288P přiblíží ke Slunci, dojde vlivem zahřátí povrchu k sublimaci ledu a my to pozorujeme jako kometární aktivitu.

Uvolňování látek funguje podobně, jako kdyby byly na povrchu menší motory. Obě tělesa se tak od sebe postupně vzdalovala.

288P je unikátní v tom, že pozorujeme kometární aktivitu u binárního tělesa, jehož obě části jsou téměř stejně velké, obíhají poměrně daleko od sebe a to po značně protáhlé dráze a vykazují kometární aktivitu. Žádný další podobný pár vědci dosud neznali. 288P nám můžeme povědět hodně o vzniku a vývoji Sluneční soustavy i původu vody na Zemi.

Zdroj: spacetelescope.org

Váš názor Další článek: Prohlížeč od Seznamu umí fígle s články: odloží je na později nebo vyhledá související

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Astronomie, Mars, Slunce, Sluneční soustava, Jupiter, ESA, Asteroidy, Komety, Planetka, Protáhlá dráha, Kometa, Asteroid, Tým vědců, Planck, Těleso, Hubble, Binární, Pás, STS, Belt, Společné těžiště, Mezinárodní tým

Jak je na tom baterie ve vašem notebooku? Otestujte si ji!

** Životnost akumulátorů není neomezená a jednoho dne přijde konec ** Otestovat stav baterie můžete pomocí celé řady nástrojů ** Případné problémy díky nim odhalíte dřív než bude pozdě