Mezinárodní vesmírná stanice

Astronauti poprvé připravili cementový gel v podmínkách mikrogravitace

Foto: NASA
Astronauti poprvé připravili cementový gel v podmínkách mikrogravitace | Foto: NASA

Tým vědců na palubě Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) poprvé úspěšně připravil cementový gel v podmínkách mikrogravitace. Tento stavební materiál by v budoucnu mohl najít uplatnění například při budování kolonií na cizích planetách.

Odborníci nejprve smíchali základní složky – sloučeninu zvanou trikalciumsilikát a vodu – a vzniklou směs následně nechali celkem 45 dní tuhnout.

„Nyní víme, že existují určité rozdíly mezi pozemskými a vesmírnými systémy a můžeme tyto rozdíly prozkoumat, abychom zjistili, které z nich jsou z hlediska využití tohoto materiálu v kosmu přínosné a které škodlivé,“ uvedla hlavní badatelka Aleksandra Radlinska z Pennsylvania State University.

Stále však zůstávají určité otázky. Na Zemi cementový prach absorbuje molekuly vody a vytváří dobřa známou krystalickou strukturu. Ale struktura vzniklá během experimentu na ISS vypadá jinak.

Konkrétně vyšlo najevo, že mikrogravitace zvyšuje pórovitost cementu, což by mohlo ovlivnit jeho pevnost. Vzorky byly navíc uzavřeny v sáčcích, takže je ještě zapotřebí zjistit, jak hydratační proces bude probíhat v nechráněném prostředí.

„Nyní můžeme podniknout další kroky k nalezení pojiv specifických pro vesmír a pro různé úrovně gravitace, od G nula po G Marsu a hodnoty mezi tím,“ dodala Radlinska.

Diskuze (11) Další článek: Pozor (nejen) na svítilny pro Android. Jsou plné smetí a žadoní i o 70 oprávnění