Astrofyzici nechávají explodovat virtuální hvězdy. Chtějí odhalit další tajemství černých děr

Tým australských astrofyziků simuluje virtuální hvězdy a pak je opakovaně „zabíjí“. Doufá, že díky tomuto zajímavému postupu odhalí další tajemství vzniku a chování černých děr.

Mezi jednoznačně nejsilnější výbuchy, kterými končí životy hvězd – a v jejichž důsledku se může vytvořit černá díra – patří tzv. supernova s kolabujícím jádrem („core-collapse supernova“).

Odborníci z ARC Centre of Excellence for Gravitational Wave Discovery právě tyto destruktivní události modelují, což jim umožňuje předpovídat, jak budou vypadat gravitační vlny způsobené explozemi masivních hvězd.

K čemu jsou takové předpovědi dobré? Z tiskové zprávy plyne, že mohou významně pomoct badatelům, kteří se snaží pozorovat vlny vydávané skutečnou supernovou s kolabujícím jádrem.

Jakmile tedy budou dokončeny detektory gravitačních vln nové generace – například Einsteinův teleskop, jehož citlivost by měla být 10x větší než citlivost stávajících detektorů LIGO – astronomové budou připraveni.

Diskuze (1) Další článek: Vědci na Marsu našli ideální místo pro založení kolonie. Kosmické záření však nadále zůstává problémem

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Simulace, Supernova, Černé díry, Einstein, Detektor, Díra, Vlna, Tajemství, Astrofyzik, DAL, Hvězda, Liga, Citlivost, Černá díra

Hráli jsme OlliOlli World. Překvapivě komplexní skejťácká arkáda

Nový díl skejťácké série OlliOlli přidal do hry třetí rozměr a zavede vás do země stvořené pro každého jezdce. Překvapíte zdejší bohy a stanete se nástupcem kouzelníka skejtu?

OlliOlli WorldDojmyPC