Astronauti poprvé připravili cementový gel v podmínkách mikrogravitace

Názory k článku

avatar
11. 09. 2019 20:36 | Microsoft Windows 10 Chrome 78.0.3897.0

Cement, nebo beton?MP

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
dolph1888  |  12. 09. 2019 11:06  |  Microsoft Windows 10 Firefox 70.0

Ve vesmíru a na planetách (tělesech, nesmím zapomínat na měsíce, vč. těch u plynných obrů) se uplatní pouze materiál, který také nabídne dostatečnou radiační odolnost a dlouhé roky (desetiletí) bude odolávat velkým výkyvům teplot. Samozřejmě suchu, obrušujícímu prachu atd., protože třeba Měsíc, Mars jsou vystaveny slunečnímu, kosmickému zařízení v mnohem větší míře než Země a u obyvatelných měsíců plynných obrů je ještě zdrojem (často silného ionizujícího) záření sama planeta. Přesto však je třeba v pokusech pokračovat, vylepšovat materiály, zjednodušovat (robotizovat) jejich výrobu, jinak to nejde. Pak je ještě jedna možnost a sice se na špatně chráněných světech zahrabávat a využívat okolní horniny, krajinu.

JP77  |  12. 09. 2019 11:23  |  Microsoft Windows 7 Firefox 69.0

Chápu využití cementu na Měsíci a Marsu, ale nechápu jeho využití na oběžné dráze a potřebu zkoumat jeho pevnost vzniklou v mikrogravitaci což je něco úplně jiného než na Měsíci, kde gravitace je a i když je 6x nižší, tak to není žádná mikrogravitace a může v pohodě zajistit dobrou pevnost narozdíl od té pórovité hmoty na oběžné dráze, akorát se bude muset řešit teplota a betonovat ve skleníku. Drsný ostrý regolit na Měsíci navíc přidá pevnost lepší než omletý písek.