Astronomie | Alkohol

Astronomové mají novou pomůcku pro studium magnetických polí: Alkohol!

Studim magnetických polí nám může pomoct odhalit mnohá tajemství vesmíru, jenže provádět ho z velké vzdálenosti je poměrně náročné. Nyní však vědci vymysleli inovativní metodu, která využívá nejjednodušší alifatický alkohol – methanol.

Porozumět tomu jak se methanol chová v prostředích, v nichž se rodí hvězdy, není vůbec snadné. Snahy o vytvoření odpovídajícího analogu selhaly a tým se tak musel vydat jinou cestou. Formuloval teoretický model a poté se ho snažil dostat do souladu s tím, co lze pozorovat ve vesmíru (a současně měřit v laboratoři).

„Vyšli jsme z principů kvantové mechaniky a vyvinuli model chování methanolu v magnetických polích. Brzy jsme nalezli dobrou shodu mezi teoretickými výpočty a dostupnými experimentálními daty. To nám poskytlo sebejistotu k extrapolaci na podmínky, které předpokládáme ve vesmíru,“ konstatoval vedoucí badatel Boy Lankhaar z Chalmers University of Technology.

Přestože methanol nepatří zrovna mezi složité molekuly, vypočítat jeho vlastnosti byl prý pořádný oříšek. Žádný detail nesměl být opomenut, neboť přesnost odhadů uskutečňovaných na základě nového modelu by se neměla lišit od přesnosti pozorování uskutečňovaných radioteleskopy – jinak by celá tato práce byla v podstatě k ničemu.

Methanol se vyznačuje tím, že v hustých kosmických oblacích emituje velmi specifický mikrovlnný signál. Vědci doufají, že výzkum toho, jak magnetická pole tento signál ovlivňují, jim přinese nový vhled do problematiky vzniku masivních hvězd.

„Víme, že magnetická pole hrají při zrodu největších a nejtěžších hvězd důležitou roli,“ dodal Lankhaar. „Ale jak magnetická pole tento proces ovlivňují, je předmětem diskuse mezi badateli. Takže potřebujeme způsoby měření magnetických polí, což je skutečná výzva. Teď díky našim novým výpočtům konečně víme, jak to dělat s methanolem.“

Zdroj: IFLScience, Foto: NASA

Diskuze (13) Další článek: Tribler: Téměř dokonalý bittorrentový klient, jehož vývoj financujete i vy

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Fyzika, Alkohol, Vedoucí badatel, Stud, University of technology

E-mail zdarma - není čas změnit vaši starou adresu?

** E-mail většina z nás za svůj život příliš nemění. ** Služby se ale vyvíjí a některé mají zajímavé funkce. ** Velkým lákadlem může být integrace do ekosystému dalších služeb.

Tucet nejrychlejší vlaků světa aneb o čem se Českým drahám může jen zdát

** Na českých kolejích se smí jezdit maximálně 160 km/h ** Jinde ve světě se jezdí dvojnásobnou rychlostí ** Podívejte se, jaké vlaky v běžném provozu jsou nejrychlejší na světě

Pojďme programovat elektroniku: Kamera pro Arduino i Raspberry Pi, která vidí

** Představte si robotické autíčko s kamerou ** S kamerou, která opravdu vidí věci ** Na trhu je jich několik a my si dnes vyzkoušíme americkou Pixy2

Co udělat s novým počítačem s Windows, než ho začnete používat

** Čerstvě zakoupený počítač je vhodné trochu připravit ** Věnujte pozornost instalaci a předinstalovaným aplikacím ** Zamyslete se nad zálohou a antivirem

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

** Apple v New Yorku představoval počítačové novinky ** iPad Pro prý zatočí s notebooky ** Dočkali jsme se také návratu Mac mini