Astronauti si na Mezinárodní vesmírné stanici vytiskli hovězí maso

Izraelský potravinářský startup Aleph Farms provedl na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) ve spolupráci s americkými a ruskými společnostmi zajímavý experiment. Pomocí takzvané „biotiskárny“ si astronauti vypěstovali (či přesněji řečeno kultivovali) hovězí maso.

Kromě Aleph Farms se na pokusu, odehrávajícím se 339 kilometrů nad zemí, podílela ruská společnost 3D Bioprinting Solutions a americké firmy Meal Source Technologies a Finless Foods. S úspěchy se zúčastněné společnosti pochlubily v tiskové zprávě.

Tištěné hovězí

Izraelci oznámili úspěch slovy prvního člověka, který stanul na povrchu Měsíce, Neila Armstronga: „je to jeden malý krok pro člověka, ale obrovský skok pro celé lidstvo“. Podařilo se tak učinit první krůček k cestě za bezpečným a výživným masem s využitím minimálních zdrojů.

Princip „pěstování“ masa působí ve své podstatě poměrně prostě. Vědci odebrali z krávy svalové buňky a v kontrolovaném prostředí jim poskytli živiny. Simulovali tak proces regenerace svalové tkáně uvnitř těla zvířete, během kterého se buňky množily a rostly.

Samotný experiment byl proveden 26. září v ruském segmentu ISS. Astronauti během něj spojili „v podmínkách mikrogravitace malé množství svalové tkáně pomocí 3D biotiskárny, vyvinuté společností 3D Bioprinting Solutions.“ Výhodou provedení této procedury ve stavu beztíže je rychlejší růst, protože je možné „tisknout“ buňky ze všech stran najednou, zatímco v pozemských podmínkách technologii omezuje gravitace.

Zatím jen pro astronauty

Ačkoli maso vypěstované v kosmickém prostoru ještě není připraveno na produkci ve velkém objemu, může posloužit pro pokrytí nutričních potřeb astronautů (zejména jako zdroj proteinů) během dlouhodobých vesmírných misí s posádkou.

Generální ředitel a spoluzakladatel Aleph Farms Didier Toubia označil tento úspěch za významný první krok k dosažení potravinové soběstačnosti pro budoucí generace a zachování přírodních zdrojů. Ač to zatím zní jako hudba vzdálené budoucnosti, firma tvrdí, že její produkty budou pravděpodobně komerčně dostupné v příštích třech nebo čtyřech letech.

Laboratorně pěstované maso je zajímavou, ale dosud komerčně neživotaschopnou alternativou k chovu zvířat. Jeho vývoj je motivován myšlenkou, že Země poskytuje jen omezené zdroje a snížení jejich využívání je zásadní pro ochranu životního prostředí a zajištění potřeb rostoucí světové populace. Laboratorní maso je výhodné zejména v tom, že potřebuje mnohem méně energie, vody a zemědělské půdy.

Diskuze (94) Další článek: Týden Živě: Windows 10X, strojírenský veletrh a nová Catalina

Témata článku: Věda, Kosmonautika, Země, Mezinárodní vesmírná stanice, Jídlo, Potraviny, Zemědělství, Buňka, Tkáň, Stav beztíže, Maso, Aleph Farms, Beztíže, ISS, Astronaut, Hovězí maso, Ruská společnost, Soběstačnost

Švýcaři legalizovali sebevražednou kapsli Sarco vytištěnou na 3D tiskárně

** Firma Exit International chce usnadnit proces asistované sebevraždy ** Jako řešení nabízí „kapsli“ Sarco vytištěnou na 3D tiskárně ** S důstojným odchodem pomůže dusík a umělá inteligence

ŠvýcarskoSebevraždaTechnologie
Rusko obviňuje astronautku NASA ze sabotáže Mezinárodní vesmírné stanice
Jiří Černý
Mezinárodní vesmírná staniceNASARusko

Mobilní protivzdušný systém Skynex z Německa během testu vyřídil osm malých dronů

** Německá společnost Rheinmetall nedávno představila nový pozoruhodný systém protivzdušné obrany Skynex ** Ten může být vybaven senzory, zbraněmi, taktickým radarem i dalšími prvky ** Během testu si hravě poradil s hejnem osmi malých dronů

Serious Sam 4 dorazil na nové konzole. Najdete ho i v Xbox Game Passu

Croteam včera přišel s překvapivým vydáním posledního přírůstku do série Serious Sam na nových konzolích.

Serious Sam 4Oznámení