Astronomové mají nejvyšší pohotovost. Nejzáhadnější hvězda v Galaxii se ozvala

• Před dvěma lety byly v datech z kosmického dalekohledu Kepler objeveny zvláštní poklesy jasnosti hvězdy KIC 8462852
  • Jasnost hvězdy začala nyní opět klesat
  • Některé poklesy měly v minulosti hloubku až 20 %, ale jednoznačné vysvětlení chování hvězdy není

Občas se stává, že jedna jediná hvězda na pozemské obloze způsobí celosvětovou astronomickou pohotovost. Obvykle je to kvůli tomu, že prudce zjasňuje – jako nova či supernova. Tentokrát ale naopak jasnost hvězdy klesá.

Tabbyina hvězda

Hvězda je někdy označována jako Tabbyina hvězda. Astronomka Tabetha Suzanne Boyajian vedla v roce 2015 objevitelskou studii.

Před dvěma lety objevili astronomové u hvězdy KIC 8462852 podezřelé poklesy jasnosti, které nelze zatím uspokojivě vysvětlit.

Kepler už čtyři roky hvězdu nepozoruje, ale od chvíle, kdy byly zpětně poklesy jasnosti objeveny, je monitorována ostatními přístroji a to i díky 100 tisícům dolarů z kampaně na Kickstarteru.

V noci na 19. května zaznamenal 35 cm velký dalekohled na Fairborn Observatory v Arizoně, že jasnost hvězdy začala opět klesat. Jedná se o první zaznamenaný pokles od konce hlavní mise Keplera v květnu 2013.

Do pozorování hvězdy jsou nyní zapojení jak amatérští pozorovatelé, tak také velké observatoře – Keckovy dalekohledy na Havaji, Velký binokulární dalekohled v Arizoně, Hobby-Eberly telescope v Texasu a spousta dalších.

Hvězda je pod dohledem

Kepler v předešlých letech pozoroval desítky tisíc hvězd a chování KIC 8462852 astronomům zpočátku uniklo. Nyní je situace jiná a hvězda je pozorována v různých vlnových délkách. Je pod dohledem jako pacient na jednotce intenzivní péče.

Díky novému poklesu již astronomové nevylučují, že by se mohlo jednat o jev, který se opakuje jednou za 750 dní. Z délky poklesu by se dalo odvodit, že objekty mají průměr jako 5 slunečních poloměrů!

Nejzáhadnější hvězda v Galaxii

Ve vesmíru najdeme hvězdy, které mění svou jasnost. Může to být z fyzikálních důvodů (například tzv. pulzující proměnné hvězdy) nebo se může dostat něco mezi nás a hvězdu, co blokuje část záření.

Příkladem jsou zákrytové dvojhvězdy, kdy dvě hvězdy obíhají okolo společného těžiště a vzájemně se zakrývají. Místo druhé hvězdy ale může být i planeta. Tzv. tranzitní metodou našel kosmický dalekohled Kepler i pozemské projekty stovky exoplanet.

Amatérští lovci exoplanet, kteří v rámci projektu Planet Hunters prohledávali data z Kepler, ale u hvězdy KIC 8462852 objevili něco velmi podezřelého.

Poklesy jasnosti byly dlouhé, zdánlivě neperiodické, s různou hloubkou a v jednu chvíli jasnost hvězdy poklesla o 20 %. Od hvězdy spektrální třídy F3 něco podobného nečekáte. Tranzit exoplanety to rozhodně nebyl. Trvá desítky minut až hodiny, je periodický a jasnost poklesne o desetiny procenta.

Mimozemské stavby?

Možných vysvětlení se objevila celá řada a dodnes přibývají – od chování magnetického pole hvězdy, přes roj komet a mediálně samozřejmě nejvděčnější v podobě existence mimozemských artefaktů. Je ovšem vhodné říct, že o mimozemšťanech nikdy v žádné studii nepadlo ani slovo. Je to až krajní varianta.

Nejnovější pokles jasnosti by mohl naznačovat, že v poklesech přece jen může existovat perioda a to v rámci přibližně 750 dní.

Každá záhada může být ještě záhadnější

Později se ukázalo, že záhada KIC 8462852 nebyla tak velká, aby nemohla být ještě větší. Jasnost hvězdy možná klesala průběžně po celou dobu mise Keplera (4 roky) a dokonce možná i v průběhu celého minulého století.

Astronom Bradley Schaefer se podíval na záhadnou hvězdu prostřednictví elektronické verze archívu fotografických desek Harvard College Observatory, který obsahuje snímky oblohy z let 1890 až 1989. Podle něj jasnost hvězdy klesla za století o nějakých 14 %. Jeho analýza desek ale byla později zpochybněna.

KIC 8462852 se nachází 1500 světelných let od nás v souhvězdí Labutě.

Diskuze (5) Další článek: Nejlevnější Pascal už je v obchodech. GT 1030 koupíte za 2 100 korun

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Zajímavosti, Kickstarter, Exoplanety, Supernova, Dalekohledy, Velký dalekohled, Dolar, Hlavní mise, 19. století, Galax, Hvězda, Swift, Texas, Tranzit, Světelná vlna, TSB, Nova, Cizí svět, Astronomka, Nový klenot, Chvíle, Transit

Nová zbraň proti hackerům: obrovské množství chyb v softwaru

** Vědci vymysleli nový systém obrany proti hackerům ** Pomocí speciálního systému implementují do softwaru spoustu chyb ** Tyto chyby nejsou zneužitelné, což útočník zjistí až po čase

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

** Jak by to dopadlo, kdyby na světovou metropoli či do nedalekého moře dopadl velký asteroid? ** Simulovali to odborníci z University of Southampton ** Výsledky jsou velmi zajímavé

Jak John Kemeny a Thomas Kurtz stvořili BASIC, základ novodobého programování

** Programovací jazyk BASIC tvořil základ osobních počítačů ** Původně byl určen vysokoškolským studentům, aby vůbec byli schopni využívat univerzitní počítač ** Jeden ze spoluautorů dělal výpočtáře Einsteinovi

Qualcomm se chlubí, že se mu podařilo téměř nemožné: Vyrobil první mobilní anténu pro 5G

** Za dveřmi je 5G – nová generace mobilních telekomunikací ** Jednou z jeho specialit jsou nové kmitočty, tzv. mmWave ** Jenže signál o mnoha desítkách GHz přináší hromadu překážek

USB-C už mělo být všude, ale není. Tak kde to vázne?

** Konektor USB-C byl představen už před čtyřmi roky ** Praktické univesrzální rozhraní však stále není rozšířeno ** Výrobcům hardwaru se do změny moc nechce