Vesmír | Simulace | Černé díry

Astrofyzici nechávají explodovat virtuální hvězdy. Chtějí odhalit další tajemství černých děr

Tým australských astrofyziků simuluje virtuální hvězdy a pak je opakovaně „zabíjí“. Doufá, že díky tomuto zajímavému postupu odhalí další tajemství vzniku a chování černých děr.

Mezi jednoznačně nejsilnější výbuchy, kterými končí životy hvězd – a v jejichž důsledku se může vytvořit černá díra – patří tzv. supernova s kolabujícím jádrem („core-collapse supernova“).

Odborníci z ARC Centre of Excellence for Gravitational Wave Discovery právě tyto destruktivní události modelují, což jim umožňuje předpovídat, jak budou vypadat gravitační vlny způsobené explozemi masivních hvězd.

K čemu jsou takové předpovědi dobré? Z tiskové zprávy plyne, že mohou významně pomoct badatelům, kteří se snaží pozorovat vlny vydávané skutečnou supernovou s kolabujícím jádrem.

Jakmile tedy budou dokončeny detektory gravitačních vln nové generace – například Einsteinův teleskop, jehož citlivost by měla být 10x větší než citlivost stávajících detektorů LIGO – astronomové budou připraveni.

Diskuze (1) Další článek: Vědci na Marsu našli ideální místo pro založení kolonie. Kosmické záření však nadále zůstává problémem