Astronautka NASA na ISS sklízí zeleninu vypěstovanou bez zeminy

Astronautka NASA na ISS sklízí zeleninu vypěstovanou bez zeminy | Foto: NASA

Astronautka NASA Jessica Watkins začala na palubě Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) sklízet zeleninu vypěstovanou bez zeminy. Konkrétně ředkvičky a mizunu.

Podle dostupných informací jde o první případ tohoto druhu – při všech ostatních „zahradnických“ experimentech na nízké oběžné dráze  Země se zemina, nebo minimálně její náhražka v podobě nějakého růstového média, používala.

Watkins tohoto úspěchu dosáhla pomocí systému zvaného XROOTS, což je zkratka pro eXposed Root On-Orbit Test System.

XROOTS, který vyrobila soukromá společnost Sierra Space, je jedinečný tím, že podporuje růst rostlin ve všech fázích pouze hydroponickými a aeroponickými technikami.

Z vyjádření NASA plyne, že dotyčný systém obsahuje řadu „nezávislých komor“, které umožňují astronautům testovat různé směsi založené na vzduchu a vodě na různých typech rostlin.

Projekt XROOTS byl na ISS zahájen v únoru, přičemž by měl trvat 4-6 měsíců. V nadcházejících týdnech bychom se tak mohli dočkat dalších zajímavých výsledků.

Diskuze (3) Další článek: Náklady na opravy Tesel jsou o 27 % vyšší než u srovnatelných benzínových automobilů